Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1518 ggr
RosaMarsvin
0

Roan x roan avel

Hej!

Jag läste någonstans häromdagen en artikel på svenska om roanavelgenetik. Författaren hävdade att det inte alls är så farligt att para roan med roan och hade en förklaring varför (med genkoder). Jag skulle vilja läsa den igen. Är det någon som vet vad jag menar för artikel?

P.s därmed är det inte sagt att jag kommer korsa roanxroan, jag vill bara förstå genetiken.

Morumotto
0

Här kanske? Se Dalmatiner och Roan

home.swipnet.se/marsvin/genetik.htm#dalmat

Creation
0

Jag skulle gärna vilja veta vad författaren till texten ur länken i #1 har för grunder/källor till sina påståenden. Obestämd Samt hur gammal den där texten egentligen är.

_"Andra dalmatiner uppfödare ( där ibland några av de främsta) parar dalmatiner med dalmatiner. Detta ger dig fortfarande bara 50 % dalmatiner så det har ingen fördel ur den synvinkeln, men detta tillåter uppfödaren att välja föräldra djur som båda två är bra dalmatiner. Nackdelen , tycker vissa, är att man kan få sjukliga ungar. Teoretiskt sett skulle 25 % av ungarna vara dessa vita, men i praktiken kan det vara mindra än så. ( troligtvis på grund av det faktum att några av dessa ungar resorberas som foster ) Jag lämnar det upp till läsare att avgöra vilket sätt som han eller hon finner vara det bästa."

_Nu har jag inget som bevisar det motsatta, men jag vill verkligen inte tro på att flertalet dalmatineruppfödare parar dalm + dalm idag. Kanske kan de sjuka ungarna resorberas som foster, men de kan också födas och må dåligt den lilla tid de är vid livet.
Man kan nog få fram fina dalmatiner utan att riskera att skapa missbildade ungar på vägen.

Jag tycker att hela texten verkar vara formulerad lite på ett sätt som uppmuntrar själva dalm+dalm-aveln. "Däribland några av de främsta", nackdelen "tycker vissa" är…
Hm, jag tycker inte alls om texten.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

luneas
0

Texten är gammal. Uppfödaren som har sidan la ner sin uppfödning för många år sedan och just den här texten är ju en översättning av Nick Warrens text. Jag vet inte vem denne Nick är men det klingar ju engelskt så förmodligen är det en engelsk text från början. Huruvida de ser på dalmatineravel i England har jag ingen aning om men jag är rätt övertygad om att svenska uppfödare inte parar dalmatiner-dalmatiner eller roan-roan.

Myosotis
0

Enligt svensk djurskyddslagstiftning är det förbjudet att bedriva avel som förorsakar lidande. Därmed är det ett lagbrott att medvetet göra roan/roan, dalmatiner/dalmatiner eller roan/dalmatiner parningar.

Enligt SMFs regelverk får inte ungar registreras som föds i kullar efter roan/roan, dalmatiner/dalmatiner eller roan/dalmatiner. Detta gäller oavsett om parningen gjorts medvetet eller om det varit ett "misstag".

Morumotto
0

Rosa Marsvin kommer nog inte para roanXroan, men var intresserad av genetiken om man läser inlägg #0. Ni som är insatta, stämmer åsikterna om genetiken bakom roan för övrigt?

_Att_ det är olämpligt att para roanXroan håller vi alla med om!

RosaMarsvin
0

Nej, jag kommer självklart inte att para roanxroan! Det blir tillräckligt fina ungar ändå med selfar. Friska och fina.

Men artikeln som jag läste intresserade mig ändå, det var inte den som ni tipsade om här (fast jag har läst den också). Den andra hittade jag när jag sökte på någon roan-kod: sisi eller whwh eller nått sånt. Den var skriven av en svensk marsvinsavelsperson som jag kände igen namnet på, någon som har hållt på länge.

idipidi
0

Kanske Eva's cavypage?

Den hon hon nämner som äkta roan är dock inget som vi känner till att vi har (längre?) i Sverige.

Däremot finns det en del som tyder på att det trots allt finns två olika dalm/roan anlag, men det är mest spekulationer än så länge. Problemet är väl delvis att man inte kan hålla på och ta reda på exakt hur det ligger till eftersom att man inte får para två roans med varandra. Så kanske få vi aldrig veta…

Morumotto
0

Eh? Jag trodde roan var dominant? Om man parar en roan med en self får man väl hälften roan, hälften self?

RosaMarsvin
0

Ja, den var det! Tack så mycket! Lustigt att jag mindes så fel och trodde att jag hade läst den på svenska.

Raderad
0

#8 Nu måste jag bara komentera så du inte tänker fel ^^
Roan är ingen ras, reagerade just för att du skrev "hälftern Roan, hälfter Self"

Detta är ju en intressant tråd, gillar genetik ^^