Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1415 ggr
Tintaglia
0

Tunn 5-veckorsunge?

Hej!

I somras blev vår 4-årige marsvinshanne ensam då hans kompis dog. Igår köpte vi en ny kompis åt honom i djuraffären - en 5-veckors hane. Allt har gått jättebra, den äldre hanen har vänligt men bestämt talat om för den lille att det är han som bestämmer och den lille springer och gömmer sig bakom honom när det blir för skrämmande här hemma. Jag läste att ungar bör vara minst 5 veckor när de säljs och så långt är det ju bra. Men det stod också att de ska väga minst 300 gram och det gör han inte. Han väger 282 gram - är det något att oroa sig över? De får fri tillgång till hö och Lottie pellets. Eftersom vi nu har den lille ungen som behöver lite extra när han växer har de också fri tillgång till grönsaker - just nu ligger morot, äpple och persilja i buren. De får också C-vitamintabletter. Behöver vi göda honom mer eller kan man räkna med att vikten ökar ändå?

Abico
0

Fri tillgång på grönsaker behöver och bör ni inte ge. Tänk på att 80% av marsvinens kost ska bestå av hö. Sen kan ni ge grönsaker någon extra gång om dagen om ni tycker att det känns bra. Men får marsvinen fri tillgång på grönsaker så kommer dom inte att äta lika mycket hö vilket på sikt innebär magproblem.
C-vitamintabletter behöver ni inte heller ge. Marsvinen får i sig allt de behöver genom de grönsaker de får varje dag, en massa tillsatser i form av tabletter och droppar behövs endast om marsvinen är sjuka.

Förmodligen kommer han att lägga på sig rätt fort, väg honom regelbundet (en+två gånger i veckan) så att ni ser att han går upp i vikt. Ett tips kan vara att blanda i havregryn i lottiepelletsen, havregryn är jättebra för marsvin som behöver lägga på sig.

Lycka till och grattis till den nya! :)

Hanna 

ellenbellen
0

en 5-veckors unge ska alltså väga 300g, hur mycket ska en 4-veckors unge väga?

/Ellen (:

Abico
0

#2 - Ska och ska. I en stor kull kan det ta längre tid innan ungarna växer sig såpass stora. I mindre kullar där ungarna är stora vid födseln kan dom passerat 300g innan dom är fem veckor. Kullen jag fick i våras bestod av två rätt stora honor som passerade 300g strax innan de fyllde fyra veckor.

Däremot är det flesta uppfödare av uppfattningen att man inte ska sälja ungarna före det att dom fyllt 5 veckor och väger minst 300g.

Hanna 

lomsen
0

"0 Jag säljer mina vid 6 veckor och de ska väga över 300 tycker jag! Du kan också ge morot (eller morotspure), det ökar oxo vikten pga sötman. Annars kommer han nog öka av bara farten av att nu bo hos dig och med en snäll kompis! Om du är orolig stödmata med ex.fortimell (köps på apotek)! Lycka till!

Tintaglia
0

Tack för svaren! Jag ska lugna ner mig lite när det gäller grönsaker… Ska också göra lite kligröt och se om han tycker om det. Det ska visst också vara bra för tunnisar? Jag tror att kullen var stor - det fanns fem hanar och de hade haft två honor också som redan var sålda, så hans vikt kanske beror på det då?

Linnet
0

Inte alls säkert att dom väger 300 gram när dom är 5 veckor, men jag brukar vilja att mina ska väga minst 300 innan jag säljer dom. Dom kan väga både mer och mindre beroende på hur många ungar det var i kullen. Jag har ju tagit hand om en hona med 3 10 veckors ungar och dom vägde bara 330-400 gram vid 10½ veckas ålder.

Tintaglia
0

Haha, jag tror inte att jag behöver oroa mig för vikten längre - på en vecka har han gått upp precis 50 gram. Jag vet visserligen inte om det är mycket eller lite, men han känns stadigare och rundare över ryggen. Han är också mycket lugnare och dottern (10 år) kvittrar ömt att han tror att hon är hans mamma… Glad

elin85
0

#7 Nej, det är nog inget att oroa sig för. När det gäller djurafärer kan det ju också vara så att ungarna kommer dit redan vid 4 veckor för att de ska vara så små som möjligt. Så det är ju inte heller säkert att eran unge är 5 veckor förrän nu.

Tintaglia
0

Vår djuraffär föder upp sina marsvin själva - och många av de andra smådjuren - så de hade exakta födelsedatumet på dem.

Linnet
0

Trevligt med en djuraffär som föder upp själva, då vet man ju i alla fall var dom kommer ifrån, vilka föräldrarna är och att dom inte har transporterats jättelångt.

elin85
0

#9 Så bra och seriöst! Vi hade också en sån djuraffär, men de tvingades lägga ner smådjursavdelningen då alla köpte från djurmagazinet :(

Linnet
0

#11 Konstigt, varför köper man från djurmagazinet i stället för ifrån en affär som föder upp egna djur.

Jag hade en kaninköpare i somras som själv jobbade på just djurmagazinet, men hon ville absolut inte köpa en kanin därifrån. Det säger väl allt!!

elin85
0

#12 Jo visst, men djurmagazinet är störst här och ligger bäst till samt har två affärer. Det var deras två affärer och den här privata affären att välja på. Den privata gav inte ut reklamblad eller gjorde reklam för sig, jag hittade den själv bara av en slump när jag redan köpt marsvin från djurmagazinet :/ Nu har de dock lagt ner sin privata affär och har istället gått ihop med Arken zoo och har inga djur alls. Känns jättetråkigt! Det finns ju inte heller några uppfödare här inom typ 25 mils avstånd :(