Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettlekar
Läst 1167 ggr
tantnett
0

Ditt marsvin som människa?

Något som alltid fascinerat mig hos djuren är var och ens personligheter.

Och det slår en ofta att just dom personliga dragen som faktiskt retar en till max hos en människa, fullkomligt överser och älskar man hos ett djur?

Nu är inte jag någon förespråkare att förmänskliga djuren. Men om vi för en stund leker med tanken att ditt/dina marsvin varit en människa, hur hade det varit då?

Hade du stått ut med din älskling då?

Av mina raringar hade: Röde Orm varit det tjocke goa polaren som ställer upp i alla lägen. Säkert hade han varit datanörd och teknikintresserad. Han nog också varit typen som håller sig nykter för att vara chaufför på alla fester, så att hans vänner kommit säkert hem.

BlondinBella hade okuperat badrummet minst två timmar var morgon, och hela hennes dag hade varit förstörd om inte frisyren fallit rätt som hon vill ha den. Frågat henne om mode och trender och hon kunde nog svarat på allt. Men frågat henne vad Sveriges stadsminister heter och du hade fått ett ? till svar.

Maran Maja hade nog varit den trygga husliga moderliga typen som värnar om hemmet. Resor m.m utsvävningar intresserar inte denna dam.

Ella Rätt Och Slätt hade säkert varit en besservisserplåga och tillika en pluggis som ständigt har alla rätt. Hon är säkert även mån om sitt yttre men inte på ett ytligt vis som BlondinBella, nej Ella hänger snarare på alla gym och joggar dagligen. Hennes klädstil är det senaste inom sporttrenden.

Vild Vittra hade nog varit den lilla "osäkra" som ständigt vill vara alla till lags. Inte så att hon skulle vända kappan efter vinden, men som sagt hon söker nog gärna trygghet bland rätta vänner vilket hon har i väninnan Ull Vide.

Ull Vide är i sig själv den trygga stabial och en pålitlig klippa som vän. Hon skulle nog vara fullständigt omedveten om sin svala skönhet, och klä sig gärna klassiskt samt tillbringa mycket av sin fritid med att sluka böcker.

Som sagt detta beskriver lite av mina marsvins personligheter. Nu är jag nyfiken på era marsvin som människor?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

urfaren
0

Lemon hade varit den kolugna vännen som man kan gråta ut hos.

KAktus hade varit den bossiga och jobbiga syrran som alltid ska störa och försöka styra.

Chili hade varit den späda och lite rädda tjejen som inte många ser.

Så tror jag mina grisar hade varit. Kul att se fler kommentatrer

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

godisgrisen
0

Ha ha ha skitkul! Jag gillar inte heller att förmänskliga dem men om man har distans till det är detta en kul lek… Ja jag har ju 29 stycken så det blir en "människo presentation" på några då…

Nougat är en riktig spotfåne han tränar jämt. Ute och joggar, gymar och spelar bollsporter. Eftersom han är en jättesnäll och duktig småhaneuppfostrare är han garanterat tränare till en massa knattelag och en stor förebild för småpojkarna. Dessutom är han en riktig flörtis som jagar tjejer jämt och brukar lyckas väl med sin jakt, snygg, trevlig, rolig, smart, social och vältränad som han är…

Elie är den snälla omtänksamma som tar hand om alla och bjuder på familjemiddagar.

Ginny kan tyckas vara vän och snäll vid första anblick men hon är ett riktigt chefsämne som gärna bestämmer över alla. Inte så trevlig om man inte gör som hon tänkt sig. Hon är en mycket framgångsrik karriärskvinna som älskar sin höga position och makt.

Urvon är en sån där kille som är aldeles för snäll för sitt eget bästa, ställer upp på alla men kräver aldrig något för egen del. Alla gillar honom men ingen älskar honom och han hamnar ofta ensam framför sin TV eller dator med en chipspåse med resultatet att han nu blivit lite tjock och lite tråkig.

Fenrir kan inte hjälpa det men hans humör är inte lätt att tygla. Han är nu dömd för misshandel fyra gånger. Man undrar ju hur det ska gå för den killen…

Episkey är mycket väl medveten om sitt utsende. Hon ägnar mycket tid åt att hålla sig snygg. Men hon är ingen diva även om hon är en mycket bestämd och självmedveten person är hon också en mycket god kamrat och en oerhört trevlig människa. Hon har lätt för sig är liksom duktig på allt. I skolan var hon klassens bästa elev som både var duktig på att plugga och hon är mycket smart. Vad hon än ger sig på så gör hon det brilliant.

tantnett
0

#2 Haha. Måtte det till slut kunna gå väl för Fenrir här i livet.

godisgrisen
0

Jag håller ju egentligen på att städa men det är ju inte så kul precis… så nu är jag här igen.

Galatea är en ganska försynt men mycket söt tjej som är väldigt barnkär. Hon jobbar på dagis och älskar sitt jobb. Hon har nyss flyttat ihop med sin nya kille Uffe han är ett riktigt kap tycker Galatea han är snygg, ung, trevlig och han är en mycket god älskare. De har pratat om att skaffa barn ihop och kanske… kanske är Galatea redan gravid, det hoppas hon verkligen så barnkär som hon är.

Hepziba är en tjej som kan beskrivas som glad och sprallig. Men just nu är hon ganska sliten, hennes fyra barn kräver en hel del just nu. De är i skolåldern och har en massa aktiviteter för sig som Hepziba får ställa upp på. De är också på väg in i tonåren med allt vad det innebär. Hon längtar nu efter att få vila upp sig och tänka lite på sig själv igen det har inte blivit mycket av det på sista tiden.

Alecto är en sportig kvinna som inte blir utsliten av att ha barn inte, nej hon hittar hela tiden på en massa bus med barnen. Hennes kompis Hepziba som har lite äldre barn säger att; du får se om en vecka när sönerna börjar kurra och tonårstrotset slår till hur kul det blir då… Äh tänker Alecto jag har minsann pli på mina barn jag, till skillnad från vissa andra… Ja pli på är just lite av Alectos signum hon styr alla i sin omgivning med järnhand. Nu är hon tur nog en vänlig och klok person så trots sin dominanta personlighet är en trevlig och rättvis vän.

emelie92
0

Jag har ju några stycken marsvin hemma hos mig:P

Moffe skulle vara en kärring som slugt gick före alla i kön i mataffären och klaga på att dagens ungdomar är ouppfostrade och besvärliga. Hennes favoritsysselsättning skulle vara att gå på restaurang och äta all sorters mat. Dessutom skulle hon älska att gå på spabehandlingar, manikyr etc. En bortskämd kärring helt enkelt!Tungan ute

Arinah
0

Hos mig finns just nu 19 av olika storlekar och sorter. Här är några:

Muffe och Valle är 2 sammanboende killar som älskar varandra. De arbetar på samma frisersalong och är mycket intresserade av hår och stayling. För ögonblicket väljer Valle snedbena och lång lugg kammad åt sidan, påminner lite om Elvis,men det skulle han aldrig medge. Muffe har valt naturligt spretig. De möblerar gärna om hemma, blir ofta oense om detaljer. Båda gillar uteliv, och är lite för glada i flaskan. De dricker för mycket.

Imperio är en riktig kraftkarl, arbetar som entrepenör på ett byggföretag. Första intrycket är att han är maskulin, men egentligen är han en softis. Har vårdnaden om 2 grabbar i skolåldern efter ett tidigare förhållande. Mot dom är han sträng, men rättvis. Vägleder och skyddar mot faror. Fd flickvännen har han en ansträngd kontakt med, de separerade när det framkom att han samtidigt hade ett förhållande med en annan kvinna. Även denna kvinna har han barn med, men förlorade vårdnadstvisten. Han ansågs vara olämplig som förälder. Märkligt, med tanke på att han har enskild vårdnad om 2 andra. Övriga barn har han inte kontakt med, de börjar bli tonåringar och kommer snart flytta ändå.

Hilda arbetar som terapeut. Hon är lugn och metodisk, en naturlig ledare. Hon bor i ett kvinnokollektiv, där lugn råder för det mesta. Gemensamt för dom är intresset för mat och män. Något mer för mat för det mesta. Men kommer någon snygging förbi kan hela kollektivet hänga över staketet och dregla.

Abico
0

Jag som tycker att mina marsvin har väldigt olika personligheter har faktiskt funderat i liknande banor ett par gånger "Om h*n var en människa…"

Sune skulle vara en asocial gubbe som tillbringade dagarna på det sätt han alltid gjort, fasta rutiner som om rubbade skulle innebära att himlen trillade ner. Han har skrämt iväg varenda unge, som kommit och försökt samla pengar till klassresor, inom flera kilometers avstånd och har nu fått ryktet om sig att vara en riktig gubb*****.

Donken skulle vara en vältränad men liten kille med storhetsvansinne och hett temperament. Ärret över läppen vittnar om att han ibland gett sig på folk som är större och starkare än honom själv, självklart är detta inget han skulle erkänna.

Vincent skulle vara en ruskigt bortskämd och mammig kille. I förhållande till rumskompisen Donken är han riktigt stor på alla håll och kanter. En riktig svärmorsdröm ;P

Wilma skulle vara ett kontrollfreak. Saker och ting ska göras på hennes sätt, annars kan det vara. Ogillar starkt nya människor. Lite krutkärring är det allt över henne och det är ingen man sätter sig upp mot ostraffat. Hon har lätt för att ta yngre och "svaga" i sitt beskydd.

Gretas motto skulle vara "Lyft inte ett finger om du inte är hundratio procent säker på att det inte kan undvikas". Livet ska vara gött att leva. En väldigt soft tjej som tar dagarna som de kommer.

Tilda skulle vara en ganska hetlevrad tjej som tydligt visar när saker inte blir som hon vill. Mycket spontan. Tänker sällan på eventuella konsekvenser innan hon handlar.

Irma skulle vara en rätt korkad tjej. Noll koll någonstan och aldrig riktigt med när det händer saker omkring henne. Hon skulle förmodligen alltid gå runt med ett överraskat uttryck i ansiktet. En sån där person som behöver en grupp att vara i för att klara sig.

Kira skulle vara lite för tuff för sitt eget bästa. Våghalsig och orädd. Helt klar i behov av någon som Wilma som hon kan springa och gömma sig bakom när hon muckat med fel person.

Vincent och Wilma skulle jag nog tycka om som människor. Greta skulle nog vara okej i perioder, men i längden skulle jag inte orka med henne ;)

Hanna 

absence
0

Haha, vad kul att fantisera om dem som människor. :)

Dracula skulle vara den där moderliga tanten som gick omkring och såg till att alla hade det bra hela tiden. Jag kan tänka mig att hon skulle proppa i en sötsaker så ofta hon kunde och nypa en i kinderna.

Lilly skulle nog vara den tuffa, struliga tjejen som aldrig riktigt kommer tillrätta. En person som är hård på utsidan men som egentligen är ganska snäll.

Selda skulle vara den där lite fega nörden som alltid försöker undvika bråk. Men med rätt människor kan hon slappna av och vara riktigt kul.

Hairy Feet har jag svårast att föreställa mig som människa. Eftersom det är min lillasysters gris känner jag henne inte så väl och har inte riktigt fått något grepp om hennes personlighet.

[findusen]
0

åh vad roligt :)

rent spontant tänker jag att…

Melvin är en väldigt lugn, blyg och försiktig kille, som lätt skulle kunna bli mobbad. men han håller sig i bakgrunden och försöker vara kompis med alla. han är snäll och ställer alltid upp.

Vincent är klassens clown och kräver mycket uppmärksamhet. Han är rolig, men lite mycket ibland^^ :P gör gärna narr av sin kompis Melvin, men som han egentligen älskar över allt annat.

Elliot är en stöddig typ med hett humör. det är på hans vis saker och ting ska göras, annars blir han sur! han är en trogen kompis, men säger vad han tycker och tänker. han är en stor kille med skinnväst och hästsvans :P

Lasse är en snäll kille som vill vara vän med alla. lite kaxig kan han vara, men det är allt. han älskar mat och är lite lätt överviktig :P

Phille var en fin kille, världens snällaste som alla tyckte om. sa aldrig ett ont ord om någon och var alltid, alltid glad. ställde upp i vått o torrt och accepterade alla som dom var.

Phille, Lasse och Vincent skulle jag tyckt om som kompisar :)

Alma-G
0

Berta: En mycket bestämd, envis dam med mycket åsikter. Hon hade nog varit en mycket bestämt lärare eller politiker. Men när man kommer henne nära blir hon mjuk och söt :)

Laura: Den som vill vara snäll mot allt och alla. Hon hade nog arbetat med förskolebarn eller så hade hon varit stödperagog på skolan. Men när man får ta en del i hennes privatliv har hon också en del åsikter!

Selda: En sådan där extremt pratig typ som aldrig slutar! Har en massa åsikter med är rolig att vara med för hon testar ofta nya saker. Hennes arbete hade nog varit ordförande av något slag eller en mycket pratglad rektor..!

tantnett
0

Har nu kommit hem från mitt kvällspass på jobbet, och gissa vad många goa skratt jag fått av era liknelser.

Kommer strax att gå och lägga mig med ett leende på läpparna.

FeliciaS
0

Åh vad kul! Det här har jag själv funderat över många gånger :)

Frideborg skulle nog vara lite lik mig själv, säkerligen därför hon har tagit mitt hjärta med storm. Väldigt bestämd och envis, vill ha saker på sitt eget sätt och därmed basta. Väldigt översocial och påhittig, busig och aningen knäpp på ett gulligt sätt. Dessutom smart och lyckas med det mesta, om än med en hel del omvägar ibland. Glupsk på senare dar och älskar godis, därav den lilla midjan.

Saga är maratonlöperskan som satsar på världsrekord. Kan inte komma utanför huset innan hon ska springa iväg, väldigt mycket spring i benen jämt - studsig och hoppig. Har inte mycket till fett på kroppen - tunn och liten med muskler. En riktig träningsnarkoman! Alltid trygg och cool i alla lägen och situationer, tycker om utmaningar. Alltså löpning och friluftsliv för hela slanten ^^

Hera är den fåfänga tjejen som mest hänger på, är väldigt försiktig och lite för sig själv. Saknar självförtroende och är därför otroligt söt utan att veta om det själv. Lättirriterad och tror att alla är till för att vara dumma mot henne även om man bara vill ge en liten puss på kinden. Blir däremot ibland full utav livsglädje som gör henne såpass utåtriktad att hon bara måste få ta ut den på andra.

Kurkuma är rätt barnslig, försöker leva upp till de kriterier och krav som ställs på henne men tar det hellre i sin egen takt. Tänker inte efter innan hon gör något, tar dagen som den kommer. Älskar att busa och leka, skuttar omkring och pratar med allt och alla.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

emelie92
0

Chintz - En snygg tjej som vet om det och därför är hon lite "fin i kanten" och låter inte vem som helst prata eller röra vid henne. Är nyfiken på det mesta och är snabbt framme när något intressant händer. Är antagligen en riktigt gossip girl!

Safuran - Hörs man inte så syns man inte! Ska alltid vara vid centrum och höras! Men är lite rädd för allt som är nytt.

Alma-G
0

Så fint och sött alla skriver om sina marsvin! ^^

Denna kommentar har tagits bort.
[Liinda]
0

Konrad skulle vara playern som går på krogen och letar ragg och bara tänker på brudar,brudar,brudar och ska bråka och leka coolare än dom andra grabbarna.

Rupert skulle vara Konrads lille följeslagare som faller för grupptrycket och försöker vara lika ball som Konrad men som egentligen är en liten osäker kille.

Curry skulle vara den vuxna mogna typen som tycker att småungarna är larviga och vill ha lungt runt sig. Och som snäser till om någon bråkar med henne och allt ska vara på hennes sätt för hon är den fina damen.

Alva skulle vara den barnsliga skitungen som springer runt och uppmanar alla att busa runt och störa dom äldre. Och som tycker att hela livet är en lek

Kurt är den gamle farbrorn som vill sova eftermiddagstupplur och strosa runt i parkerna och bara njuta av livet, men som ändå vill vara den roliga farbrorn som visar alla barnen trick och busar runt med dom. Och lever för uttrycket "man är inte äldre än man gör sig".

