Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 917 ggr
Tina
0

Tre hanar i en flock?

En liten marsvinshane på 1,5 år är i akut behov av ett nytt hem. Han bor utomhus, utan en marsvinskompis och verkar inte få tillräckligt med c-vitamin. Sjukdomar och liknande har jag ingen information om, jag har ännu inte sett marsvinet personligen. Jag försöker hjälpa till att omplacera hanen, men efterfrågan på en medelgammal hane är inte stor. Jag undrar därför hur pass goda chanser han har att passa in i min flock.

Hur pass vanligt är det att hanar fungerar i en flock med fler än två individer? Ovanligt? Mycket ovanligt?
Finns det någon här på forumet som har en sådan fungerande flock med hanar?

Självkart spelar ytan en stor roll.
Utgå ifrån att dessa hanar kommer att ha en rörlig buryta på ca: 200 x 80 cm.

Jag (läs: min pojkvän) har två hanar. Theodore, 5 år i december och Arwin, ca 7 veckor. Denna hane är som sagt ca 1,5 år.
De ligger väldigt olika till på åldersskalan, en unge, en medel och en "gamling". Kan det underlätta situationen?

Om jag nu skulle försöka sammanföra dessa tre och det inte skulle fungera, kan det då bli problem med att sätta ihop endast Arwin och Theodore igen?

Kan även tillägga att varken Arwin eller Theodore visar tecken på dominans. Arwin är för liten för att våga sätta sig upp riktigt mot Theodore. Theodore kommer förmodligen låta Arwin ta över "ledarrollen" senare, då han själv verkligen inte är den dominanta typen.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Binajis
0

Jag har haft många fungerande flockar på 3 hanar, i olika åldrar. Två bebisar+en vuxen, två gamla herrar+en yngre, en 3åring+två sexmånaders osv.

Jag gör sällan en stor affär av det, sätter ihop dom i en ny bur bara. Men då har jag ju plats för att separera dom, vilket inte alla har, om det inte funkar (sällan). Men jag skulle säga såhär, passa på nu medans Arwin är en liten bebis! Då bör det inte vara några problem att sätta ihop honom och Theodore sedan igen om det inte funkar alls med alla tre. Men läs det du kommer över om att underlätta ihopsättning.

Lycka till! :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Tina
0

Puuh, vad skönt att höra. :) Har fått en uppfattning om att det är svårt att sammanföra flera hanar. Men det kanske mestadels är förutfattade meningar.

Just nu bor killarna i en 120 x 60 bur ihopsatt med en ca 75 x 45 bur. Tillsammans ger de faktiskt större area än en 200 x 80 bur. Jag tänker nämligen bygga en bokhyllebur åt dem, det kan dock dröja ett tag då jag ska ha burbygget som projektarbete nu i gymnasiet. 
Dessutom kan jag försöka att även sätta dit buren som följer med den nya killen.

Jag känner ändå lite tveksamheter. Vi har inte planerat för detta, även om plats, pengar och tid inte är något problem.
Om jag hittar någon som vill ta hand om honom medan han går i flock med Arwin och Theodore, kommer det rubba flocken om jag tar bort honom från flocken? 
Isåfall behåller jag honom såklart!

Rafflan
0

Håller just nu på att sätta ihop mina 2 killar på ca1½ år med min 4 veckors bebis och hittintills verkar allt gå bra, dock e risken att när den yngsta blir könsmogen kan det bli bråk, men oftast löser dom detta själva.

Sandra-B
0

Fram till i söndags hade jag två grupper med tre hanar (en med en 4-årig pensionerad avelshave och två 5-mnaders juniorer samt en grupp med en 4-årig avelshane, en 3-årig avelshane och en 9-månaders hane).
Inga som helst problem var det med dessa grupperna (anledningen till att jag delade den ena gruppen var att den ena hanen skulle sättas med hona).
Min ambition är att sätta tillbaka hanen i sin grupp om några veckor och jag tror inte det kommer bli något större problem.

Självklar är det omöjligt att garantera att det fungerar men jag kan säga utifrån de erfarenheter jag har av hanar så är problemet med tre hanar, ihopsatta som vuxna, inte alls så stort som man kan få uppfattning av genom att läsa runt på internet.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Tina
0

Vad kul att höra. :-)

Hur stora burar har dessa hanar hos dig?

