vad ger ni era grisr för grönfoder på vintern?
nu är snart det bra gratis grönfodret utifrån slut. Vad brukar ni ge era grisar på vintern?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Vitkål, grönkål, blomkål, broccoli, morot, paprika, gurka, olika sorters sallad, äpple.
Envishet och drömmar

det ärungefär det jag ger. Ingen som ger något annorlunda?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Knäckebröd, sallad, paprika, gurka, äpplen, apelsiner, melon.
Frukost: olika rotfrukter (morötter, rotselleri, palsternacka, persiljerot, kålrot, kålrabbi, lite potatis ibland) och ibland persilja/morotsblast eller någon frukt.
Kvällsmat: kålsorter (broccoli och vitkål framförallt) och antingen paprika eller stjälkselleri.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Så här gör jag: Alla frukostar året om består av vitkål och morot utom på försomrarna då de inte får morot för det är så rackars dyrt just den tiden men det gör inget för det är just då det är bästa tiden att plocka mat utefrån.
På eftermiddagarna får de gräs och örter utefrån så länge och så mycket det går. Under den tiden jag plockar gratis mat får de bara ibland någon extra grönsak/frukt på eftermiddagen. Nu snart börjar det sina och jag börjar så smått att mata med annat på eftermiddagarna det brukar bli: broccoli, paprika, sallad, grönkål, äpplen, bladpersilja, blekselleri, fänkål, kålrot och ibland gurka fast jag har säkert glömt något nu…
Jag ger mina små grisar allt möjligt som vitkål, persilja, gurka, paprika, en liten tomatbit någon gång per månad, äpplen, morötter. Mina små grisar äter nästan allt xD :)
Allt som nämnts ovan utom sallad (jag har fått för mej att de inte är bra…) PLUS spetskål - en riktigt favorit! Den är hemskt lik vitkål, men lite mildare i smaken & lite krispigare.
Jag är säkert jättefånig, men jag har blivit VÄLDIGT restriktiv med persilja. Dom får pyttepytte om de är fest. Persilja innehåller jättemycke oxalsyra, som kan bilda urinsten / njursten.