Funderar på att skaffa marsvin...?
Jag är en djurälskande människa som för tillfället har en kaninskrutt här hemma som jag älskar över allt annat. Har funderat på att skaffa en till kanin men så slog mig tanken att jag kanske ska skaffa marsvin istället? De är ju för underbart söta. Men jag kan i princip ingenting om dessa små djur. Så lite frågor:
* Om man köper marsvin från uppfödare, vilket kön bör man köpa? Två hanar, två honor eller hane + hona? Kan man och isf när kan man kastrera marsvin?
* Hur stor bur bör två marsvin ha?
* Hur pass sällskapliga är marsvin egentligen? Blir de tama, typ som kaniner (min kanin är som en liten hund) eller är de mer skygga?
* Kommer ev flytta nästa år och risken finns att jag kommer pendla mellan Uppsala och Malmö nån gång varannan var tredje månad kanske. Klarar marsvin detta eller är det för påfrestande?
* Hur brukar marsvin och kaniner reagera på varandra?
Ja, alla tips och råd ni kan ge uppskattas :)
Om två hanar bor tillsammans så blir det bara bråk och om en hona och en hane bor tillsammans, så blir det ungar.
Det bästa är att skaffa två honor, om du nu inte vill ha ungar förstås :)
Marsvin är väldigt sällskapliga och de tycker om att "prata" mycket. De är lätta att få tama ifall du tar upp de ofta, så att de kan vänja sig vid dig :)
// Polly

Hona och hane går ju inte, dom får ju ungar hela tiden då. Två honor eller två hanar spelar ingen roll, hanar gör ju upp om rangen när dom blir könsmogna, så det kan bli lite gruff, så jag skulle kanske rekommendera två honor.
Buren måste vara minst 100x50 cm, men helst större, 120x60 cm är en bra storlek.
Marsvin blir aldrig så tama som en kanin, dom är lite skygga, men med rätt hantering så kan dom bli riktigt tama.
Vet inte hur dom reagerar på att resa, beror väl på hur du reser.
Marsvin och kaniner brukar reagera positivt på varann och kan få träffas under uppsikt.
Tvärtemot #1 och #2 skulle jag rekommendera två hanar när man ska ha dem till sällskap och kel. Hanar är enligt min erfarenhet mer påhittiga och mer intresserade av oss människor än honor är (honor är mest intresserade av att äta…).
Om man har två hanar som växer upp tillsammans från de är små brukar det gå fint i de flesta fall. Titta här för bilder och berättelse hur trevligt det är med två marsvinshanar. Dessa två flyttade t.o.m. ihop i vuxen ålder och det gick utan problem.
Titta på artiklarna på forumet, det finns många tips om att skaffa marsvin, hur buren skall vara (så stor som möjligt), och annat.
Marsvin brukar kunna resa med sina ägare utan stora problem. Det man ska tänka på är att de behöver varsitt transportutrymme, även de bästa marsvinsvänner (hanar eller honor, bebisar eller vuxna) kan börja slåss om de trängs ihop på en liten yta.
Att skaffa två hanar kan vara lika posetift som att skaffa två honor, jaghar 4 hanar som bor två och två utan minsta problem, visst det finns rötägg som inte klarar andra hannar inte ens små det vet jag har 4 hanar som inte tål andra hanar, men två syskon brukar gå bra eller en äldre hane oxh en yngre hane
, så två hanar gå minst lika bra som två honor,
buren bör vara minst 120x60 för att dom ska trivas och inte känna att dom går på varandra..
Dom kan bli fruktansvärt tama =) två av ungarna jag har nu är väldigt tama är dom på golvet sitter dom hälst på mina fötter eller följer efter mig hela tiden =)..
Dom brukar inte ha några problem med att åka i transpot eller liknande, Bara dom har mat vatten och grönsaker =)…
Sista fråga låter jag vara osvarad från min sida då jag inte har någon eftaenhet av det…
Lycka till hoppas du hittar jus dina grisar =)
#1 Två hanar ihop betyder inte alls bara bråk, vart har du fått det ifrån? Hanar som inte har använts i avel och har presenterats för varandra på rätt sätt brukar oftast gå alldeles utmärkt att ha ihop, jag vet många människor som har två hanar ihop(däribland jag själv).
Sen tror jag att TS med en hona och en hane hade tänkt att hanen skulle vara kastrerad då, med tanke på frågan efter. ;-) Att ha en hona och en hane ihop hela tiden är en ohållbar situation i längden.
#0 Två hanar eller två honor är bäst. Kastrerad hane och hona brukar nästan alltid fungera det med, men kastration är ett väldigt riskfyllt ingrepp som jag finner onödigt ifall man kan skaffa två av samma kön istället. :)
Sen om man väljer två hanar eller två honor spelar ingen större roll. Men vill man senare utöka antalet och ha en liten flock, är honor att rekommendera. Hanar går nämligen oftast inte att ha fler än ett par ihop, i undantagsfall tre, men större fungerande hanflockar är mycket ovanligt.
Dock säger många att hanar är mycket socialare och mer framåt, och det instämmer jag faktiskt i.
En bur på minst 120x60 för två marsvin skulle jag rekommendera. Men ju större, ju bättre. ;-)
Jag kan inte påstå att marsvin blir tama som kaniner direkt, i alla fall inte som frigående kaniner eller kaniner som får massor av tid med sina ägare.. marsvin är ju inte riktigt lika rörliga som kaniner och när jag hade kanin fann jag henne mycket mer intresserad av mig än mina marsvin är när de är ute på golvet och springer. Då är marsvinen lite mer intresserade av att upptäcka och springa av sig. :p Så på så sätt är kanske kaniner lite socialare. Man kan ju ha kaninen runt sig hela tiden, vilket man inte kan med marsvin.
Men absolut kan de bli tama, de är väldigt sociala ändå, trots att de kanske inte ligger på samma nivå som kaniner och hundar. Bara man spenderar lite tid med dem så.. :)
Mina två hanar brukar t.ex. alltid komma fram till burkanten och "hälsa" på mig när jag kommer till buren. Och så är de väldigt mysiga och roliga att ha och göra med uppe i famnen. Absolut inte skygga!
Av min erfarenhet brukar kaniner och marsvin inte ha så mycket emot varandra, så länge de bara träffas korta stunder, men det rekommenderas verkligen inte att ha dem ihop hela tiden pga skaderisken. Jag har själv dåliga erfarenheter av det, som slutade upp i att både kaninen och marsvinet förlorade stora mängder päls efter att de försökt "äta upp" varandra i ilska. Och så jagades marsvinet runt i buren när jag kom(som trots allt ändå var 2,5x2,5 meter stor ungefär).
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.