Dräktig gamling. Hjälp!
På vårat elevhem bor två hanmarsvin och en hona.
En dag hade av utav hanarna tagit sig till honans bur, och eventuellt parat sig med henne.
Honan är 9 år, och har aldrig fått en kull, och om hon nu skulle vara dräktig, vilket vi misstänker eftersom hon blivit lite rundare.
Har ni några tips eller erfarenheter på vad man kan göra? Vi vill ju inte att honan ska dö på kuppen.

Är hon nio år?
Om hon är så gammal borde hon nog inte vara fertil längre.
Jag känner spontant att jag nog skulle ha avlivat honan hellre än att sätta henne genom en dräktighet vid den åldern. Ser själv hur min 8 årige hane är riktigt sliten, ser dåligt och hör dåligt och är trött. Ärligt talat tror jag inte att hon har stora chanser att klara det.
Hanna

Nej ett 9-årigt marsvin kan inte få ungar, är nästan helt säker på det.
Och även om det varit en yngre hona så är sannorlikheten att hon skulle blivit parad minimal, då honorna bara brunstar var 14-18 dag.
#4 Jo, men hanen kanske lyckades ta sig in till henne för att hon brunstade.
Men i övrigt håller jag med, jag tror inte heller att hon är fertil. Och skulle hon mot förmodan vara dräktig så skulle jag överväga att avliva henne för sannolikheten att en så gammal hona klarar både dräktighet, förlossning och att sedan ta hand om ungarna är inte speciellt stor. Anmärkningsvärd ålder dock! :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin