när/var /hur trimma teddymarsvin?
ska ställa mitt teddy marsvin på landskronutställningen. Det blir det första marsvin jag ställer.
Min fråga är när man ska börja trimma? Vet ju vilka hår jag ska trimma bort,men det är ungefär det jag vet.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

ingen som vet?
Det är bäst att börja trimma cirka 5 veckor innan utställningen. Man trimmar då ner ganska hårt = tar bort alla strån som sticker upp ovanför en tänkt jämn linje. Man kan trimma med fingrarna eller med pincett, vilket man själv tycker är enklast.
Sedan underhållstrimmar man cirka en gång i veckan.
På det viset växer nya pälsstrån upp och fyller ut pälsen, det är speciellt viktigt på en pälsras som teddy. En bra trimning kan ge bättre poäng både på pälsriktning och på täthet.
#2 En liten inflik när det gäller korthår, hur jämn ska linjen egenligen vara? :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ok. tusen tack. då vet jag
#3 Väldigt jämn är idealet enligt standarden. Samt kort päls. Så de som har naturligt kort päls har naturligtvis ett försprång och behöver inte trimmas alls lika mycket. Flera av mina t&w har faktiskt inte behövt trimmas nästan någonting på bakdelen av kroppen, och de enstaka grova & långa hårstråna de har på främre delen av kroppen har lossat lätt.
I linje med detta är marsvin med lite längre pälsstrån ofta lite svårare att trimma, ibland är pälsen på dem nästan omöjlig att få jämn, hur man än trimmar. 
#3 Så jämn och kort som möjligt så länge du inte trimmar "hål" i pälsen så att underfärgen lyser igenom eller det ser hackigt ut. Då har du tagit för mycket. :)

ok. det låter ju.. hmm… *host* lätt *host*
#5 #6 Tack för era svar! :) Har turen att lilla Kurkuma har rätt jämn och kort päls då, eller beror det delvis på att hon är såpass ung ännu?
#7 Eller hur :P Men alla är nybörjare någon gång ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

jo vet, mne så pinsamt om man trimmat fel och domarna suckar åt en :P
#8 Lite beror det nog på att hon är ung, och lite på att hon är hona. Du får helt enkelt se hur hon utvecklas senare. Av mina 2-månaders som jag ställde på Nordiska var honan väldigt lättrimmad medan hanen redan hade betydligt längre strån.
#9 Enligt min erfarenhet (brukar sitta domarsekreterare) är domarna väldigt vänliga och visar ofta nybörjare hur de ska göra för att förbättra till nästa gång ifall det blivit lite fel till första utställningen.

#10 hoppas det :P

Jag brukar börja trimma mina teddysar knappt en vecka innan utställningen, tycker det är ogjort arbete att börja för tidigt.
Känner jag att jag har tid och ork så tar jag första trimmningen ca 10 dagar innan utställningen och sen "fintrimmningen" en eller två dagar innan (ibland fixar jag det sista på utställningsdagen).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

ok. jag har lite svårt att se vad som ska trimmas bort. så jag är lite försiktig så får domarna påpeka om jag behöver trimma mer. Hon har så kort päls ännu (är bara 2 måndader) att det är svårt att trimma allt för mycket med.