Höga ljud?
Hej!
Undrar lite hur känsliga marsvin är för höga ljud. I slutet av denna månaden börjar badrumsrenovering här, och de kommer riva golv och allt så det kommer dundra och borra väldigt högt.. Har tänkt försöka få in alla burar i sovrummet där vi kan ha stängda dörrar, men det kommer väl knappast hjälpa så mycket för ljuden.. Har ingen annanstans att ha dem under dessa 4 veckor. Tror ni det är ok? Är lite orolig för detta..

Tur att du fått ungarna annars hade risken varit stor att din hona hade toxat. Har själv genomgått stambyte men då bodde vi inte här hemma under den tiden(1 månad). Det lät något fruktansvärt under den första/andra veckan..de tog ju grannarnas oxå. Det är ju ett himla liv när de river men sen låter det ju inte lika mycket. Svårt att ge råd faktiskt. Om sovrummet är en bit ifrån så kanske de står ut. Men du har ju inget val sa du? Förstår ditt dilemma…

Ja, tyvärr vet jag inget annat sätt.. Sovrummet är väl så långt bort från badrummet man kan komma, men så stor skillnad blir det väl inte egentligen.. Jag hoppas verkligen det går bra..

Kanske kan du sätta upp tjockare tyg,typ drapperi vid sovrumsdörren? Det kan ju dämpa djudet lite eller en madrass? Lite knöligt kanske men vad gör man inte?
Det borde nog gå bra.De håller ju inte på och väsnas dygnet runt, 7-16 nonstop. Lite pauser då o då blir det. Sen är det värst första veckan och när de är i din lägenhet. Tror nog att marsvinen klarar sig bra.
Nu vet jag inte hur högt det kommer att bröta men jag kan säga att mina marsvin inte reagerat nämnvärt varesig på badrumsbygget för ett par år sedan (badrummet ligger ovanpå mitt rum) eller när pappa borrat i betongväggen mellan tvättstugan och mitt rum.
Hanna

Här hemma gick det inte att gå in utan hörseldkydd,helt öronbedövande. Är det ett stambyte så tar de bort alla rör och hålet var så stort att jag kunde prata med grannen under mig
. De la dessutom in golvvärme och då använder de stora maskiner i betongen. Jag tror att första dagen blir konstig för dem. Sen lugnar de säkert ner sig när de ser att inget händer. Kanske de inte reagerar alls(håller vi tummarna för). Vem vet.

Skönt.. känner mig lite lugnare nu :) Jag tror och hoppas att de vänjer sig fort, de är ju bakom stängda dörrar, så ingen kommer att springa där de är.

#6 Ja,så länge ingen är dräktig tror jag att det går bra!

Vi har totalrenoverat våran lägenhet vilket har inneburit en hel del höga ljud när man borrat i betong, kört med cirkelsåg i klinkers osv. Grisarna bor i ett eget rum och när det har låtit som värst i lägenheten så har jag hängt upp ett tjockt duntäcke på insidan av dörren till rummet och sedan pressat igen dörren. Testade att själv vara där inne medan sambon borrade och höll på och visst lät det men mycket mindre än utan täcket och marsvinen brydde sig inte nämnvärt om det heller.