Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1027 ggr
razina1
0

Hur mycket grönsaker?

Skulle vara intressant att höra hur mycket/vilka grönsker ni ger era grisar i genomsnitt under en dag.

Själv tycker jag nästan våra grisar äter oss ur huset, minst halva kylen är fylld med deras grönsaker och vi handlar oftare mat till dem än till oss själva..haha.. bortskämda kanske? Men sen har vi 9 st också så det går ju en hel del då Glad

annamaris
0

Fördelar med stor trädgård…

Vi tar nästan allt till våra marsvin från trädgården så här års. De brukar få ett knippe maskrosblad, sallad eller persilja om dagen och frukt, oftast äpple eller päron. Jag brukar bli av med en halv gurka om dagen också (hanen äter bara gurkskal och honorna bara innanmätet, så det är perfekt ;). Oftast får de två gånger om dagen.

Sandra-B
0

Som bas får mina 15 marsvin dela på ett halvt normalstort vitkålshuvud, 8-15 morötter (beroende på storlek) och en paprika dagligen.
Persilja, blomkål med mera får de när jag hittar billigt, grönkål när det är säsong osv.
Oftast brukar det även bli "rester" från vad vi har ätit, exempelvis sallad, gurka, majs, blomkål etc.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

razina1
0

#1, Ja jag hade verkligen velat haft trädgård! Tack och lov har min mamma en del i sin trädgård, så där brukar det hämtas morötter, rödbetor och sallad. Maskrosblad går ju att hitta här ute också trots att vi inte har egen trädgård :)

Sambon ger dem alltid en bit paprika var när han kommer upp på morgonen. När jag kommer upp får de gurka/sallad/persilja eller nåt annat som de verkligen gillar, så de blir tysta och låter mig vakna till ifred ;)

Eftersom jag är hemma under dagarna blir det att man sticker till dem lite då och då, och på kvällen fyller jag deras skålar med lite av varje; morot, vitkål, salladskål, persilja, broccoli, blomkålsblad osv..

Det är synd att det är så himla dyrt med grönsaker när man måste köpa i affären :/

annamaris
0

Eftersom jag köper ekologiska grönsaker brukar jag ge dem blasten på rödbetor, skalet från morötter och bortskurna bitar av salladskål och vitkål (det längst in). Det här gäller när det inte finns riktigt lika mycket i trädgården. Men man ska nog vara lite försiktig om man köper besprutade grönsaker.