Dags att flytta ungen
Nu börjar det snart bli dags att flytta Snuttans unge Surprise, han blev 4 veckor igår ;)
Nu börjar jag undra hur man sammanför en unge på 5 veckor med 2 vuxna hanar? Mina hanar är ju väldigt snälla men det är ju som vanligt lite små gruff ibland.
Sen e man ju lite hönsmamma ;)

Jag har inga bra erfarenheter av att göra det. De stora har börjat slåss direkt när den lille släpts ner. Risken för bråk är stor tyvärr.
Jag tipsar dig om att läsa igenom tipsen i artikeln "Att sammanföra marsvin". Följ dem så underlättar du så mycket som möjligt. Börja sammanföringen utav Surprise och en av hanarna, låt de bekanta sig ett tag innan du byter vuxen hane. När de två fungerar sätter du ihop alla tre på samma neutrala yta.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 kan den artikeln utantill men är ju skillnade när det är 2 och 1 ny ska introduceras ;)
Kan jag bada den lilla trots att den bara är 4 veckor? Så dem luktar lika allihopa ;)
Hur kan jag avgöra "funkar" att dom inte jagar varandra och försöker dominera varandra längre eller? För min hanar har iaf gjort så att dom kommit överens på neutral yta men ändå fortsatt gruffats lite om dom kommit för nära varandra, detta gruffande har fortsattigt i buren men med tiden blivit mindre och mindre. under dessa sammanföringar har jag aldrig haft nåt slagsmål.
Jag kan inte tänka mig att någon av de stora kommer att vara elak mot ungen och jag brukar aldrig tvätta så små pojkar när de ska flyttas till en stor hane. Vuxna hanar brukar vara jättegulliga mot småpojkar.
Däremot är jag mycket tveksam till att sätta en liten skit med två vuxna, risken är jättestor att de vuxna börjar slåss med varandra.
#4 problemet är att jag har 2 vuxna som är jätte snälla och funkar ihop och en ensam hanunge, känns inte bra att ha någon av dom ensam.
luktar ungen hona kan det bli bråk mellan hanarna pga det. beror helt på hanarna om det går eller inte att sätta ihop med en tredje.. vissa av mina skulle acceptera det, vissa inte.
om du sätter ihop dom måste du vara beredd på att dom äldre börjar bråka och kanske inte går ihop igen..
jag hade en yngling på ca 4 mån med min äldre hane på 2 år och satte in en till hane(väldigt ranglåg) på ca 6 mån. det gick bra till en början men när ynglingen blev 6 mån började han bråka med den äldsta och blev bästa kompis med den nyaste. dom bor nu tillsammans och är bästa kompisar och dom kunde bara träffa den äldre hanen utanför buren….. satte in en bebis till den äldsta och helt plötsligt kunde alla 4 gå ihop. tills bebisen blev sex månader och började bråka med den förut yngsta och som var högst i rang…. så det beror helt på individerna!
#6 asså en av dom vuxna hanarna har gått med hona vid 2 oliks tillfällen och jag har lyckats få ihop dom igen utan bråk så dom e ganska lugna så. så bråk pga att han luktar hona, nja inte troligt men risken finns ju alltid.
Men har nog fått alla mina svar
*bada ej den yngre
*sammanför unge+vuxen1, unge+vuxen2, unge+vuxen1+vuxen2
*sammanför som man göra med 2 vanliga
Tack för alla svar, jag återkommer med uppdatering om hur det går eller om jag har fler frågor ;)
#7 okej har dom varit från varandra för att vara med hona och att du sen kunnat sätta ihop dom igen utan problem, då skulle jag nog inte vara så orolig :) lycka till!
#8 jepp det har dem, jag trodde att nu kommer dom ju slåss, men nej, lite parnings-dominans och gnälliga pip åt varandra sen var det lungt ;)
Men jag tänker börja redan ikväll att rasta ungen ihop med hanarna så dom får vänja sig i lugn och ro, en och en såklart ;)
aaahhh, höns mamma som man e kan man inte hålla sig borta^^
Nu sitter Sammy i hagen ihop med Surprise, dom har en hög med hö och håller just nu på att käkar för fullt, sen fick dom en skål med vatten och en mysig bädd att sova i, just nu verkar allt gå bra, får låta dom gå så här ca 1-2 timmar, sen får vi se om jag provar med Sebbe också ikväll. Men än så länge går allt utmärkt, Surprise springer till Sammy och piper och gnäller när han blir orolig :)
Kommer ju sitta här ett tag så det kommer komma fler uppdateringar och kanske bilder allt eftersom ;)
Såklart tog man en bild på dem tsm ;)
Okey, gick å glode tv i går kväll så blev inge fler uppdateringar :P
Men iaf, efter 1 timmar flytta jag tillbaka Sammy till hans bur och satte in Sebbe, inge problem, Sebbe var dock lite mer på, vet ej om han vill "para-dominanas" den unga men han springer iaf efter den, dock springer ungen efter Sebbe när han går iväg så ungen verkade iaf inte gilla eller vara rädd för Sebbe, och Sebbe gör inte illa ungen :)
Så efter yttligare 1 timme satte jag in Sammy igen så dom var alla 3, inge problem, Sammy och Sebbe små gruffa lite (som vanligt när dom kommer till en ny plats) och det var mest dom som gruffa ungen höll sig mest med Sammy eller undan. Jag lät dom sova så inatt, inge problem, mycket pratande mellan dem och visslingar och ibland lite "kurrande" närhanarna disskuterade ;)
Ska fortsätte låta som gå ihop över den, men funkar det bra tycker ni jag ska prova sätta ihop dem i buren? :)
Ska snicka lite nya hus idag och rengöra och sätta in lite nya saker så det blir lite nytt för allihopa :P
Och man kan säga att dom fortfarande pratar en hel del :P
Hihi, kväll och ännu funkar allt problem fritt ^^
Ska nog ta å fixa ihop dom där husen nu å sen göra rent buren så får vi se om jag sätte ihop dom ikväll då ;)
Idag har jag hela tiden funnit Suprise i samma hus som Sebbe, så dom verkar ha "gjort upp" allt nu, dock pratas det en hel del så fort man e där å pillar lite hos dom :P
Nu sitter alla 3 ihop i buren, jag är tok nervös, tänk om det händer den lilla nåt…
Kommer sitta vaken X antal timmar tills alla dem sover, först då kan jag känna mig säker, sen kommer jag kuta till buren direkt imorgon bitti :)
Men det pratas en hel del, och lite kurr då och då så just nu verkar allt gå bra :)
En bild på alla tre grabbsen
Sebastian, Sammy the lucky one och A lovely Surprise <3

#13 Vilka sötnosar!
Bråken kan ju komma senare men här har det alltid brutit ut direkt när alla tre kommit tillsammans. Så chanserna för att det går bra är jätte stor tycker jag. Lite kurr är normalt nu när de blivit tre.
Fortfarande lungt, gus vas skönt :D
Fortfarande en heldel prat och lite kurr, men det är också allt :D
Dom sov lugnt i natt, Sammy sov på taket på ett av husen och Sebbe och Surprise sov i husen bredvid varandra ;)
Verkar som om detta är en lugn flock med grabbar ;P