Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 3935 ggr
trocadero
0

Färghjälp med lilac och grey

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår fick jag en kull med 5 gråa skinnys och lakelands. Alla ungar är betydligt mörkare än sin mamma som är lilac, men 2 av ungarna är betydligt mörkare än dom 3 andra i kullen. Så jag funderar lite på ifall dom tre ljusare är mörka lilac och dom andra grey. Eller ifall alla kanske är grey/lilac men i olika nyanser. Men det konstiga är också att jag inte riktigt kan få fram att ungarna skulle kunna bli grey i färgkalkylatorn utifrån föräldrarnas färger. Dom verkar inte kunna bli grey… Mamman är lilac och pappan ska vara beige/saffron/white.

trocadero
0

Den ena lakelandhonan har dessutom grått i två nyanser.

Tina
0

Ojoj så söta! :)
Vet inte vad det är för färg, tyvärr, är himla dålig på sånt.  Men måste säga att färgen passade väldigt bra på skinnys. :)

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

FeliciaS
0

Grattis till kullen! Väldans söta små underverk :) H*n längst till höger är ju superfräck med sina mörka öron :P

Ungar brukar väl ha mörkare färger än de vuxna (pälsen)? Det kanske kan vara anledningen till att de ser mörkare ut än sin mamma. Om det nu är pälsen du syftar på, majoriteten är ju rätt pälslösa :P

Skillnaden på lilac och grey är väl att lilac är PE och grey är DE…? I sådana fall kan du väl avgöra på deras ögonfärg vilken färg de har :)

Vilka färger har du fått fram i färgkalkylatorn?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

trocadero
0

#2 ja visst gör den.

#3 Ja oftast bleknar dom mer eller mindre som stora, men deras mamma var betydligt ljusare som unge. Lilac har ju röda ögon och grey rubin. Och rubinfärgade ögon kan ju variera i mörk/ljushet det med. Dessutom tror jag att många grey marsvin föds med ganska så ljusa ögon. 

Vad ungarna kan bli för färger beror ju på vad föräldrarna bär på vilket man ju inte alltid kan veta. Men som sagt verkar dom inte kunna bli grey när jag kollar utan lilac.

Svea-
0

SUPERSÖTA…kan ej fäger så bra..men vilka kön blev det? å flera bilder tack..hihih…söta!!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

FeliciaS
0

#4 Aha, okej. Men ser det ut som PE så är de kanske grey :P Om deras mamma är ljus kanske de är mörka - och då är det betydligt större skillnad? Äh, jag vet inte ;) En sak är i alla fall säker - riktigt söta är de!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Raderad
0

Ååå… vilka underverk, om det varierar mellan lite olika slag av grå på marsvinen kanske de har någon slags argente, själv är jag inte särskilt bra på fräger, men gissa får man väll :P
Den i mitten kommer jag och tar i natt, mohaha ;-)

trocadero
0

#5 Dom två längst till vänster är hanar resten är honor. Har inte hunnit ta så många foton på dom än men har några.

trocadero
0

Och en bild på hanarna som gick ner lite mer än dom andra och då fick dia lite under övervakning.

trocadero
0

#7 Nej argente är dom inte. Ingen av dom har tickade hårstrån.

idipidi
0

Är båda föräldrarna helt klarröda i ögonen?

Lilac kan inte bära på grey utan bara tvärt om, alltså grey kan bära på lilac. Så enda chansen att någon av ungarna skulle kunna vara grey är om nån av föräldrarna är det (kanske en otypisk grey). Då bör dock den föräldern åtminstone ha lite rubinton på ögonen, åtminstone om de inte båda är väldigt unga.

Men det är knepiga färger. Jag har sagt det förut… Frågan är om det inte är ytterligare anlag inblandade som vi har dålig kunskap om.

trocadero
0

Jag tycker föräldrarna är rödögda utan rubinton. Hade inga foton på denna dator, med i tråden "beige och lilac" så finns det foton på föräldrarna i inlägg #15 och #16, där man ser ögonen väldigt bra.

Pappan är ca 10 månader och mamman 15 månader, så jätteunga är dom ju inte.

Vet inte om det har nån betydelse, men pappan har ca 4 veckors gamla ungar också. Där 4 av 5 blev agouti och den femte argente. Men då hon är ganska mörk och ögonen blivit rubinfärgade så funderar jag på om hon inte är greyfärgad argente.

trocadero
0

Men vad bör ungarna reggas som då? Ska alla reggas som lilac, även dom mörka?

idipidi
0

Om de inte mörknar i ögonen så ska de reggas som lilac, ja. Mamman är ju för övrigt ovanligt ljus. Är hon sådär kallt grå utan brun ton i verkligheten också? Jättefint!

Creation
0

Åh, vilka ljuvligt söta ungar :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

trocadero
0

Detta marsvin på fotot är väl grey iaf? Hon har samma pappa som ungarna ovan och mamman är go.ag/go/wh.

#14 Svårt att säga om hon har en brun ton eller inte. I vissa lägen kan hon se bruntonad ut men oftas inte tycker jag.

trocadero
0

puttar upp tråden..

idipidi
0

#16 Jo, det skulle jag vilja säga med de ögonen.

tantnett
0

Grattis till en underbar samt underbart intressant kull.

Hanen längst till vänster i #0 är ju superläcker.

Hur ser dom ut nu när dom blivit en månad?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

trocadero
0

#19 Några av dom ser ganska märkliga ut. Ena lakelandhonan håller på att byta päls och ser nästan ut att bli vit i ansiktet.

trocadero
0

En närbild på samma hona som ovan.

trocadero
0

Ett foto på den ljusare skinnyhanen också (bilden är iofs några veckor gammal nu), han ser ut att ha bytt färg helt nu och ser nästan helt vit ut.

Creation
0

#20 Oj! Vad "flammig" hon såg ut! Det ser ganska häftigt ut. =)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Marsvinlove
0

Tyvärr har jag ingen kunskap om färger men HERREGUD va underbart sööööta de e allihop!!!Har blivit totalt kär i skinnys på sistonde!:) Den ljusa skinnyhanen är ju bara så underbar!! De ser ut som små söta flodhästar X)

tantnett
0

Jättefina.

# 23 Gissa att man kallat den goingen "Flamman".

Marsvin 4-ever Tungan ute.