Hur farligt är avokado?
Någon som vet hur farligt avokado är för marsvin och hur ev förgiftningssymptom yttrar sig och vad/om man kan göra åt det?
Fick ett samtal från mamman i en familj som jag sålde två marsvinspojkar till för ungefär en månad sedan. Den minsta av pojkarna (2,5 månad gammal) ser nu ruggig ut och dreglar så att han är alldeles blöt under hakan och ner mellan frambenen. :-/
Mamman nämnde att hon hade gett dem avokado i förrgår så nu är frågan om det kan vara orsaken? Men borde det då inte ha kommit tidigare med tanke på marsvins snabba ämnesomsättning? Och även den äldre borde väl ha blivit dålig då, eller kan ha klarar sig bättre eftersom han är större? Själv har jag ingen koll på hur farligt avokado är men jag har ju hört att det inte är bra att ge. Frågan är om det är dödligt? :-/
Jag rekommenderade att kolla i munnen på honom så att inget har fastnat, likaså att observera om han äter själv och om inte så måste han handmatas. Poängterade att det är extremt viktigt att han får i sig näring, annars går det mycket snabbt utför. Enligt mamman i familjen hade han vuxit bra och så sedan pojkarna flyttade dit för en månad sedan och det här kom tydligen plötsligt idag, igår var han som vanligt.
Usch, det känns verkligen olustigt att en så liten bebis blir sjuk. Känner bara att jag vill ta hem honom så att jag kan kolla igenom honom ordentligt och ev stödmata honom ordentligt men tyvärr bor de 10 mil bort så det är ju inte bara att svänga över och hämta honom. Stackars liten… Hoppas nu bara att han klarar sig!
Oj, så läskigt. Hoppas att det inte är dödligt!
10 mil åt vilket håll? Jag bor nämligen ett par mil norr om sthlm och ska upp till Gävle i helgen via upptåget, på lördag morgon, närmre bestämt. Skulle det verkligen behövas kan ju jag(tillsammans med Helena/paronskrutten här på ifokus) ta upp honom till dig.
Ifall familjen nu bor 10 mil söder om Gävle då, och inte åt något annat håll.
Sen är det ju en annan sak att få ner honom igen, men huvudsaken är väl att han blir frisk.
Fast jag kan ju tänka mig att familjen inte är så värst villig att lämna över honom nu när han mår så dåligt ändå och stressen skulle kanske försämra hans tillstånd ännu mer. Så det kanske inte är någon bra idé ändå…
Håller tummarna för att lillpojken kryar på sig snart!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Avokado innehåller persin, en fettsyra. Ett av symptomen för djur är kräkningar. Vad jag vet kan marsvin inte kräkas, men han kanske har utvecklat ett liknande symptom?
I stora mängder är persin farligt för de flesta djur i stora mängder. Kan tänka mig att en stor mängd i våra ögon är en liten mängd för små marsvin.
Skalet och kärnan brukar ses som de delar som är mest giftiga. Vet du om hon gav dem avokado med skalet på?
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Tack för omtanken men det är helt åt fel håll, de bor norr om Gävle. Nej, jag känner väl också att det kanske är för mycket att klampa in och be att få ta hem honom för vård, som om jag inte litar på att de kan ta hand om honom. Bara de verkligen tar det på allvar och börjar stödmata honom om det behövs och det är ju inte så lätt det heller om man aldrig har gjort det förut. Jag var iaf väldigt noga med att poängtera hur viktigt det är att han får i sig näring och tipsade om Fortimel så jag hoppas att de köper det imorrn och börjar mata med det. Det är bara att hoppas att det inte är för sent då. :-/