Sandra-B
0

För tillfället bor gruppen med tre hanar och den ena med två i mitt burskåp, har ungefär måtten 130*50 cm och den andra gruppen med två har för tillfället ca 180*90 (de fick en hel bokhylla eftersom den ena precis gått med hona och de skulle vänja sig vid varandra igen.

Normalt sett brukar jag dela den bokhyllan på ungefär mitten och ha en grupp med tre på ena sidan och en annan grupp med tre på andra sidan. Än så länge har det fungerat bra.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Tina
0

Idag satte vi ihop marsvinshanen med de andra två hanarna. Om han ska fortsätta bo så eller om det bara är tillfälligt har jag inte bestämt mig för ännu.

Den nya hanen, Chester, är mycket dominant mot vår gamla hane, Theodore. Jag hoppas på att det kommer lugna sig, annars köper vi en egen kompis till Chester.
Vi är väldigt måna om gammel gubben Theodore, han är 5 år och stel i lederna. Vi vill inte att det ska bli för mycket för honom när Chester ständigt rider på honom.

En positiv tanke med Chester var att han förmodligen skulle finnas kvar i livet den dag Theodore går bort och Arwin, 8 veckor, annars blir kvar själv. Annars är jag rädd för att hamna i en ond cirkel.

redhead82
0

Vad roligt att höra att det verkar fungera bra att sätta ihop flera hanar tillsammans.

Jag har min lilla gris (nåja, lilla o lilla) Hercules på ca 2 år som nog skulle behöva en kompis.

Har funderat på att skaffa en kompis till honom, men har varit orolig för hur det ska gå när dom ska vara samman.

Bara att knata iväg och köpa sig en liten till en då…

Tina
0

Det gick inte så bra för mig ändå, tyvärr.

Chester var oväntat dominant mot Theodore, men brydde sig knappt om Arwin som var stel av skräck från första stund. Chester juckade nonstop på Theo och tröck ner honom på golvet och slet i päls och öron. Theo skrek i högan sky, men blev det inte blodigt slagsmål planerade jag inte att separera dem.

Efter någon timme blev de trötta och spenderade en tid i ett varsitt hus. Väl i buren fick Chester ny energi och blev drygare än någonsin mot Theodore samtidigt som Arwin satt stel i ett hörn och darrade. Theo är gammal och sliten, det såg så smärtsamt ut att ha en juckande yngling på sig nonstop att jag valde att separera dem.

Om jag hade givit det mer tid hade det kanske lugnat sig, men jag ångrar ändå inte mitt beslut om att separera dem.

elin85
0

#9 Jag tycker du gjorde helt rätt! Var själv i samma läge en gång, min äldre hane blev helt apatisk och slutade äta pga "mobbingen" från den lilla. Då fick lillen och mellankillen flytta till egen bur och min gamling fick sällskap av en hona istället då han var kastrat. Han blev dock aldrig riktigt sig själv igen :(

Tina
0

Tack. :)

Som tur är verkar gammelgubben Theo och lille Arwin bete sig normalt igen. :) 
Samtidigt som jag tyckte synd om Theo som utsattes för "behandlingen" var jag också orolig för Arwin, som är en skinny. Innan jag köpte skinny försökte jag ta reda på så mycket som möjligt om rasen. En uppfödare skrämde mig lite med sina erfarenheter om ett antal skinnys som dött "pang-bom", troligen pga. stress. Eftersom att Arwin var helt stel och darrig ville jag inte riskera att något liknande skulle hända honom.

trocadero
0

#11 Att skinnysar skulle vara extra känsliga för stress stämmer verkligen inte, snarare tvärt om. Antingen måste ju den uppfödaren då utsatt sina marsvin för nån extremt hög stressnivå eller haft onormalt känsliga djur. Så det behöver du nog inte oroa dej över.

Angående hanar i grupp så har jag en grupp med 3 vuxna hanar där alla var var över 2 år vid ihopsättningen. Två av dom hade gått en tid med varandra innan den tredje introducerades efter att hans kompis gått bort. Men anledningen till att jag vågade testa hopsättningen var att jag hade plats och nya kompisar till dom ifall det skulle misslyckas helt, men sen så visste jag nästan att dom två hanar som redan gick ihop var så snälla så det kunde inte misslyckas helt. Sen har jag ju nu en grupp av 4 småhanar i olika åldrar och en vuxen hane, vilket iofs inte ska vara några problem alls. Men dom kommer att få gå så så länge det är möjligt, om dom inte hinner bli sålda.