Ninnis ungar!!

…wow! Vilka underbart fina ungar! Söta färger, teckningar och verkligen fina i storleken! Är det två virveltroll och ett helt släthårigt? Eller är det en fjäder på ryggen på den svarta?
Supergrattis! :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Tack! Jag är inte så haj på raser än, men jag tror den bruna och den vita blir virvel. Den svarta har en liten fjäder, precis som sin mamma :)
Så kul, dom var läskigt söta :-) Roligt när kullarna blir varierade tycker jag.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

En liten fråga också, är det väldigt viktigt att hon äter upp moderkakan? Hon har inte gjort det än nämligen, och jag har ju hört att den innehåller massa bra saker som den nyblivna mamman behöver.. Behöver jag vara orolig för det, eller har det inte så stor betydelse?

Grattis till bbisarna!
Nej, du behöver inte vara orolig för att hon inte äter upp moderkakan.
Visa honor äter upp alla, vissa äter upp några och vissa äter inte upp någon alls.
Låt bara inte moderkakorna ligga kvar i burn för länge, så de blir dåliga utan släng dem om hon inte vill ha dem.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

#7, Ja, visst är det! 
#9, Vad bra, då behöver jag inte oroa mig för det 
Åh vilka fina småttingar. *längtar till min Ninni får sina egna*
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Grattis till bebbarna! Otroligt söta. 
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Söta bäbisar, stora var dom också. Jag brukar ta bort moderkakorna om dom ligger kvar.

Grattis! Jättefina!

Grattis till sötnosarna!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

åh så fina :)

Tack!!
Jag slängde moderkakorna eftersom hon inte verkade vilja ha dem.
Å vilka sköningar! Undrebart söta, särskilt den minsta, mörka <3 *är kär* Skönt att allt gick bra oxå.

#18, Tack! Hon kommer bli till salu så småningom också om du är sugen..
De är bedårande!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Igår hade de tappat lite i vikt, men det är väl normalt när de är nyfödda? Om de fortsätter gå ner i vikt, borde man stödmata då? Hur många dagar är det normalt att de går ner lite, innan de börjar lägga på sig igen? Många frågor 

#21 Det är normalt att de tappar i vikt.Ibland tar det 5-7 dagar innan de är över födelsevikten.En del går inte ner i vikt alls. Mjölken kommer igång ordentligt efter ett par dygn och tänk inte så mycket på vad de väger
! Inte behöver du stödmata.Så länge de är pigga och du ser att de diar är det ingen fara. När jag hade min lilla uppfödning så vägde jag dem när de föddes och sen 1 gång per vecka. Njut av de små liven för tiden går jätte fort
!

Det är normalt att de går ner de första dygnen men sen bör de vända, om de inte gör det kan det vara läge att stödmata lite tycker jag.
Oftast tycker jag att de går ner ungefär två dagar sen står de stilla en eller två vägningar för att sen börja öka ett eller ett par gram, sen brukar det vara 5-10 gram per dygn för att succesivt ökas ännu mer.
Jag tycker att det är jätteviktigt att man väger sina ungar regelbundet åtminstone den första veckan så att man ser att de börjar öka i vikt och att alla får i sig tillräckligt med mat (vägning tycker jag är det klart lättaste sättet).
Jag brukar väga mina ungar två gånger om dagen (morgon och kväll) åtminstone tills de passerat sin födelsvikt och sen fortsätta med engång om dagen iaf.
Om jag stödmatar väger jag dem betydligt oftare (morgon och kväll som vanligt plus både före och efter matning för att hålla koll på hur mycket de får i sig).
Jag har alla mina kullars vikter uppskrivna men jag har inte tillgång till de papperna just nu.
**SMF 237 Sweet Dream's

Tack för svaren 
Detta är min andra kull, och den förra vägde jag en gång om dagen i ett par veckor, men de gick stadigt upp varje dag så det var inga problem. Jag kommer fortsätta väga dessa varje dag också så jag håller koll. OM det blir läge för stödmatning, är det majsvälling som gäller då? Eller Fortimel? Och hur ofta ska man då ge?

Jag rekomenderar fortimell (skogsbär) det tycker jag fungerar bäst.
Hur ofta man får ge varierar. Går de ner massor/inte diar något så får man ge ganska så ofta i början men om de diar lite och "bara" ökar dåligt så behöve man inte ge lika ofta.
Det är svårt att säga hur ofta man behöver ge, man får försöka prova sig fram lite.
**SMF 237 Sweet Dream's

Diar gör de, men hur mycket eller hur mycket de får i sig vet jag ju inte.. Såhär har vikterna sett ut sen de föddes.
Vit - 126, 119, 115
Brun - 122, 112, 111
Svart - 112, 105, 104

Det kommer nog att vända nu, fortsätt att väga så du har koll på vikten bara.
Hur är det med vikterna nu?
Hanna

De går stadigt upp i vikt varje dag nu och har passerat födelsevikten, så det funkar bra :) De diar och har redan börjat smaka på grönsaker..