Lessebo 26 & 27 Sept
Hej!
Har för mig att jag läst om lessebo förut här men hittade inget via sökfunktionen ?! Jaja vilka härifrån ska dit & vad ska ni ställa? Jag funderar lite smått på att åka ner om jag kan få med mig någon 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Tänkte ett tag att jag skulle dit, men jag hoppar över det. Har inte så mycket att ställa nu så det känns inte värt att åka så långt.
Hanna
#3 - Ja, precis :) Jag har ju Landskrona helgen efter som varit inplanerad ett tag och det blir också en bit att åka, så det får räcka för oss.
Hanna

Jag åker gärna dit men har ingen att åka med.

#1 Hur ska ni ta er dit i sådana fall ?=)
#5 Vart bor du? Åker du för att kika eller ställa ? =)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

åker för att ställa och hämta ett marsvin. Bor i Göteborg. Men bara om jag hittar nån att åka med.

#7 Okej =) Tåg?
#8 Okej vet du hur det tåget går ner? Över vilka hållplatser alltså, om det går över där jag hoppar på (Floby, Falköping) så kan jag ju alltid ta samma tåg som er (:
Jenny

#10 Okej men ni kan väl uppdatera mig när ni vet =)
Jenny

#10 ja. Tåg hade jag inte ens tänkt på :D. Blir nog bra. Finns tåg som åker direkt från göteborg och dit :D
Japp, jag ska dit :) Det blir Kurkuma i Pet + Ras båda dagarna, och ev. någon mer.
#8 Det går från Mölnlycke till Växjö ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag ska kolla upp om erat tåg stannar i falköping eller floby på vägen ;)
Jenny

Ni åker ner på fredagen förresten eller? Hmm verkar inte som att erat tåg stannar i Falköping för att plocka upp mig
Men jag får väl helt enkelt åka bort till Gbg så jag kommer på samma tåg som er (=
Jenny
#14 Precis! ;)
(du får svara :P)
#16 Nä, tyvärr - det är liksom inte en liten omväg ^^ Men det vore jättekul om du kom med :)
Mvh Felicia

#18 Ööh somsagt mitt lokalsinne, jag trodde det gick över falköping, sandhem, jönköping ner
Men det brukar gå tåg till gbg med jämna mellanrum så då kan jag åka med er därifrån! Har f-kort så åker ju gratis genom hela VG =)
Jenny

Jag ska självklart dit! =P Har inte riktigt bestämt vilka ska med men funderar på dessa:
VillaÄngtorp´s Ivar Irrbloss i Pet och Ost
Imargos Take A Chance i Pet och Ras
Erika i ras
Imargos Www i Ras
Törnwall i Pet och Ost
Tila i Pet och Ost
#19 Jag med, fast just nu har jag slarvat bort det O.o
#20 Vad kul :) Då ses vi ^^
Mvh Felicia

#20 Vad roligt =) Hur gammla är dom?
#21 Haha ajdå, har du inte registrerat det? :P
Jenny
#22 Eh, jo… Tror det :P
Mvh Felicia

#23 Om du gått in på Västtrafikshemida och gjort de så får du ett nytt om du tappar bort det :)
Jenny

#21 Ja de gör vi =)
#22 Hehe ska jag räkna upp allihopa? xD
Bättre du kollar in på min hemsida så står allt om dem ^^

#25 Ska kika in där!
Är det bara jag som fattar noll utan utställningsannonsen ? 
Jenny

#27 Ööh asså dömmer Jens Lindgren allt förutom pet? Förut har man väl aldrig behövt anmäla vilka BIS man ösnka delta i, det står väl för best in show och det går väl till det bästa djuret ?! Antagligen bara jag som är tröööög 
Jenny
#28 Han dömer BIS-finalen och en del rasklasser vad jag förstår det som.
Eftersom det är dubbelutställning (på 2 dagar) ska man anmäla om man antingen vill delta på lördag (BIS 1) eller söndag (BIS 2).
#29 BIS Pet finns ju visst!? :P
Mvh Felicia

#30 Så det är alltså samma klasser lördag & söndag eller vadå? :S Hur länge stannar ni? :P Brukar det inte stå vilka dommare som dömmer vilka klasser/raser?
Jenny
#32 Ja, alltså det är som två utställningar på en helg :P Jag ska ställa båda dagarna.
Det står ju vilka domare som dömer vilka klasser ;)
Mvh Felicia

#33 Ööh så Jens dömmer alla utom Pet (med hjälp av hjälpdommare) & Tekla dömmer alla pet (med hjälp av hjälpdommre ?! 
Jenny
Jag hittar ett litet fel i annonsen, det står en 2:a där det ska vara en 1:a. under lördagen ska enbart utställning 1 bedömas, nu står det en 2:a framför ena hjälpdomaren och det förvirrar lite…
Annars är det inte så konstigt. Lördag, Jens dömer BIS-final (seniorer=rasdjur över 5 mån), Darren dömer BISjr-final (juniorer=rasdjur under 5 månader). Jens dömer i första hand senior långhår, i andra hand övriga raser. På samma sätt dömer Darren i första hand junior långhår, teddy, ost, guide, klippta & grupper, i andra hand övriga raser. Pernilla kan komma att ta vissa korthårs- och strävhårsraser från både juniorer och seniorer. Raserna fördelas slutgiltigt efter att anmälningarna kommit in när man ser hur många det är anmälda i varje ras. :)

jag funderar på att åka. Åker från halmstad i så fall. Någon spom skulle vara intresserad av att samåka?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
#37 Jag tror inte man behöver två separata blanketter, men att man skriver BIS1 resp. BIS2 och så klassen (?) :)
Mvh Felicia

Ser de här okej ut?
Jenny
#39 - Ser bra ut, glöm inte fylla i anmälningsavgiften.
Hanna

#40 Ööh jag har aldrig fyllt i anmälningsavgiften
Det står ju "hur m¨ånga kronor i anmälningsavgiften är betald", jag betelar jämt efter jag skickat in anmälan. Är jag helt ute och cyklar nu? :S
Jenny
#41 - Jag fyller då alltid i hur mycket jag har betalat/betalar.. Men man kanske inte ska göra det ;)
Hanna
Det underlättar för den som tar emot anmälningar om man skriver hur mycekt man har betalat (eller planerar att betala inom en snart framtid). Det funkar bl.a. som en extrakoll att det inte blivit några missförstånd med anmälan. Ibland får man in väldigt otydliga anmälningar och då kan det hjälpa att jämföra med summan.

Okej men då fyller jag i det!
Jenny

Så där nu har jag anmält följande (och bokat två burar & en sängplats):
Boll 6 mån: Ost & pet
Våfflan 22,5 mån: Pet
Jenny

Jag stannar bara på lördagen :) Emelie & Felicia hur ska ni köpa biljett? Kan vi tre dela på en vuxen eller är vi för gammla? :)
Jenny

Man kan åka tre ungdomar på en vuxenbiljett men är kanske bara upp till 16 
Jenny

Är fortfarande osäker om jag ska dit alls
. Men behöver ju få hem en lunkarya hane därifån som jag tingat.

Ja gör de de vore jätte bra emleie :)
Jenny
Jag ställer Kurkuma, 4 mån, i Pet & Ras båda dagarna :)
#43 Via internet, beställer Borås-Växjö eftersom vi inte ska ända till Lessebo på fredagen.
#52 Jag skulle säkert kunna ta honom från utställningen och hem till mig om det vore så att du behöver transporthjälp.
Mvh Felicia

#54 Det vore snällt om du kunde göra det. Hör av mig om jag åker eller inte :)

#54 Så ni åker alltså från Borås? Ska vi inte sova i lessebo på fredagen ? :O
Jenny
#57 Vi åker från Mölnlycke (typ en kvart efter Göteborg), men båda har fritidskort så biljetterna bokas från Borås ;)
Mvh Felicia

#59 Jaha de visst inte jag att ni skulle göra, sova där alltså, jag trodde det gick att sova i lessebo. Nu blev det problema för jenny 
Jenny
#60 Man kan sova i utställningslokalen :) Vi gör det natten lördag-söndag.
Mvh Felicia

#61 Ööh okej, åker man vidare på Växjö tåget då eller vart tar man vägen? :P
Jenny

#63 Hmm ska fråga om jag kan sova hos min morbrors tjej kanske istället, hon bor i Älmhult och de är väl inte allt för långt ifrån?! Jaja de löser sig väl :)
Jenny
#62 Tåget går till Lessebo också, tar runt tjugo minuter extra tror jag :) Hur man kommer från Lessebo stn till utställningslokalen däremot är något jag inte vet. Men lätt att ta reda på ^^
Mvh Felicia

#65 Haha jag får väl försöka hitta, om jag inte är på plats när ni kommer är det läge att ringa polisen så att dem efterlyser mig 
Jenny
från lessebo station så går man rakt upp mot kyrkan ,sen vänster ,förbi bensinstationen .lokal sedan på höger hand ,
tar ca 15 min att gå .
Hoppas att ni inte har för mkt att kånka på ,,
mvh pnila
Nu (häromdagen) har jag i alla fall anmält och betalat in, så det är säkert att jag dyker upp med Kurkuma :P Tågbiljett är också bokad.
#67 Tack för upplysningen! Satt och kollade busstider förut och märkte att de inte var särskilt bra, men är det bara en kvart får man hoppas på fint väder och gå istället ^^
Mvh Felicia
Jag ska vara där. Kommer vara där fredag kväll och hjälpa till med att ställa i ordning, kommer ställa Bäckebos Kitty och Klackebos Ivriga Irma, OST på lördagen och PET på söndagen valde jag.
Nu tänkte jag reda ut situationen för några med tåget, från Växjö går både tåg och buss till Lessebo, ska ni hela vägen till Lessebo så sök på Lessebo direkt på www.sj.se.
Bussarnas tider hittar ni på www.lanstrafikenkron.se och så är det buss 218 och 219 som gäller. :) Bussen stannar ca 100 m ifrån utställningslokalen (tryck på stoppknappen när ni passerar bilhandlaren så blir det perfekt!). :)
Från tåget är det ca 1 km upp till utställningslokalen.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
#66 - Slå mig en signal eller ett sms så kan jag hämta dig och köra upp dig bara jag är i Lessebo just då, jag slutar kl 15 och ska hinna med hästen innan jag åker upp och hjälper till vid utställningen (mamma och pappa bor i Lessebo och jag en mil bort i Hovmantorp så jag är i krokarna :p)

#71 Gud det vore jättesnällt
Du kan väl PM:a ditt nr :)
Jag har också betalt & anmält men måste boka tågbiljett och reda ut hur jag ska åka x]
Jenny

#73 Ja de hade jag tänkt :) Men måste kolla upp hur jag ska ta mig till Borås osv :)
Jenny
#74 Vi åker SJ Kust till Kust som går 16:07 från Göteborg, framme i Lessebo 19:16. Fast vi kliver på i Mölnlycke och av i Växjö ;)
Mvh Felicia
#72 Ja jag skickar mitt nummer till dig! :)
Jag har anmält min Self DE Golden hane GP Polka Pig's Dark Knight Look i ras båda dagarna.

#77 Toppen =)
Nu ska jag kolla upp vilka tåg jag ska åka med!
Jenny

Nu ska vi se det går ett tåg från Floby till Göteborg som är framme 14.57. Sen gick det ett som var framme 15.57 men de känns som att det blir lite klent med tid. Så jag måste se till att få ledigt från skolan två timmar eller något men de ska nog inte vara några problem :)
Jenny
ni som tänker komma med tåg ,,,kommer ni fred eller lö ?
pnila kommissarie

#81 Jag kommer på fredagen, men det gick bra att sova där från dre-lör va? Skrev det i anmälan och de verkade funka för hon skrev inget annat tillbaka men vill bara vara helt säker!
Emelie kollade du upp om man kunde dela på en vuxenbiljett?:P
Jenny

Jag åker till Borås och hoppar på där istället, det blir 80 kr billigare! Hade inte tänkt på att det blir så dyrt, 417 spänn går det på 
Jenny

#84 Det vet jag men förut har vi åkt två ungdomar på en vuxen men vet inte hur länge det funkar att åka så , alltså till vilken ålder
Tur & retur blir det de för mig och jag har prickat in andra klass, fast vänta jag tryckte nog in en vuxen, det blir väl billigare om man åker ungdom ?
Jenny

#86 Nu blev det 301 kr istället :P Hur kan de bli så billigt för dig ? :S
Jenny

#88 Jag sökte på den vägen du ska åka och då blev det mkt dyrare :S vart kryssar man i att man inte vill ha det?
Jenny
#89 Hur gammal är du? Det finns flera kategorier för barn/ungdomar, 7-15 år el. 16-19 år. Har du dessutom fritidskort behöver du bara boka biljett från Borås och åka på fritidskortet till Borås ;)
Vi åker dessutom endast till Växjö på fredagen, därför kostar det mindre.
Mvh Felicia

