Sida med samtliga genkoder?
Söker en sida med genkoder för varje färg och teckning och hårlag.
Finns någon sådan?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Några genkoder för teckningar och hårlag känner jag inte till. Dock har jag nog själv skrivit ner genkoderna för samtliga färger på min andra dator(om jag inte minns fel). Jag kan posta dem här någon dag.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

gör gärna det. jag kan de flesta, men långt från alla.
Listan var väldigt lång, men jag har lagt in den på min marsvinssida. Du kan se den där istället.
http://louisemarsvin.sajt.org/
Du kan se listan över genkoder under "Marsvinsfakta".

tusen miljoner taclk :P

Jag tackar också, underbart med en sådan sida!
#3 Åh så bra Lousie! Tack för att du delar med dig :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Finns det någon sida som förklarar hur man "tyder" genkoder?
Jag förstår verkligen ingenting av alla bokstäver, men det skulle vara roligt att göra det. :)
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Ingen orsak. 
**
#7** Klicka på "länktips" på marsvinsfaktasidan på min sajt. ;-) Där har jag länkat de enda tillförlitliga länkarna om marsvins färggenetik jag funnit än så länge.
#3 - Åh, så bra Louise! :D
Hanna

Kanon
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Varför har du alla de där mattorna (t.ex A_ B_ C_ E_ P_ S_) varför kan du inte bara skriva ABCEPS?

He he… här är mer som jag inte förstår ^^
Hur vet man vad en Golden/White/Lilac har för genkod?
Hur gör man om man vill skriva in två färger då? Eller tre? Mitt marsvin är cream/creamagouti men jag fattar inte hur man skriver in cream OCH cream agouti xD
Jag är inte så bra på detta märker jag…
#11 Alla marsvin ärver ju 50% av anlagen från sin mor och 50% av anlagen av sin far. Dessa anlag bildar sedan par. _ står för det andra anlaget.
För att förklara mer ingående..
Det finns sex olika serier; a-serien, b-serien, c-serien, e-serien, p-serien och s-serien. I varje serie kan marsvinet ha ett par anlag. Ifall jag skulle skriva ABCEPS, skulle det kunna betyda att marsvinet bara har ett enda anlag i varje serie, vilket är fullkomligt omöjligt.
_ står för de anlag som det inte spelar någon roll vad de är, för marsvinet ser likadant ut ändå. Det står för vad marsvinet bär på för anlag. Man kan ibland räkna ut vad _ egentligen står för, ifall man kollar på stamtavlan eller ser till vad för avkommor marsvinet får, men på genkodssidan skriver jag ju något som passar alla marsvin i den färgen.
#12 #13 Jag har inte planerat att lägga ut alla olika sorters tvåfärgade och trefärgade kombinationer i listan. Som det står, har jag bara skrivit exempel på två- och trefärgade.
Jag har dock planerat att senare gå in på hur man själv kan räkna ut vad för genkod ens marsvin har. Det betyder att jag måste skriva och förklara om alla de olika anlagen i de sex olika serierna, samt hur de samverkar ihop, och det är svårt att sammanställa till en text på ett bra sätt. Det är också svårt att förklara det så enkelt att alla förstår.
Främst är det viktigt att den intresserade kan grunderna inom genetiken innan den ger sig in på att försöka förstå genkoderna(det underlättar att kunna grunderna), vilket betyder att jag borde skriva om grundläggande genetik innan jag ger mig in på att förklara den mer komplicerade genkodningen.
För så länge får ni nöja er med att läsa under länktipsen på min faktasida och ta hjälp av dem. Så småningom kommer jag nog att publicera en text där jag förklarar det mer grundligt för er, men det lär ta lite tid. Tålamod. ;-)
Vilka koder har Golden/white ?
Tack för svaret ^^ Jag exprimenterar fram färgen själv oftast.. ibland lyckas det!