Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 13404 ggr
Schabba
6

Marsvin eller kanin?

Kan inte bestämma mig om jag ska skaffa en kanin eller ett par marsvin. Har bara haft kanin innan men tycker det låter så charmigt med marsvin, med att dom "visslar" och deras bokhylleburar och allt :)

Hur är det att ha marsvin? Lättare/svårare än med kanin? Personligare? m.m. Ja, jag vill kunna bestämma mig, så hjälp mig nu :)

Linnet
0

Det är en svår fråga, dom är ju ganska olika. En kanin blir ju tamare och mer tillgiven. Marsvin är ju roliga med alla sina ljud och så kan man ju ha ett par, tre stycken. Jag skulle nog ha svårt att bestämma om jag skulle behöva välja. Föder upp både marsvin och kaniner och tycker båda är charmiga på sitt sätt.

Lättare eller svårare med marsvin än med kanin, det är väl ungefär samma. Kaniner kan ju stöka och krafsa och ha sig i buren och har kanske mer behov av att man har dom ute. Marsvin har inte samma behov av att vara utanför buren.

[findusen]
4

Det är en svår fråga, är själv en marsvinsmänniska som blivit med kanin. kaninen är ju roligare på det sättet att hon är ute o springer (går lös inne) och kommer fram och pussar och gosar när som liksom (o kommer när man kallar, samt vet när hon gjort fel när man ryter till), marsvinen måste jag ju gå in och klappa i buren.. men samtidigt kan ju kaniner ha ett himla humör!

marsvin är mer jämna, dvs (nästan) alla marsvin är snälla och keliga.. medans kaniner kan vara antingen hur mysiga som helst eller så har man otur o får en sur, osocial kanin som inte alls vill kela (min förra kanin var sådan fastän kaninens föräldrar inte alls var så)..

men det beror helt på vad man vill ha, i nuläget hade jag inte kunnat välja bort något av dom, men då får jag oxå lite av varje :) en kanin kan ju bli som en hund och rumsren osv, men ett marsvin ställer alltid upp på kel och snackar en massa med dig :)

Binajis
0

#2 Väldigt bra och beskrivande inlägg! Håller med #1 också, men det var bra att du tog upp det här med att kaniner kan vara väldigt olika i sitt temperament och beteende. Självklart är även marsvin individer men inte i samma utsträckning.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, Schabba. Findusen tog upp det jag tänkte på, sedan är det upp till dig att bestämma. Jag kan själv inte välja då jag har både marsvin och kaniner. Det jag kan säga är att vissa perioder står marsvinen väldigt mycket i centrum, medans andra perioder känns kaninerna som dom "viktigaste". Känn efter själv! :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Linnet
3

Ska du välja kanin, så är dvärgväduren den ras som är mest lugn och tillgiven.

lomsen
0

Jag tycker både ock som jag har!Flört

Marsvinlove
0

Jag själv tycker att marsvin är mycket trevligare och roligare men kaniner är ju charmiga de också:)

Vi har haft 6 st kaniner, men vi har inga nu, och alla har varit väldigt olika personligheter, håller med #4 att dvärgväduren är en väldigt lugn och sällskaplig ras MEN det finns ofta nån surpuppa( honor är oftast ganska "hormoniga"ibland) Som våran Dvärgvädurshona som var en ängel ibland och ibland en riktig djävul:S Medans våran Löwenkorsning aldrig var aggresiv på nåt sätt, dock var han en hane så han var lugnare:) Ser inga nackdelar med kaniner förutom att honor kan vara lite "bitchiga" ibland…Skulle jag välja så skulle jag ta en hane eftersom de oftast är mer jämna i humöret:P

Marsvin enligt mej är underbara små djur, Har haft 3 st förut och har nu två killar, och ser inga nackdelar med  dem, upplever själv att hanar är lite mer frammåt än honor men vill man ha en större flock så är ju honor ett bättre alternativ:) Kan nog inte riktigt välja vilket kön av dem som är "bäst" men jag rekomenderar båda:D