#2 Tack för infon! Att djur brukar kräkas av det kan ju förklara varför han dregglar så mycket isf… Frågan är väl bara om det går över eller om det är dödligt giftigt. :-( Jag kan inte tänka mig att hon har gett med skal på, men jag vet faktiskt inte. :-/
Det här hittade jag på denna hemsida: Marsvinssidan.se
Giftigt för marsvin!:
Avocado, potatisblast, potatisgroddar, smörblomma, rabarber, lökväxter, överdosering av spenat, råa bönor, gullregn och idegran
Usch vad hemskt :( Hoppas att han klarar sig den lille.
Hanna
Jaa, det hoppas VERKLIGEN jag med!
Nä, fy :( Vad det är som är giftigt är precis som #2 har skrivit, fettsyran persin. Jag tror däremot det är ganska så giftigt och att det behövs något botemedel, dvs. något som botar det giftiga och inte enbart stödmatning om han slutar äta. Hade det varit något utav mina marsvin hade jag kontaktat veterinär så fort symptom uppkommit.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#9 Och frågan är om det finns någon kunnig marsvinsveterinär i deras trakter. :-/ Tror tyvärr inte det… Någon som vet om en kunnig smådjursveterinär i Söderhamnstrakten? Jag har ingen aning om vad som skulle kunna ges som motgift och jag har svårt att tro att en veterinär vet det? Eller är det så pass känt att avokado är farligt för alla (?) djur så att det finns något genrellt botemedel för alla djur?
Jag har tittat lite för mycket på Animal Planet där dom måste magpumpa/skölja magarna på hundar som käkat choklad mest hela tiden. Skulle det vara möjligt på marsvin? Att föra in vatten i magen tills den är full och sedan tömma den genom en slang?
Visserligen skulle det krävas att marsvinet var sövt och frågan är väl om ett redan dåligt marsvin skulle klara sövning :/
Hanna
#10 Men borde inte behandlingen för förgiftning vara den samma för de flesta djur? Till människor med förgiftning ger man ju exempelvis aktivt kol.
Tror tyvärr inte heller att stödmatning hjälper om det skulle röra sig om en förgiftning. Hade det varit mitt marsvin hade jag också tagit det till veterinären så fort som möjligt!

Ja jag vet inte alls… :-/ Tycker att det är konstigt att han blev dålig så långt efter att de fick avokado med tanke på att marsvin har så snabb ämnesomsättning. Enligt mamman i familjen fick de avokado i förrgår och först idag blev han dålig, igår var han som vanligt.
Usch… Jag bad att hon skulle höra av sig så fort det blev någon förändring men jag ringer nog själv imorgon bitti och hör efter hur det har gått och om berättar det ni har skrivit här ang avokado och förgiftning.
Det kan inte ha varit så att hon lämnat avokadon i buren? Så att de kunnat äta av det dagen efter också, menar jag.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#13 Ja, det är det som låter skumt…
Att han dreglar låter visserligen som tecken på förgiftning, eller på att det är fel på tänderna bak i munnen. Oavsett vilket är det rätt allvarligt :/
Kanske detta kan vara till hjälp, har boken av honom och slog bara upp sidan på nätet - har inte läst igenom det själv.
Mvh Felicia

