Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1479 ggr
elin85
0

Hur fungerar en försäkring?

Jag tänker försäkra en avelshona här hemma. Jag undrar lite över hur det fungerar rent praktiskt. Om man behöver utnytja en försäkring efter ett veterinärbesök, vad gör man då steg för steg?

Linnet
0

Har ingen försäkring, men det beror väl lite på kostnaden, det finns ju en självrisk på 600-700:-, så du måste ju komma upp i en summa som överstiger den innan du kan utnyttja försäkringen. Sen täcker försäkringen 80% av summan som överstiger självrisken.

shintaida
0

Vi har försäkrat våra marsvin i AGRIA. Inte dyrt per år. Minns inte hur mycket, men det kan väl röra sig om ca 300:- per marsvin och år.

Vi har haft nytta av det, när Buseman hade stukat foten. Det kostade egentligen 2500:-, men vi betalade 600:-.

Man betalar hela summan till veterinären, sen skickar man in papper till Agria och får tillbaka mellanskillnaden.

Det lönar sig att försäkra!

elin85
0

#1 Kommer använda försäkringen till min avelshona ifall det skulle behövas akut kejsarsnitt. I övrigt kan jag hålla med om att det inte är speciellt mycket den täcker, så man har inte så mycket användining för den tyvärr :(

#2 Okej, jag tänkte använda Sveland då de är lite billigare, men det borde väl fungera likadant. Att man skickar in kvitto till dem och de betalar ut då?

shintaida
0

Det har jag ingen aning om. MEN jag skulle tro det, eftersom veterinären vill ha fullt betalt.

Du KAN faktiskt ha mer användning för försäkringen än Du tror.

Kolla vad Sveland täcker respektive Agria.

Vi är VÄLDIGT glada för att Buseman var försäkrad, när han hade ont i foten. Plus att han har en stor knöl på bröstet. Då tog dom också prov på den, utifall att det hade varit en cancerknöl. Men det visade sig att det är en "vanlig" fettknöl.

När vi skaffade marsvinen, så tyckte min man INTE att vi skulle försäkra dom.

Men jag menade på, att dom är ju som våra BARN. Och våra BARN försäkrar vi automatiskt!

Jo, det höll han med om.

Och han är glad nu, för att jag resonerade så, för Busemans skull.

Annars hade vi kanske tagit det hemska beslutet att avliva honom, eftersom vi inte visste om han hade brutit benet, eller bara stukat det.

Nä, våra små telningar är värda vartenda öre på försäkringen varje år.

Dessutom, om djuret varit skadefritt ett antal år (minns inte hur många) så får man rabatt på Agria. Glad

idipidi
0

Ofta kan veterinären direktreglera mot försäkringsbolaget mot en avgift (80-100 kr har jag sett). Då behöver du bara betala självrisken och så får veterinären betalt från försäkringsbolaget.

shintaida
0

Så har dom inte här på Falu djursjukhus.

Det är hela summan direkt, som gäller, fick vi info om när vi var där med Buseman.

Tur att man hade pengar då!

elin85
0

Jag ska teckna försäkring med Sveland. Jag undrar om det är någon fler här som har Sveland och kan svara på följande frågor:

Hur sker betalningarna? Alltså hur ofta betalar man, får man räkningar eller hur går det till?

Kan man avsluta när man vill eller betalar man för ett år åt gången eller hur funkar det?

[Liinda]
0

Jag har direktreglerat när jag andvänt mig av försäkring. Det säger man till när man bokar tiden så att dom kan ringa agria och höra innan. Eller när man kommer dit så allt är klart när man ska betala.