Dubbelutställning Älvsbyn-Nystrand 10/10
Kom just på att det redan finns en tråd om den här utställningen. Sorry för det!
Den är iaf på lördag 10 oktober. Läs med på:
SMF POLAR´S hemsida
Är det någon mer härifrån som ska dit?
Jag tror att jag ska ställa Isa, och kanske Daga (klippt långhår) om jag hinner få papper osv.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Den andra tråden har blivit så lång så jag fortsätter på den här istället.
Nu är det hög tid att anmäla! Jag har så smått börjat trimma. Sent ute som vanligt, men då står det ofta på min kritiklapp "långa hår". Ja, det är ju tre veckor kvar så lite till ska vi väl hinna med.
Jag tänkte ställa tre debutanter i ras. 1 crested black himalaya, 1 rexjunior och en rex som är strax över 5 månader. Rexen Microsoft ska också med och där hoppas jag att hon ska få sitt sista cert så hon blir Sch.
Min dotter säger att hon ska ställa 2 st i pet. Vilka har jag inte fått riktig klarhet i.
Jag tänker ta med någon eller några av mina men kan inte bestämma mig för vem/vilka.
Agnes, Signe och Odessa och Ninni går bort.
Leo och Tim har för kort hår för klippt långhår och dessutom så tänker jag att jag inte vill stressa dem för mkt när de nyss flyttat hit och att då börja dra med dem på utställning känns lite "för mkt".
Daga Isa Albin och Marwin kvar. Daga har blivit förändrad och vill inte bli hanterad som förr så jag är tveksam om hon fixar att vara still på plattan. Albin är också en busig en som inte vill vara så still.
Jag tror det blir Isa och Marwin i pet faktiskt. =)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Har anmält en junior & en senior tort'n white för båda domarna.
Samt en pet-hane för båda petdomarna.
Det ska bli roligt!
Dessutom kommer jag att ha med mig en avelsgrupp som skall levereras till Nord-Norge (hjälp med transport sträckan Älvsbyn - Kiruna??? någon??), samt - om jag får plats - ett antal ungar som är till salu. Alla är tort'n white.
Jaha, är ni laddade nu då? Vi sätter oss på tåget om några timmar och kommer väl vara sådär lagom halvdöda i morgon. ;) Syns då!
Och jag har redan börjat min resa; först till Åmål, och sedan buss till Karlstad. Nu sitter jag på Karlstads jvgstation och väntar på Stockholmståget.
Ska bli kul att träffas?
Har ni snö i Älvsbyn, eller?
#5 Kul, ses snart! Hoppas att du inte har glömt biljetten till hemvägen så att vi blir kvar i Älvsbyn, haha. ;)

#5 Nej knappast nån snö i Älvsbyn. Här i Luleå (6 mil från Älvsbyn) har vi sol och några plusgrader, men kalla nätter.
Det är ju svinkallt ute. Mössa är ett måste som det blåser och isar.

#9 Jo visst är det kallt och blåsigt men några plusgrader i alla fall.

Lycka till allihopa!
Jag har skickat med en liten junior med Mia B.
Miamia
#6 *kollar igen för säkerhets skull*
Jo, biljetten är med. Så ifall ingen knycker min väska ska vi väl lyckas åka hem igen. 
Hörde av svärmor och svärfar att det idag är 2dm snö i Älvsbyn. Min man byter just till vinterdäck medan jag sitter här inne i govärmen och tjurar för att Marwin INTE vill göra som jag så han får stanna hemma imorgon. Blir bara Isa jag tar med mig.

#13 Oj då, att det kan vara sån skillnad. Men jag hoppas det inte blir snö här på länge än.
Lycka till imorgon allihopa :)
#13 Oj, 2 dm snö! :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag åker tidigt imorgon-morgon. Vi ses!
#13 Vad är det för fel på Marwin?
#16 Han bara tjurade och gnällde, sparkades å ville inte stå still. Men Isa skötte sig ju bra i alla fall. :-)
Hur har det gått? :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Vad jag tyckte kan ni läsa på min marsvinsblogg, eller i den nya tråden polars utställning som jag just skrev. :-)