Ringde upp mamman i familjen imorse och hörde mig för lite mer hur det var med lillkillen osv… Hon hade alltså gett dem bara av själva avokadofruktköttet, inget skal eller så. Och den lilla är tydligen alltid snabbast med att roffa åt sig av maten så det kan isf förklara varför inte den stora blivit dålig. De brukar alltid plocka bort överbliven mat dagen efter så antingen har all avokado ätits upp redan på kvällen eller så blev den bortplockad morgonen efter. Han har alltså inte fått i sig det sedan senast i onsdags morse.
Enligt mamman försöker han äta men det går inget bra, däremot slurpar han i sig Proviva från spruta alldeles självmant. Hon kan inte se något konstigt i munnen heller men det kan kanske vara svårt om man inte är van vid att titta i marsvinsmunnar och vet hur det ska se ut.
Jag har svårt att tro att det kan hjälpa att ge t.ex aktivt kol nu, det kan ju inte finnas något kvar i magsäcken av "giftet" nu när de fick avokado i tisdags kväll? Hon skulle iaf försöka få tag på en bra smådjursveterinären för att höra vad de säger och också leta runt efter Critical Care som jag tipsade om.
Han hade iaf slutat att dreggla sådär mycket som igår och verkade hyffsat pigg när hon matade honom, han snuttade själv från sprutan liksom.
Det känns iaf som om hela familjen är väldigt måna om grisarna och att de verkligen försöker få ordning på lillkillen. När jag ringde hem till dem så var det pappan som svarade (mamman var på jobbet) och han berättade att han precis hade matat lillkillen med spruta så de försöker ju verkligen allihop och det känns ju tryggt iaf. :-)
Vore så fruktansvärt trist om det gick helt åt skogen med lille Kian. :-/ Håll gärna tummarna för honom!
Giftet har förmodligen redan tagits upp av kroppen, annars kan kol eller matolja ges för att ge ett visst skydd mot magen. Nedbrytningen av giftet sker framför allt i levern och förs sedan ut med urinen.
De vanligaste symptomen är som sagt kräkningar och diarré, därför kan det vara bra att ha koll även på hans avförning. Om avföringen verkar normal och han blir piggare kanske tandproblem bör misstänkas i första hand?
Här hemma håller vi tummar och tassar för Kiran!
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

#18 Jag funderade också på det där med tänderna, men han är ju bara 2,5 månad gammal och för mig låter det mycket, mycket otroligt att han redan skulle ha hunnit fått för långa kindtänder om han nu skulle ha något sorts bettfel. Bettfel är f.ö något som jag aldrig har varit med om på mina marsvin så det verkar väldigt skumt om han skulle ha det. :-/
Jag håller tummarna för den lille!
Jag har setat och skummläst tråden!
Avakado bör ej ges. Men jag vet inte hur stora mängder det behövs för att döda ett marsvin. Hoppas hoppas nu att han blir bra! Och dom verkar ju faktiskt bry sig om marsvinen!
Jag tror inte heller att det är avocadon. Det känns som det borde ha kommit fortare.
Jag tror nog att mina marsvin kan ha fått rester av avocado ibland om de fått överbliven sallad. Jag har aldrig märkt att någon skulle ha blivit sjuk. Nu tror jag inte de fått stora bitar för avocado är populärt bland människorna i min familj så det har nog inte varit mycket kvar av det när det hamnar i buren. Jag vet inte hur farligt det är för marsvin men jag tror inte att det är dödligt i små doser.
Kanske avocadons farlighet har uppförstorats därför att den faktiskt är extremt giftig för de flesta burfåglar. En undulat eller en nymfparakit dör av en näbbfull.
Hoppas verkligen det går bra för lilla söta Kian.

Håller tummarna för lille Kian.
Har själv för ett par år sen i ren okunskap gett avokado till marsvinen. Dom reagerade inget alls. Däremot vet man ju inte hur lever och njurar tog smällen?
Marsvin 4-ever
.

Nu har jag fått rapport om att lillkillen mår bättre! Så skönt att höra! De hade fått tag på Critical Care i fredags och matat honom med det och nu äter han själv och vill inte alls bli matad längre. Han är piggare och har mer fart i sig igen så det verkar som om det går åt rätt håll. :-)
#25 - Vad skönt att höra! :)
Hanna
Åh vad bra! Hoppas han blir helt bra nu.
Åh vad bra! :)
Mvh Felicia
Tar upp denna gamla tråden.
Dottern skar lite gurka
o gav till våra 3 grisar för en liten stund sedan. Det är bara det att jag skurit avokado med den kniven precis innan (tack o lov var avokadon omogen och inte kladdade ner kniven.
Det kan väl inte vara farligt för dem?
#29: Det borde vara ofarligt, tycker jag. Mår marsvinen som vanligt även idag?