Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: månadens-marsvin
Läst 3320 ggr
Creation
0

Månadens marsvin september 2009 - bidrag

Tävlingarna annordnas av Medarbetare eller värd, och denna får inte delta i tävlingen utan är den som dömer (vid över 20 bidrag) och håller i tävlingen.
**
-> Regler:**

• Max 2 bilder, inte på samma marsvin, per person och månad.

• Det får endast finnas 1 marsvin på bilden (det marsvinet som är med och tävlar).

• Bilder som tidigare har deltagit i Månadens marsvin får inte delta igen.

• Det ska finnas med en liten beskrivning om marsvinet (den bedöms också, lika mycket som bilden!)

• Vinnande marsvin får inte delta igen (dvs. samma marsvin får inte delta fler än 1 gång under året).

-> Övrig information:

- Runt den 20:onde påbörjas en röstning (för medlemmarna) där de 20 bästa bidragen tävlar i finalen.

- Tävlingen (röstningen) avgörs runt den 30:onde samma månad som marsvinet vinner, dvs. Månadens marsvin april koras i slutet av april osv.

- I december röstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2009.

Så välkomna med era bidrag och stort lycka till!
(Man kan skicka in bidrag t.o.m. 24 september)

//Medarbetarna & värden på Marsvin.ifokus

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Cavia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bidrag nr 1

Jag bidrar med våran virvelhona Semlan som är 4 månader gammal. Semlan hittade jag i djuraffären här i stan. Det började med att jag var in där för att köpa fiskar, men så klart måste man ju kika in i djurrummet oxå ;)

Semlan satt där i ett hörn och verkade mobbad av sina burkompisar…en vecka gick och jag var in igen i ett annat ärende, kikar in och ser Semlan sitta där i samma hörn. Nu syntes det att hon var mobbad för hon hade tydliga bitsår på öron och nos…mitt hjärta smällte som glass i solsken, och jag tog med henne hem! Väl hemma fick hon flytta in till våra två andra honor som förbarmade sej över henne genast. Hon är troligtvis född hos en grossist, för hon var rätt så liten och tunn. När det serverades grönsaker så tittade hon först bara på dom, hade nog aldrig fått sånt gott tidigare!

Nu är Semlan en lagom stor och glad tjej, som har hunnit med att vara med på utställning 2 gånger.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Jia-
0

Bidrag nr 2

Alltså…jag hajjar ej varför matte ska fram med den där grejen så fort jag är ute?Sen säger hon ,Stå lite stilla då..VA?!Jag stå stilla?! jajaj..hon e lite galen mig matte men det är okej…hon är ju snäll å ger mig allt jag vill ha å lite till om jag ropar massor till henne..det funkar nästan varje gång..hon tar ut den grönsaken jag fick å ger mig en ny grönsak eller frukt!! hahaha..jag har dresserat henne bra va? å hon får mig aldrig å stå still..mmoohahhaha..Over and out från Fantasmal äen kallat Fanta!

IAmPolly
0

Bidrag nr 3

Mollan!

Mitt söta lilla marsvin som fick vara med i tävlingen "Månadens marsvin" är Mollan och hon är verkligen hur underbar som helst :)     Hon är några månader gammal och jag fick henne som ersättning av min granne, då hennes jakthund hade bitit ihjäl ett av mina andra marsvin …

Mollan är ett ganska ovanligt marsvin, för hon tycker nämligen om ost och bröd :) Jag upptäckte det när hon hade knaprat på min frukost som stod på sängen en morgon ^^ Hon är även gosig och hon brukar slicka mig både på händerna och i ansiktet. Tam är hon också och hon brukar komma och sätta sig i mitt knä då hon vill in till buren igen, hennes pip är som fågelkvitter!

Mollan är ganska nyfiken av sig, så hon brukar ta sig en titt i mitt rum ibland och i sin bur, så har hon ett sött, litet hus att vara i. Hennes matskål är ljusrosa och för tillfället har hon tyvärr inga marsvinskompisar att umgås med i sin bur, eftersom honorna hon fick vara med förut bara bet henne och bråkade med henne. Men Mollan själv är ingen bråkstake, hon är en söt och snäll liten marsvinsflicka :)

Denna kommentar har tagits bort.
[Strawberi]
0

Bidrag nr 4

Sophie, eller som hon i stamtavlan heter; sapphire. Hon är ett väldigt glatt marsvin, hon älskar att äta och sova. Även att busa med dom andra två marsvinen. Hon är född 14 mars. Och parning beräknas nu i slutet av oktober/november. Många pussar från lilla Sophie :)

Creation
0

Oj, bara fyra dagar kvar och såhär få bidrag?! Kom igen nu, gott folk! Lägg in ett bidrag. Glad Jag är bombsäker på att det finns flera med vackra marsvinsbilder där ute.

Binajis
0

Bidrag nr 5

Då ställer jag upp med lilla Sparva.

Sparva är född i juni 2009 och en väldigt välväxt tjej. Hon har världens sötaste teckning och en fläck på örat som ser ut som ett örhänge. Tyvärr syns inte det sistnämnda på bilden men håll med om att hon har fräck "mask"? :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

HumlanochJuvel
0

Bidrag nr 6

Okej, här kommer mitt marsvin Humlan, Humlan är född 28/2-07. Humlan är en texel hona i färgerna de golden/white. Humlan ställer jag ut i petklass och klippta långhår. Humlan är jätte gosig men speciell ! Glad Humlan är även lite kittlig på vissa ställen och gillar inte när man håller på för mycket med hennes päls. Men man kan gosa hur länge som helst med Humlan, hon älskar verkligen det! Glad

Jia-
0

Bidrag nr 7

Hej på er! Jag heter BonBon & är snart 7 veckor.Jag bor med min mamma,syster & ett gäng med andra marsvinshonor.Jag älskar att gosa i soffan på kvällarna & äta massa gott i "mattes" knä.Min matte säger att det är bra för mig & syrran att gosa mycket & springa & leka,upptäcka nya saker varje dag eftersom jag & syrran letar nytt hem.Vi börjar ju bli stora nu & vill liksom flytta hemmifrån ;) Jag poserar här allt jag kan för kortet skulle bli jättefint,men vad händer då?Suck..min " matte " har GLÖMT blixten på kamerna..Herregud…vilken tur att man söker ny bostad så man kan få bra bilder!!

Caspia
0

Bidrag nr 8

Såhär i (mar)svininfluensatider bidrar jag med nummer 8 - Sancho Panza, en mycket liten sjuksköterskeaspirant som är övertygad om att baciller effektivast skräms bort med kärlek och mängder av gurka.

Envishet och drömmar

Creation
0

Ni har till kl. 00.00 ikväll på er! Imorgon startas en omröstning.
Några fler bidrag kan vi väl skrapa ihop? :-)

Abico
0

Bidrag nr 9

Liksom alla de andra marsvinen som kommit hit som ungar riskerar lilla Kira att bli hemskt bortskämd, vilket det redan syns tecken på.

Hon fyllde utan problem upp det hål som funnits vid matdags sedan Siiri lämnade oss och har tveklöst den starkaste rösten här hemma. Till och med Vincent ser lite imponerad ut när Kira klämmer i för fulla muggar så att öronen på henne fladdrar.

Och visst ser hon söt och rar ut men hon kan vara en riktig pain-in-the-ass. Reta upp de andra honorna duktigt och sedan springa och gömma sig bakom stora trygga Wilma som ingen vågar kaxa emot ;) Självklart sysslar hon inte med sånt här när hon vet att jag ser på, nej för stygga flickor får inte extra godis. Om man däremot ser liten och näpen ut så kan matte inte låta bli att plocka fram en äpplebit eller annat gottis och smyga åt en.

Hanna 

FeliciaS
0

Bidrag nr 10 - Kurkuma

För prick fyra månader sedan föddes denna lilla prinsessa hemma hos mig, i mitt rum där hon just nu äter hö med sina tanter till burkompisar. Störst i kullen trodde jag att hon hade de bästa förutsättningarna för att kämpa till vuxen ålder, men vid tre veckors ålder upptäcktes en stor böld på ena kinden och efter att ha satt in antibiotika tappade den lilla stora marsvinsungen allt vad glimt i ögat heter. Hon blev tunn och raggig i pälsen, magen blev som en ballong. En hemsk syn efter förlusten av två av hennes fem syskon. Efter att ha kommit på lösningen, när bölden var på väg till avklarad, började det bli ett marsvin av Kurkuma igen. Hon popcornskuttade med sina syskon och jag återfick hoppet om att hon allt skulle bli ett litet marsvin en dag. Nu är Kurkuma - eller Kurry eller Kuma som hon kallas i vardagsmun - sin mamma upp i dagen. De är både mycket lika i temperament och utseende, och tänka sig att man fick sitt drömmars marsvin - det hade jag aldrig kunnat föreställa mig för ett halvår sedan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elvisen
0

Bidrag nr 11

det här är Lilla My! Hennes namn kanske ni förstår när ni ser på bilden, hon är väldigt liten och hennes hår liknar lilla mys i mumin.

Lilla my och elvis är nu bästavänner fast hon kom för en vecka sedan. De slickar varandras nosar och trivs verkligen med varandra!

men först var de inte så lätt, det första intrycket som elvis fick var kanske inte det bästa, det började med att hon rymde på natten från hennes byr och elvis var inte ett dugg intresserad, sedan andra dagen stall lilla my elvis morot och åt snabbt uppden den lilla glupska tanten! när de skulle träffas igen hoppade hon in i hans bur och var där och levde loppan. Hon är en väldig buse! Men när man ser henne tror man inte det, elvis och lilla my älskar båda vår F.D. vita matta! hon hoppar popcorn skutt och lever livet. Om du skall lura dig åt henne föreslår jag dig att ge henne lite morot eller sallad det är hennes delikatresser. Hon är verkligen indiana jones jämfört med elvis. Haha, elvis sitter kolugn på marken och stirrar på lilla my som är på väg upp för en om inte 1 meter hög stol. Haha, nu sitter hon brevid mig och hälsar från oss

Hälsningar: erika,elvis och Lilla My!

Creation
0

Oj, hjälp, nu har jag visst hamnat några dagar efter igen! Jag startar omedelbart en röstningstråd.

Jag tillåter att bidrag #14 deltar för den här gången fastän den egentligen lades in efter att deadline var slut, då jag själv var så pass försenad.

Bidrag #4 diskvalificeras tyvärr, pga ofullständig beskrivning av bilden. Jag missade det tyvärr tidigare. Men du är välkommen att delta nästa månad!

Inlägget är låst för nya kommentarer