Nu är det ju så här som jag tycker men hoppas du kan få lite vägledning i ditt val, lycka till:)

Mariaairam
1

Jag har haft både marsvin och kaniner, dock inte samtidigt. Min första kanin fick jag 6, min syster fick även en. Dessa två honor var väldigt vänliga och tillgivna, men kaniner kan ju alltid spratla till och bli lite svåra att kontrollera.  De här två hade vi undervintrarna inne och en nackdel som jag kommer ihåg (var ju ganska liten då) var att det kan lukta ganska mycket, detta upplever jag inte alls med marsvinen. Sedan dess har vi kanske sammanlagt haft ca 15 kaniner och alla har varit speciella på sitt sätt, t.ex Musse en franskvädurshona som snuttade på en när hon satt i knät, så sött! :)
Om man ser över lag så är marsvinen lugnare, men som sagt så blir det kanske inte riktigt lika tama som en kanin.

Sen måste jag bara nämna en kompis kanin, hon är rätt aggresiv av sig har aldrig sett ngt sådant förut, hon kan hugga mot handen när man ska ner i buren, jaa allt möjligt. Men detta beteende är nog inte så vanligt.. hoppas jag :)

Jag förstår att det är svårt att välja, men hoppas att du till slut kan bestämma dig! :)

[findusen]
2

#6 min kanin jag har nu är världens mysigaste, älskar kel, är inte alls vaktig och är underbar mot marsvinen. och det är en hona.

min förra kanin var inte alls snäll mot marsvin, morrade och attackerade både i och utanför buren, sprang 500 varv i rummet när det var dax att hoppa in i buren och kel, det var inte när JAG ville kela iaf.. och det var en hane.

visst, hanar brukar vara jämnare, men det är inte alltid man får som man vill^^ :P ..lejonhanen jag hade kastrerades och fick flytta till en hona på landet..

FeliciaS
2

Självklart tycker vi inne på Marsvin.ifokus att marsvin är bäst Oskyldig

Det ända husdjuret jag har haft (förutom grannens katt som flyttade in här och bodde hos oss i något år) är marsvin. Ända sedan februari år 2000 då jag skaffade mina två första marsvinsgrabbar har jag älskat djurarten. De är trevliga, personliga och pratglada. Jag älskar deras varierande temperament och härliga pratstunder, hötuggandet när man ska somna på kvällen… De är lagom stora djur och finns i många olika rasvarianter, färger etc. Marsvin är dessutom otroligt fredliga som djurart, de bits mycket sällan och har inte samma styrka som kaniner.

Jag har passat kompisars kaniner många gånger, från ett par dagar till runt två veckor. Visserligen har jag inte spenderat lika mycket tid med dem som jag har gjort med marsvinen, men jag har aldrig fastnat för kaniner på samma sätt. Vilken djurart man tycker bäst om är en smaksak, men för mig är marsvinen hel klart bäst :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

godisgrisen
0

Jag har haft både marsvin och kaniner, många av varje. Nu har jag bara marsvin och inga planer på att skaffa kanin igen. Jag gillar kaniner de är härliga djur men också väldigt jobbiga att ha i en lägenhet. Deras stora rörelsebehov gör att de måste få vara ute och studsa i timmar varje dag för att må bra helst bör de väl slippa sitta i bur överhuvudtaget. Problemet är att de kaniner jag har haft har hatat att sitta i bur samtidigt som de varit riktiga vandalister och förstört en massa av mina tillhörigheter och det värsta av allt varit en fara för sig själva, ni vet sladdproblemet. När jag haft kanin har jag plågats av dåligt samvete då jag stängt in dem i buren.

Det här problemet med kaniner finns ju inte alls hos marsvin. De behöver ju också komma ut och springa men de förstör ingenting och när de är i sina burar är de så nöjda så. Marsvin är tillskillnad från kaniner nästan alltid på bra humör och är så trevligt lätta att ha att göra med. De är ju också så roliga att studera när de umgås med varandra. Jag föredrar marsvin heltklart men tycker också väldigt mycket om kaniner.

sotlynx
2

Som #10: Kaniner är inga bra inomhusdjur, eller burdjur för den delen. Du får lika mycket gott av en kanin som sitter i bur som en katt som gör det samma. Kaniner har långt större rörelsebehov än dom flesta inser. Inte förrän man låter kaninerna rusa runt i stora ( minst 20-40kvm) hagar dagligen kan man se hur dom är som individer eller hur dom egentligen utvecklas av att umgås med antingen andra kaniner eller sin människa. Visst finns det undantag som blir helt rumsrena och lever som levande soffkuddar lyckliga inomhus, men det är inte vanligt. Om kaniner är aggressiva eller vilda beror det oftast på att dom har alldeles förlite yta att röra sig på eller blir behandlade på ett sätt dom inte gillar. Jag vet att många inte håller med mig, men jag har lärt mig genom åren och lär mig fortfarande, och mina kaniner är nog ganska lyckliga…

Mina marsvin är tyvärr vandaler. Laban har tom ätit på mitt trägolv under soffan. Gammalt äckligt trägolv! Detta trots att det finns goda grenar i buren. Roliga men konstiga små djur, dom dära grisarna.. Glad

Creation
1

Kan kopiera min jämförelse av kanin och marsvin från en annan tråd (du kan nog få lite större perspektiv av den tråden med, förresten):

Marsvin vs. kanin
Här är det faktiskt en ganska "jämn match" tycker jag. Kaniner är precis lika personliga och kan bli nästan lika mysiga som marsvin. Det finns en större utsträckning av variation på kaniner, de finns i alla möjliga former, färger, hårlag och storlekar. De är nästan som hundar, fast utan direkt lika stort skötsel- och sällskapsbehov. Det känns som att kaniner är ganska tåliga djur också, jämfört med marsvin.

Alltså… kanin:
+ Finns i större variation
+ Är lättare att få rumsrena
+ Kan bo ute året om eller vara frigående inomhus
+ Lättlärda
+/- Tysta
+/- Går inte så ofta att ha flera ihop
- Tar mer plats
- Har en "tonårsperiod"
- Större rörelsebehov

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Binajis
0

#12 Mycket bra! Men kan du inte skriva en till marsvin också? :) Fast det lär ju bli utan minus……. ;-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

elin85
0

Jag håller med de flesta här. Marsvin är lugnare, vänligare som art, trivs betydligt bättre i bur, är pratsamma, luktar mindre.

Som det beskrivits ovan kan kaniner vara mycket olika i personligheten och att skaffa kanin är mycket av en chansning på hur det senare kommer att fungera. Alla kaninungar är gulliga och snälla, sedan blir de "tonåringar" och är ofta sprattliga, otåliga och bits mer eller mindre, sedan blir de förhoppningsvis bättre vid 1-års-åldern, eller så blir de aldrig bättre. Jag har haft mycket otur med kaniner som varit mer eller mindre galna. Därför kommer jag troligen aldrig mer att skaffa en kanin. Inte att ha inomhus iaf. Nu blir det marsvin för hela slanten.

Marsvinlove
0

#8 Är väl medveten om att honor också kan vara supermysiga eftersom jag själv ägt flera sådana:) men jag skriver att honor KAN vara mer ojämna i humöret… + att jag också vet att hanar kan vara bråkiga de med, men det inträffar nog inte lika OFTA…(har också haft en hane som var sur ibland) Har själv ganska stor erfarenhet av kaniner, eftersom jag ägt ganska många och alla har varit olika i sig….

Kaniner eller marsvin kan vara en svår fråga men för min del blir det nog ändå marsvin, men skulle du fråga den här frågan på kanin i fokus skulle nog alla tycka kanin istället;) Sen tar ju du det du tycker är bäst såklart:) Lycka till!