#19 Vi får fortsätta din tråd här istället då :) Jag var också där för första gången. Jag håller med om din bild av att rasdomarna slängde omkring med marsvinen lite. Däremot tycker jag att vissa utställare hanterade marsvinen riktigt dåligt, de skrek och pep ibland typ 15 minuter i sträck vid förberedelserna. Det tycker jag var lite skakande…och hur vissa lyfte sina marsvin liksom i ryggen och vände dem fram och tillbaka…det såg lite hemskt ut. Jag har ju läst att man ska vara så försiktig när man lyften marsvin och ha en hand under kroppen och en under rumpan, men det följdes inte alls av vissa :( Sedan ja, det blev verkligen utdraget, jag var helt skakig av hunger när vi for hem mot Umeå kl 19.30
#19 Ja men det var ju så jag menade att domarna också gjorde. Grabbade tag över ryggen och vände dem som en "pannkaka" fram och tillbaka.
Jag tyckte däremot inte att det var många marsvin som skrek men några pip vid kamning hörde jag nog allt. Det är inte onormalt tycker jag, endel av mina skriiiiiker så fort jag petar på pälsen därbak. Så gjorde Isa igår när ena petdomaren skulle känna på hennedärbak. Sen blev hon tjurig och pep vidare när jag bara satt och höll henne helt stilla.
Den andra nya utställningstråden som handlade om hur det gick och var där istället för som de andra gamla vilka som skulle dit och förberedelser den blev låst. Själv hade jag tyckt det var bättre att låsa de gamla och låta den ny a vara kvar men får väl skriva här ändådå. Klistrar in det jag skrev i den andra tråden:
Polars utställning
Jag tog bara med Isa för Marwin var riktigt tjurig igår och idag så han fick stanna hemma.
Hur gick det för Isa? Ganska bra tycker jag som är novis. 87av 100 från ena domaren och 86 av 100 från den andra. Sen fick hon hederspris för lurvigaste marsvin, ni vet en sån där fin vit och silvrig prisrosett också, Helt oväntat så jag blev positivt överraskad och snopen fortfarande. TACK Margareta Korvi!
Vet inte om jag kommer göra om det eller så fick jag blodad tand och vill höra om alla mina andra grisar nångång. *hihi* Jobbigt att den var så utdragen vi kom dit halv ett och åkte hem först kl åtta på kvällen. Men det var riktigt kul att se hur domarna framförallt behandlade de små liven. Kastade och humpade omkring med dem som om de vore pannkakor eller nått. *skrattar*
Helt facinerad är jag över hur lugna och tjusiga marsvin de andra utställarna hade. De bara satt där på sina plattor och väntade på sin tur.
Vilka mer härifrån var där?
#20 Jag kan garantera att marsvinen inte mår dåligt av att bli lyfta uppifrån. Att man ska lyfta dem med stöd för rumpan o.s.v. är ju mer vad man brukar lära barn för att det ska bli stadigt och de inte ska tappa dem.
Vi åkte som sagt upp ett litet gäng nerifrån med tåg och det var nästan bara nöjda miner på tåget hem. :) Själv kom jag hem med sju cert av åtta möjliga, fyra BIRjr, två BIRjr-R och en BIR-R, samt att min choklad-vita texelhane Lotus blev BISjr1 för båda domarna! :)

#23 vem var du? Jag får inte fram någon bild av vem du kan ha varit. Har sett på din hemsida, men känner inte igen djuren :) kan du beskriva ditt utseende? :)
#24 Vem var du då? Hörde att det var en till som var ny på utställningen och dem hade en liten Nakenfis, var det "ditt gäng"? :-)

#25 Nej, jag hade två golden och en crested lemonagouti (unge).
Min golden gate molo mak fick hederspris "domarens favorit" av Katarina Gran och min Eloise blev BIS-Pet 3 av Margareta Korvi :) Jag är mycket glad och stolt. Min sambo Martin vann tipsrundan :)
#26 Aha nu klack de till, kul med ett till ansikte.
Själv är jag nöjd med gårdagen, trots att den blev lång…vi åkte hemifrån halv sex på morgonen och kom hem klockan ett på natten….då var man trött!:)
Nimbus han blev Bästa Klippta LH 3, och Ciboulette blev Bästa Ost 1, BIS Pet 5 och fick ett silverkort, så jag är jättenöjd!
Smyger in och säger att jag vill ha en till utställning från Polar snart. ;-)

Med tanke på att det inte ens fanns 20 inlägg i denna tråden (det vill säga att den inte tog lång tid på sig att ladda) och att det normalt sett inte brukar startas en (två) trådar om "inför utställningen" och en för resultat så valde jag att låsa den andra tråden. För att få ett mer överskådligt forum är det bäst om man håller sig i så få trådar som möjligt när det rör samm ämne.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#30 Bra att du förtydligar det då.
#24 Vi var bara tre personer som ställde ut långhår i ras. Lena ställde sheltie och coronet, Mia ställde lunkarya och jag ställde texel och alpaca. Om du var kvar till juniorfinalen så stod jag där med tre djur och vann som sagt med texeln för båda domarna.
Annas brukar jag vara svår att blanda ihop med någon annan. Kort och kvadratisk med glasögon. 

#32 Suck :( Jag har ingen aning, jag var inte kvar till juniorfinalen då mina djur redan fått sina priser då och vi skulle köra hem till Umeå. Synd att jag missade dig, alltid kul att få ansikten till medlemmarna här på mif.

Hi, hi, jag vet vem alla i den här tråden är.
Jag kom hem sent på tisdag kväll. Då hade jag gjort "vinter" i stugan, hunnit två svängar till Luleå och hade med mig hö hem för hela vintern.
En utställning i den här storleken ska egentligen inte ta så lång tid som denna gjorde (om ni nu blev avskräckta). Om det beror på vår orutin att anordna utställningar, att vi var få funktionärer eller att vi är sävliga norrlänningar må jag ha osagt.
För min del kändes det lite mycket att både döma, vara kommissare och ställa egna djur. Borde kanske ha lejt bort mina egna djur,men tycker det är kul att visa dem själv.
Mina resultat då; Rexen Arcticas Microsoft fick cert för båda domarna och blev BIR för den ena och BIR-R för den andra. Hon är numera SCH
.
Rexjunioren fick också cert förden ena domaren. Bäst gick det för himmisen Arcticas London som blev BIS-4 och BIS-3! Min dotter Stina blev BIS-pet 4 med Arcticas Taste och fick hederspris för "mjukaste tassarna".
Jag fick också med mig en ny himmispojke hem "Sågstugans Fadäs".
Lite trist att jag inte hann prata desto mer med alla nya utställare men vi får hoppas att vi ses på någon annan utställning.
#34 Det blir ju en snart igen här i krokarna eller hur!?
Jag har börjat samla på mig brahagrejor och en fin transport ska byggas å grisarna ska trimmas ännu bättre å de å de å de.

# 35 Ja, vi ska se om vi lyckas klämma in något i samband med årsmötet.