[Liinda]
0

Jag har fler såklart men resten kommer sen för nu har jag skrivkramp ^^

Creation
0

Haha, vilka roliga, udda typer våra marsvin hade varit om de var mänskliga! Riktigt fascinerande hur olika personligheter de kan ha. Kanske är det dags för mig att skriva några rader om mina marsvin?

Cinno hade varit en sportig, ambitiös grabb. Han hade varit en extremt envis och tävlingsinriktad kille som lätt manipulerar folk till att få sin vilja fram.
Om kvällarna skulle han vara festens höjdpunkt, med sin stora tjejtjusande förmåga. På vägen till framgång, popularitet och intjänad respekt skulle han inte vara den som tvekar till att köra över kompisar på vägen.
Men innerst inne vore han en väldigt lättsårad person som alltid behöver sina få kära vänner som stöd vid sin sida. När man lärt känna honom är han en härlig personlighet.

Dinno hade varit en enkel, prydlig kontorsarbetare, ingen som man lägger märke till så värst mycket. Han skulle vara den godhjärtade typen som alltid ställer upp och hjälper till.
Och inte hade han tagit åt sig mycket ära för att ha rett upp andras oredor. Många egna problem skulle han inte ha haft, men de få gånger det skedde skulle han ta det med lugn och inte låta det beröra honom alltför mycket.
Han hade haft sin lilla trogna skara vänner som han håller kär och inte begära särskilt mycket uppmärksamhet. En riktigt rar kille.

Jag tror att Dinno hade varit roligast att lära känna i verkligheten. Jag hade nog haft lite svårt för Cinno, åtminstone tills jag lärt känna honom.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Havsmaneten]
0

Findus Skulle nog vara den lugna typen, rädd för mycket och försynt, men förstålig och att kunna umgås, slappa och bara vara. Ta dagen som den kommer, lunka på i vardagen.

Texas skulle nog vara den spralliga typen som håller på med någon sport, hugger tag i nya utmaningar och beger sig ut i naturen. Skulle han vara människa tror jag att jag skulle finna honom klättrades för ett berg någonstans. Uthållig, nyfiken. En person alltid har något å G.

Brukar bara sammanfatta Findus som en tvättälta pösmunk, och Texas jämför jag med Indiana Jones. hehe Cool

Denna kommentar har tagits bort.
Lyan
0

Birk vill alltid synas och höras. Om någon pratar måste han genast berätta något som han har varit med om som är ännu häftigare! Vill hela tiden visa hur stor och stark och tuff han är när han egnetligen är rätt osäker. Under den tuffa enerverande ytan så är han en snäll kille.

Hugo var en riktig tjejtjusare, 5 tjejer lyckades han minsann göra på smällen på samma fest! Men efter att ha blivit uppryglad av en pojkvän till en av tjejerna så har han blivit överdrivet försiktig, man kan ju skada sig om man andas! Inte blir det bättre av att kulorna försvunnit Förvånad. Gömmer sig bakom bästa polaren Birk.

Fiffe är en grabb som varit hunsad av sin bror hela livet, har aldrig fått hitta på något själv. Dock när brorsan flyttat hemifrån blev det ju helt otroligt tråkigt, ingen ser honom när han inte hänger bakom rampljuset på sin tuffa brorsa som alltid syntes.

Betty är en oäkting som fick kämpa med sitt självförtroende hela sin uppväxt. Har efter mycket om och dock kommit på att hon är en bra tjej! Gått och trott hela tiden att hon är ful och inget värd trots att alla sagt hur söt hon är. Efter ett år med levnadscoach är hon nu väldigt nöjd med sig själv.

Rema är sur och lättirriterad. Hon är mitt i karriären och inget får störa, gör man det får man ett fräs till svar innan hon hastar vidare. Men när hon kommer hem från jobbet och kan koppla av visar hon sitt rätta flörtiga jag. Tycker om att kramas och sitta nära folk hon tycker om men tycker inte om att lära känna nya människor.

De jag kommer på just nu