Dräktig hona - ungar i fostervatten?
Jag undrar om marsvinsungar ligger i fostervatten som människorbebisar gör?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Klart dom måste göra det, blev lite osäker själv, men om man tänker logiskt så är dom ju alldeles blöta, när dom föds.

Ja det gör dem.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
*hehe* en liten Kluring slängde jag ut där minsan.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Det gör väl foster till alla däggdjur?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

fast däremot ligger varje unge i varsin fostersäck i livmodern. Jag vet vi hade en sån här pratstund, uppfödare emellan för en tid sen. Nån påstod att hon sett att "vattnet gått" innan första ungen kom ut. Men om man följer en förlossning så är det sällan fosterhinnan är spräckt när första ungen kommer ut, den tar mamman hål på när hon drar fram ungen…och när hon väl gör det så är det ju inte direkt nån flod som forsar ut…
Sen händer det ibland att om honan föder flera ungar "glömmer" hon bort dom som kommer på slutet, så man får hjälpa till att ta bort fosterhinnan runt nosen…
Jag har genom åren fått lite över 100 kullar och har haft lyckan att närvara vid ca 40 kanske (dom har ju en tendens att föda när en annan sover) och det är lika fantastiskt varenda gång! Man går där och väntar och väntar i dom här 10 veckorna, och så rätt som det är så bestämmer sej honan att nu är det dax! När man avlar enfärgade selfar är det rätt tråkigt när ungarna kommer, för man vet ju rätt säkert hur dom kommer att se ut. Roligare är det när man har parat två med lite blandade färger, när man inte har en blekaste aning om vad som ska komma ut!
Själv väntar jag nu min första alpacakull, mamma Malaxis Brumma är stor som ett hus och rätt så öppen, så jag tippar på att det kommer ungar nästa……onsdag? Hon är köpt dräktig från uppfödaren, och färgavlad…så vi båda hoppas på alpacabäbisar i gult =)
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#5 Jag lyckades pricka så bra att jag tog upp för att känna igenom en hona när jag kände något blött i handen och på hennes kön satt en genomskinlig "slempropp". Jag antog att hennes vatten gått.
Hon började mer eller mindre föda i mitt knä men jag satte ner henne i buren igen. Tyvärr verkar det eller något annat ha stressat henne för ingen av ungarna överlevde sin första natt, dom var svag och hon la dom på olika ställen i buren. Jag tror att någon kom ut död med om jag inte minns fel, av 5 ungar. Pyret, mamma, däremot mådde prima trots skräckförlossningen.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin