Tappat en tand
Zala har tappat en tand..
Vad gör man har nog hänt pga att sixten är elak så jag har fått sätta ett galler och delat av buren
Vad ska jag tänka på??
kommer den växa ut igen??
Den kommer att växa ut igen och det ganska fort :)
Viktigt att tänka på är att dela grönsakerna i mindre bitar än vanligt eftersom han inte kan bita av på samma sätt som om han har alla tänderna på plats. Du klan även behöva fila/klippa till tanden som växer "mittemot" den som försvunnit eftersom den inte slits som vanligt när den andra än borta.
Men det borde inte vara några som helst problem :)
Hanna

tack för svaret albico
Båda tänderna i överkäken tappade mitt ena marsvin, det var för några veckor sen men nu är de helt normala igen :)

Tappade den andra i går så nu e han tandlös den lilla killen.
Man får blöta maten till honom så det är mycket TLC för honom nu
Tänderna växer ut igen, så det är ingen fara. Om han inte äter hö är det jätteviktigt att han får i sig fibrer på annat sätt. Kruskakligröt är att rekommendera om han äter det, istället för vatten kan du göra hövatten (lägg hö i ett glas med vatten som får dra över dagen eller en natt - håller ett dygn) som vätska till kligröten.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hej Alla
Zala har fått 2 nya fina tänder han minskade bara 40g i vikt så jag får se till att han äter bra nu

Va bra:) Min ena hane hade bara en övertand i överkäken när han kom till mig men den växte ut och allt blev normalt:)