#90 16, mjo men f-koret går ju bara efter 16 så kan bara åka på det hem på lördagen från Borås :P
Jenny
det går utmräkt att sova fr-lö .tag med madrass eller link samt täcke kudde m,m ..ev så kan detta lånas av mig ,,,
50 kr per plats ,dusch finns samt kök o toalett ..
#92 Vad bra att veta att kök finns! Då kan jag planera om min matlista lite :)
Mvh Felicia

#92 Jag får nog försöka få med mig en luftmadrass & en sovsäck mer kommer jag inte kunna kånka på! Bra att veta att det finns kök så att man kan fixa till fruskost :)
Jenny

Badade Boll fötur ikväll så nu får jag hoppas att hon håller sig ren fram tills utställningen. Tänkte pysa iväg och köpa tågbiljetter i veckan om jag får pengar. Ser verkligen fram emor utställningen, är rikgt taggad :)
Jenny

Nu har jag fått bekräftelsen :) Tänkte på att det måste ju bli allra billigast att köpa sista minuten resa, eller är det stor chans att man inte får plats på tåget då?!
Jenny

#97 Gör det nu :)
Jenny

Sådär ja i morgon bär det av! Tänkte bara dubbelkolla lite, man ska ha med spån & hö till burarna själv eller? Och Emelie & Felicia ni kan väl PM:a era mobilnr så att vi kan hålla lite konstakt i morgon, så jag hittar er osv ;)
Jenny
#99 - Åtminstone spån brukar finnas när det är utställningsburar, hö har jag heller aldrig varit med om att det inte finns i lokalen.
Hanna

#100 Okej då lämnar ja spånet hemma men hö tar jag med för säkerhets skull!
Jenny
#101 - Ja, det är alltid bra att ha :) Om inte annat så till transportburarna.
Hanna
Så nu ligger jag och kopplar av lite inför några timmars sömn.
Var iväg med marsvin-90 och PNILLA's man och hämtade alla burarna nu i eftermiddag och kvällen. Snacka om mör nu, först jobbade jag 06.30-14, sen ut till stallet och fixa med hästen och sen iväg på detta, inte många timmar andrum!
Men fick iordning på allt, tråkigt Fiona att burarna drog ut på tiden mer än jag trodde. :( Jag får köra dig ner till tåget sen när du ska hem istället. :)
Försökte hitta Boll, men kände inte igen henne bland alla när jag tog en snabbtitt, så får se i morgon! ;)
Lycka till idag allesammans!
Jag sitter här och håller tummarna och väntar på resultatbesked :P
Hanna
Jag kan ge dagens resultat för OST:
1. Villa ängtoprs Ivar irrbloss - marsvin-90
2. Bäckebos Kitty - min :)
3. Boll - Fiona (Kittys unge, min uppfödning :))
4. Törnwall - marsvin-90
5. Ultimate - marsvin-90
Det är enda jag har direkt koll på. :p
Och jag har kontakter så jag vet att det gått riktigt bra för flera andra härinne idag
Men jag ska väl låta de stolta mattarna presentera de resultaten själva.
Hanna

#106 Nu gör du mig nyfiken :)

#103 Det löset sig ju bra ändå :)
Nu är jag hemma & somnar snart, långa dagar igår & idag men det har vart skit kul :) Här kommer våra resultat som jag förövrigt ät mkt nöjd med:
Boll, lakeland hona 5-8 mån PETklass
Kropp & Sundhet: 22/25 "Bra storlek"
Temperament: 14/15 "pratig, pussig, nyfiken"
Päls & hud: 13/15 "Ren & mjuk"
Ögon: 9/10 "Pigga, klara"
Öron: 9/10 "Hela, rena"
Tassar: 9/10 Bra klippta klor, mjuka trampdynor"
Kondition/presenation: 15/15 "Bra"
Maximal slutsumma: 91/100 Placering: 2/5
Hon fick även silver (silver cert.?!), haha vet inte riktigt vad det betyder men om jag fattade rätt så fick hon det för att dommaren gillade henne lite extra, eller? Och är det inte så att det händer något om man får 3 silver?
Våfflan, blandis18-24 mån PEtklass
Kropp & sundhet: 22/25 "Bra storlek"
Temperament: 13/15 "Lugn, nyfiken, pratig"
Päls & hud: 13/15 "Ren päls"
Ögon: 9/10 "Pigga, klara"
Öron: 9/10 "lite hackiga öron men rena"
Tassar: 9/10 "Bra klippta klor, mjuka trampdynor"
Kondition/presentation: 15/15 "Bra"
Maximal slutsumma: 90/100 Placering: 2/4
Boll, lakeland hona 6 mån, OST
Kroppsform: Fair bodyshape & head
Öron: Good
Ögon: Good
Pälskvalitet: Nice
Egenskaper: Good
Kondition: Clean, well presented
Placering: 3/5
Sådär somsagt så är jag jätte nöjd, bra kritik och bara Boll får växa till sig lite så tror jag att det kommer bli toppen med henne!
Tack för en toppen dag!!
Jenny
#107 - Hehe :P
#108 - Tre silverkort innebär att hon blir GuldPet :)
Grattis till alla fina resultat so far!
Hanna

Grattis Anna & Max!
Äntligen;-P
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Grattis Fiona.
Och grattis till marsvin-90.
Marsvin 4-ever
.
Min tur ;) Äntligen hemma efter en lång helg i Lessebo! Med mig har jag en liten Lakelandhona också, som sitter nöjt med sin stora idol Kurkuma i ena buren.
Lördagens resultat för Kurkuma, Am. Crested 4 mån:
Ras: BIR-J och Cert! Engelsk domare, därav poänglöst. Men väldigt goda omdömen :) Oplacerad i BIS Junior-finalen.
Pet: 91p och Silver, BIS Pet 5 totalt i Petfinalen!
Söndagens resultat för samma gris:
Ras: BIR-R J, 88p och Cert igen! :D Fanns en till Crested, en PE White som vann BIS Junior finalen och även blev BIR.
Pet: 91p, fick "Jumbopris" i form av en hötunnel då hon var en favorit men tyvärr inte kunde tas upp i Petfinalen.
Två Cert och ett silver på ett marsvin på en helg, känns minst sagt lyckat :)
Mvh Felicia
Grattis till marsvin-90 och Ivar!
Och grattis till Anna och Max!#108 Silverkort är ju jättebra! Grattis!
**
#112** Wow, vad bra det gick för din tös! :-) Ett cert till och hon är champion, det var ju verkligen något!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#112 Men gud så roligt! Jättegrattis till Kurkumas finfina resultat! Två cert på en 4 månaders amercan crested saffron - cooolt! :-D
#112 Vad är det för lakelandhona förresten?

#113 Näe, bara ett juniorcert får räknas ju. :-) Så Kurkuma måste knipa två cert till när hon har blivit senior. Men ändå så coolt! :-)

Lördagen:
Ivar, satincrested lakeland
Pet: 90p Silverkort! Kom med i finalen och blev BIS PET 4.
Ost: 1/5 av lakelanden, men fanns 1 satincrested ch teddy som var med i ost gruppen som vann över alla.
Söndagen:
Ivar, satincrested lakeland
Pet: 90p Kom med i finalen men blev inte placerad.
Ost: Bästa Ost!
Sammanlaggt fick han 2 stora fina rosetter till sin samling.
Resten av mina marsvin jag ställde vann inget, därimot fick Tila 86p i Ras och blev Bäst I Rasen-R Jr men blev en placerad. Take A Chance fick 90p i Pet och kom i Pet finalen men blev ej placerad.
Orkar inte räkna upp vad resten av svinen fick ^^ Nu ska man gå o lägga sig efter en jobbig härlig dag!

#115 De e min Ultimate som Felicia ska vara fodervärd åt =)

# 112 Stort GRATTIS. Verkligen ett erkännande för dig som uppfödare.
Även stort GRATTIS till er andra för era placeringar.
Marsvin 4-ever
.
#113 #114 #119 Tackar tackar ;)
Japp, 2 Cert till så - och 2 Silverkort ^^ Nästa utställning om en månad är hon precis på dagen 5 månader.
Mvh Felicia
#116 Oj, just det, det stämmer. :p

#111 & 113 Tackar :)
Grattis Felicia & Gina till fina resultat 
Jenny

#111, #113 och #122 Tackar =)
Grattis till alla andra som fick bra resultat på utställningen!