Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 744 ggr
[WeepingWillow]
0

Utöka marsvinsfamiljen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag länge tänkt på vad jag ska skaffa för djur utöver mina 2 små grisar, djurälskare som jag är! Funderade på katt, råttor, kanin el kanske ett fint akvarie men kom ändå fram till att det är ju en stor marsvinsfamilj jag vill ha!

Så nu är planen inför 2010 följande: Skaffa en ny liten tös (mina grisar är nog för gamla för en första kull), para henne me en lånad kille, se vad det blir för bebisar och behålla en eller ett par av dessa och byta ut min gallerbur mot en större hemmagjord en så dom kan busa o leka o bara njuta av tillvaron :)

Nu får ni gärna komma med användbara tips inför detta, ordet är fritt!

urfaren
0

låter superkul. Tänk bara på att det inte alltid är så lätt att få sålt alla grisar. Vad tänkte du dig för ny gris?

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

[WeepingWillow]
0

Nä det är kanske inte alltid så lätt, det ultimata vore om hon bara fick 2 ungar så jag kunde behålla dom men det får man ju inte bestämma :P Är bara sugen på att föda upp en kull, är inte intresserad av avel el så utan vill bara ha denna enda kullen :) Jag fick ett dräktigt marsvin när jag var liten o det va så mysigt när bebisen kom, det blev dock bara en lite större bebis.

Jag har ju bara mina grisar för kel så för mig spelar inte ras o sånt så stor roll men jag funderar starkt på en långhårig rackare så kan man para henne me en teddy så blir det nog söta krulliga små saker :)

Det ska bli kul att bygga en bur också, hoppas att det inte är alltför svårt!

Linnet
0

#2 En långhårig parad med en teddy blir ju inte automatiskt krulliga ungar. Då måste ju den långhåriga bära på ett teddyanlag eller vara långhårig teddy.

[WeepingWillow]
0

På så vis, det får helt enkelt bli vad det blir, dom blir garanterat söta i vilket fall :) men det är ett senare kapitel. Nu först ska jag få hem tjejen. Hon får bli några månader äldre också innan parningen.

Linnet
0

#4 Ja, lycka till! Det är så kul med små marsvinsbäbisar. Så här är det med dom lockiga raserna. Både rex och teddy kräver dubbla anlag för att det ska bli lockiga ungar. Rex finns ju även som långhår, heter då texel och alpaca. Sen finns en tredje lockig  och långhårig marsvinsras, lunkarya, det anlaget är dominant och behövs bara i enkel uppsättning för att synas.

[WeepingWillow]
0

Jaha på så vis, den jag tittade på i affären var inte lockig utan bara långhårig, har redan lyckats glömma hur hon såg ut exakt, minnet är bra men kort! Men hon va grå me röda ögon vilket var ganska sött.