Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 900 ggr
razina1
0

Smuts i baken..?

Min ena hane, Molle, får spånklumpar i baken som jag får rensa ut var och varannan dag. Han får även ett slags gulvitt kladd runt baken och könet som jag försöker få bort med våtservett. Dessa spånklumpar kan sitta nån cm in i baken, så jag försöker försiktigt pilla ut dessa med tops, för jag tycker det måste riva och kännas obehagligt att ha spån där.. Ingen av mina andra grisar får såhär.. Är det någon som vet varför det blir såhär? finns det nåt man kan göra åt det?

FeliciaS
0

Är han långhårig på bakdelen?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

razina1
0

Nej det är han inte..

annikaL
0

Min hane Ditto får också spån i rumpan, vilket jag har antagit att han får när han drar rumpan i spånet för att doftmarkera. Även mina honor kan ibland vara spåniga i och runt könet, men då inte lika långt in naturligtvis. Jag tror inte att det är farligt, stör det drar de säkert med rumpan ett varv till för att få ut det som stör.

razina1
0

Ja, antagligen är det så.. men tror du inte det är bra att pilla ut det? ibland sitter det såpass långt in och är "fastkletat" så jag tror det är svårt för honom att få ut det själv..

annikaL
0

Du kan ju prova och se om det försvinner av sig själv, annars kan du ju hjälpa till.