Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 884 ggr
Jina
0

Hur fungerar utställningar?

Såg det ska vara utställning i Västerås i höst och är lite sugen på att åka och titta. Är det öppet för besökare? Hur går det till? Min vana ligger i kattutställningar, om det säger något :)

emelie92
0

En utställning är ganska lik en kattutställning, men ändå inte. Det är öppet för besökare, gratis inträde förstås. På marsvinsutställningar går ägaren själv med djuret fram till domaren när det bedöms. Om du vill veta hur en utställning går till är mitt allra bästa tips att besöka en!=)

Tina
0

Vill du besöka utställningen utan att ställa ut själv är du varmt välkommen och det är helt gratis att bara besöka. :)

Ang. hur utställningar går till kanske du bör utveckla lite mer, svårt att förklara allt på rak arm utan att veta vad det är som du mest syftar på.

Innan min första utställning tog jag kontakt med två vänliga tjejer och frågade ut dom på MSN. Flört

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Jina
0

Jag har ju inga marsvin själv, tycker bara det kunde vara kul att besöka =)

Ok, så de tas fram till domaren. Förstår de kan ställas i ras eller sällskap. Tävlar de om titlar? Hur delas raserna in? Går honor och hanar mot varandra till exempel?

Kommer ägaren med sitt djur precis innan bedömning och sedan åker de hem?

VikkanSpike
0

tänkte bara dela med mig av min första utställning med marsvin var på husdjurmässan i sthlm.

Då var det inte gratis att gå in då det va i samband med mässa. Annars e det nog som folk säger gratis att gå in

Tina
0

Ja, marsvin tävlar om titlar i alla de olika klasserna. Lättast är det om du går in på SMF:s hemsida och klickar dig vidare till Info om marsvinAtt ställa ut marsvin - Ordlista, eftersom att det finns ganska många titlar. Flört

I petclass delar de upp marsvinen i honor och hanar och döms var för sig, till det kommer till finalen. I rasklass går honor och hanar mot varandra.

Ägaren kommer med sitt djur minst en halvtimme innan utställningen börjar. Då äger incheck rum, där kollas djuren om de skulle ha någon Ohyra eller annan smittsam sjukdom. Om de skulle ha det får de inte komma in.

Har man inte gått vidare till final eller själv vill se finalen, kan man åka hem när man fått tag i sin bedömningssedel. :)

Jina
0

#5 Tack för länken! Kollade på SMF igår, men hittade inget om hur utställningar går till :)

elin85
0

#5 Hur lång tid brukar en utställning ta?

Jag ska på utställningen i Älvsbyn och funderar på om jag kan ta tåg eller om jag måste åka bil. Utställningen börjar klockan 12.30 och sista tåget går vid 17.30, hinner jag med det då tro?

Tina
0

Svårt att veta…

Jag själv fick vänta på mina bedömningssedlar i säkert över 1 timme efter att mina sista djur ställts, och de var bland de sista klasserna.
Då hade klockan hunnit bli 6 tror jag, finalen i rasklass hade precis avslutats och petclass finalen skulle precis börja.

Kan tillägga att den utställningen började vid 10.

elin85
0

#8 Ja men då är det väl bäst att ta bilen för att vara säker då. Åker jag ändå dit vill jag ju inte missa finalen om jag skulle komma med.

Creation
0

#7 Det beror väl på hur snabbt det går för domarna att bedöma, hur många som är med på utställningen, hur snart ens egna marsvin ska ställas ut, samt hur det gått för ens marsvinen i sin klass(ifall de kallas upp till final eller inte).

Som längst har jag nog stannat på en utställning till cirka klockan sju, som kortast har jag kunnat resa iväg hem redan vid klockan tre. Men den gången jag åkte hem så tidigt var inte hela utställningen över än förstås

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Myosotis
0

#7 Vi blev rekommenderade av kommissarien till utställningen att inte ta 17:30-tåget. De kunde inte garantera att finalerna är klara tills dess. Så vi kommer att åka med det sena tåget som går efter 21.

Men om du inte tror att något av dina djur kommer till final, eller om du ändå kan tänka dig att i värsta fall skippa finalerna, kan du ju ta det tidiga tåget.

Efter vad jag sett på kartan så ligger utställningslokalen cirka 12 km från Älvsbyns järnvägsstation.

elin85
0

#11 Det sena tåget går inte till Umeå, så det får bli bil :/

FeliciaS
0

Tipsar om en utställningsartikel här på sajten där det står mer :)

Mitt bästa tips är annars att åka och titta på en utställning, det är väldigt lärorikt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus