Hur gammal?
Hej!
Jag tänkte att jag skulle para mitt marsvin vid en bra ålder. Men så är det ju så att jag inte vet vilken ålder som man kan börja para sitt marsvin i. Är det någon som vet? Sen tänkte jag också fråga om det är någon som har en söt virvel-hane att para mitt marsvin med.

Minst 6 månader, men gärna lite äldre, däremot är det ju bäst om första kullen kommer innan 1 år, även om jag haft honor som fått sin första kull vid nästan 2 års ålder utan problem.
Hur gammal vill du att hanen är? :)
#2 Har det inte gått bra för dina honorna som varit över året då? Eller vad är det som gör att du anser att det är bäst att få första kullen innan 1års ålder?
Vad är syftet med kullen?
Tänk på att läsa på allt du kommer över innan du sätter ihop hona och hane. Det är även mycket bra att ha kontakt med en duktig uppfödare som du kan rådfråga under dräktighet/förlossning och om någonting skulle gå fel.
Jag tycker att det är lagom att sätta en hona med hane då hon är minst 7 månader.
Hanna
Jag tycker en kombination av ålder och vikt är det som avgör när det är lämpligast att sätta honan i avel. Men brukar ha som "regel" att inte sätta honan innan 7 månaders ålder och inte väga under 800g.

#3 Jo, det har gått bra, jag skrev ju det, men man brukar väl rekommendera att första kullen ska komma innan 1 år.

#0 Jag tycker du ska läsa på själv i böcker och på nätet om avel och lära dig allt om det, komplikationer och sådant som kan gå snett. Dock ska du nog inte lita på åldern då det tycks spridas ett rykte om att en marsvinshona måste föda sin första kull innan 1 års ålder annars ska bäckenet stelna så hon inte får ut ungen. Men detta tycks ju inte stämma då ingen verkar ha varit med om detta när en äldre hona parats. Eller är det någon här som har det? Förstår inte var ryktet kommer ifrån. Skulle ha trott på det om jag inte pratat med uppfödare här på forumet.
#5 Men det finns ju honor som inte kommer upp i 800g, som är små i växten. Jag hade en hona som vid 1½ år (då jag köpte henne) vägde 730g…men hon var i god form också enligt uppfödaren.

#6 Av nyfikenhet undrar jag varför "man" gör det. Det verkar ju inte som någon uppfödare varit med om att det gått snett pga att honan är äldre än 1 år. Det verkar ju som komplikationer och annat och problem att få ut honan är relativt vanligt, men åldern verkar inte spela någon roll.
Eller har jag förstått det fel så får någon gärna rätta mig? Jag tycker detta är ett intressant ämne hur ett rykte verkar hänga kvar även om det verkar motbevisas ständigt.
#7 & #8 - Bäckenet stelnar inte, det blir mindre elastiskt=honan kan få problem att föda fram ungarna.
Jag förstår inte varför man ska vänta såpass länge. Ju äldre honan är, desto större risk att hon hunnit lägga på sig för mycket -> risken för dräktighetskomplikationer ökar. Varför utsätta en hona för ännu mer risker i samband med dräktighet/förlossning genom att para henne sent, när riskerna redan är såpass stora.
Och angående små honor. En hona som väger så lite som under 800 gram som fullvuxen kan jag inte förstå varför man vill para… Är det önskvärt att föda fram så små marsvin? Jag har svårt att tro att en hona på under 800g skulle vara i god form för en dräktighet och förlossning.
Hanna
#7 Personligen skulle jag aldrig avla på en sådan liten hona, anser inte att det är bra avelsmaterial. Dessutom sliter en dräktighet mycket mer på en liten hona än en normal stor.
Vill verkligen förtydliga att jag anser 800g som minimum. Det har varkligen inte hänt ofta att jag parat en hona som precis vägt över 800g, eftersom jag tycker att det är näst intill för lite det med. För det mesta har mina förstföderskor vägt mellan 1000-1100g när de satts med hane, och honor som haft kullar sedan tidigare har vägt något mer. :)

#10 Okej, jag har bara aldrig stött på så stora honor. Dem jag har köpt har vägt mellan 730-930g när jag köpt dem. Uppfödarna har sagt att de är i god form och kondition för avel. Själv vet jag ju inte så mycket om det, har ju inte så stor erfarenhet av olika marsvin, men jag går ju efter den måttstock jag fått av uppfödarna jag köpt av. Om de säger att en hona jag köper är i god form så tror jag ju på det. Jag får väl se på utställningen då och höra mig för om bra vikter :/
Skickar med en bild på henne så kanske någon kan säga om hon verkar för smal. Jag blir så förvirrad, dem jag har nu är de knubbigaste marsvin jag haft och ändå säger man på forumet att de är smala och att det jag trodde var för tjock är i bäst form. Jag blir så förvirrad, vet i nte vad jag ska gå efter…

En annan bild på henne

# 2
Det spelar ingen roll! Men det kan ju ta ett tag innan det går att para de för mitt marsvin är snart bara 3 månader.

Självklart så stelnar inte bäckenet på 1 årsdagen men risken ökar ju för komplikationer ju äldre en hona är första gången hon får en kull. Har en kompis vars marsvin dog när hon hade fått burkompis som visade sig vara en hane(många år sen detta hände)och hon blev dräktig. Hon var 1 år och två månader gammal. Ett elände var det,,veterinären kunde inte hjälpa henne.Det var något med bäckenet och hon hade toxat under allt värkarbete när inga ungar kunde födas..Inte värt att vänta och ta det risken på en äldre hona. Om de inte uppnår rätt vikt och fysik vid 9-10 månader kanske hon inte ska avlas på? Mellan 6-9 månader skulle jag rekomendera för första kullen. Allt är individuelt,från hona till hona.
#11 Hur gamla har de honorna varit när de fått sin första kull då?
#14 Jag måste bara fråga: Har du bara ett marsvin?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Den där frågan är så himla jobbig!
Alla frågar det, jag måste säga överallt att jag har 2 ST MARSVIN!!
#17 Oj, förlåt så mycket!
Det är bara det att du skrev "mitt marsvin" istället för att skriva "ett av mina marsvin". Jag antar att jag är vanare vid att folk använder det sistnämnda sättet att uttrycka sig med när de har två marsvin. De gånger personer har skrivit "mitt" istället för "ett av mina" har det nämligen ett flertal gånger visat sig att de bara har ett marsvin. Så det skadar ju inte att försäkra sig om att personer faktiskt har två marsvin.
Jag ursäktar och inser nu att jag borde ha tittat på din sida innan jag frågat, men jag tycker inte att du behöver vara otrevlig pga ett ärligt misstag? Jag kan ju omöjligen veta hur många gånger folk har undrat ifall du har ett eller flera marsvin?

#15 Jo, men det tycks ju kunna bli en hel del komplikationer även på en ung hona. Jag har ännu inte hört någon med erfarenhet säga att svårigheter att få ut ungarna skulle vara vanligare hos en äldre förstagångsföderska än en yngre. Det verkar bara vara något rykte.
Eller? Jag vet inte det är bara så jag förstått det…att riskerna kanske inte alls ökar utan att riskerna bara alltid är stora.
#16 Hon var väl 6-8 månader när hon fick sin första kull. Men som sagt som vuxen (1½ år) väger denna hona fortfarande 750g och verkar inte alls underviktig, bara liten till växten.
#19 Okej… för jag har hört att honor kan stanna i växten på grund av att de får kull, dvs. att honan kanske inte var färdigvuxen vid parningstillfället.
Det är en bidragande anledning till att man helst borde vänta lite längre, tycker jag.
#11 - Hon behöver inte vara smal bara för att hon väger under 800g. Det talar ju bara om att hon är en liten hona. Jag har tex. en hane här hemma som väger runt 970g då han är i bäst form - en liten hane helt enkelt. Hans burkompis väger 1200g och är lite tunn..
Hanna

#19 Det är alltid en risk att ta en kull med ungar. Samtidigt tycker inte jag att man ska förmänskliga djur. Varför vänta tills hon fyllt året och sen para henne? Marsvin är inte det enda däggdjur där riskerna ökar med åldern… Självklart vill man inte para en för ung hona men som jag skrev så måste man göra en individuell bedömning. Fysiken,mognad kan variera väldigt mycket från hona till hona. Det är upp till varje uppfödare att avgöra.
Det gör inget! Du visste ju inget. Men nu vet du. Jag är ju inte arg på dig!
#23 Så skönt :-)
Jag har iaf en söt hane hemma (a) hehe :)
Kul! Vilken ras?
Virvel alltså blandning :)
Hej är det någon som vet hur man bestämmer åldern på ett vuxet marsvin? Dying to know ^^

Det är nog lite svårt att kunna bestämma åldern.
#28 - Det är väldigt svårt att bestämma en exakt ålder på ett vuxet marsvin. Som till exempel hästar så kan man inte se det på deras tänder eller liknande. Jag skulle ha försökt känna igenom kroppen, om det känns som en "gammal"kropp (dvs. lite benig över rumpan och skuldrorna) så skulle jag gissa på att åldern låg på 4-5år +. Men det är inte en så exakt metod eftersom marsvin kan vara smala och beniga utan att vara gamla.
Sen skulle jag titta på tassarna, förhårdnader tycker jag tyder på att marsviner är åtminstone ett år. Men inte heller det är ett jättesäkert sätt att bestämma ålder genom.
Hanna