Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 4669 ggr
fia-mia
0

Vad kostar det att ha marsvin?

Jag ska ev. köpa marsvin och funderar på vad det kommer att kosta. Har gjort en tabell ni kan kolla på. Tror ni det stämmer för två marsvin? Anledningen till att höet är så billigt är för att jag och min kompis delar på en höbal (50 kr) så det blir 25 kr att betala och det räcker nog 1-2 månader. Spånet kostar 50 kr för väääldigt mycket från stallet och det räcker nog i ca 2 månader.

Sen undrar jag om man måste vara medlem i SMF för att ställa ut i Petclass? Jag antar att det är så.

Vad betalar ni får era marsvin?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Linnet
0

VAr har du tabellen?

fia-mia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glömde den Skäms Här kommer den?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

emelie92
1

Ja, för att ställa ut sitt marsvin måste man vara medlem i SMF. Kostar 250:- (300:- fr.o.m 2010)

Det du behöver köpa är bur, minst en matskål, vattenflaska, trähus, borste till marsvinen, utställningsplatta ifall du ska ställa ut, några handdukar, klosax, mjukgörande medel för tassarna. Priset för det kan variera väldigt mycket. Beror på vilken kvalité prylarna är.

Sedan finns det regelbundna kostnader som mat, spån och hö. Jag tycker att dina uträkningar verkar stämma bra:)

Caspia
0

Grönsaker kostar nog mer än 30 kr/månad.

Envishet och drömmar

emelie92
0

Vad står "övrigt" för? Är det maten, grönsaker etc?

Tina
0

Är du inte medlem i SMF får du ställa ut 1 gång i Petclass, vill du ställa ut igen är det krav på medlemskap.

Det som kostar mest för min del är grönsakerna. Hur mycket de kostar per vecka eller månad har jag inte koll på då det är min mamma som handlar.
Jag får gratis hö från ett stall. Spånet lär komma på andra plats gällande kostnad, jag köper 25 liters balar från Granngården, de kostar 79 kr/st och räcker i ca 4 veckor till min bokhyllebur.

Kostnaden för de grundläggande sakerna brukar dra iväg en del. Marsvin, bur (hemmabygge eller köpt), klotång, borste, matskål mm.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Tina
0

Själva avgiften för att ställa i Petclass brukar vara 40 kr.

fia-mia
0

Tack för allas svar. Grönsaker kommer mamma och pappa betala eftersom att det ändå köps. Övrigt är leksaker och sånt. Skrev endast 30 kr eftersom det troligen inte kommer köpas varje månad. Jag har alla tillbehör inkl. en bur med måtten 98*55. Den buren kommer jag använda i början tills jag har byggt en bokhyllebur. Tänkte köpa en Billy med måtten 106*80.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Tina
0

Tipsar om att en Kilby bokhylla kostar 249 kr (lika mycket som en vit Billy) och har måtten 194 x 67. Du får mycket mer yta för samma pengar och dina marsvin skulle bli överlyckliga. :-)

fia-mia
0

#9 Det är också en Ikea va? Tänkte ta en sväng dit inom de närmsta veckorna och kika runt lite. Blir kanske en sån men att jag minskar längden något, vi får se. Det beror på hur mycket min pappa har lust att hjälpa till, jag har tummen mitt i handen. ;)

MVH Mia (miisasphoto.tk)