Månadens marsvin oktober 2009
Tävlingarna annordnas av Medarbetare eller värd, och denna får inte delta i tävlingen utan är den som dömer (vid över 20 bidrag) och håller i tävlingen.
-> Regler:
Max 2 bilder, inte på samma marsvin, per person och månad.
Det får endast finnas 1 marsvin på bilden (det marsvinet som är med och tävlar).
Bilder som tidigare har deltagit i Månadens marsvin får inte delta igen.
Det ska finnas med en liten beskrivning om marsvinet (den bedöms också, lika mycket som bilden!)
Vinnande marsvin får inte delta igen (dvs. samma marsvin får inte delta fler än 1 gång under året).
-> **Övrig information:
-** Runt den 20:onde påbörjas en röstning (för medlemmarna) där de 20 bästa bidragen tävlar i finalen.
- Tävlingen (röstningen) avgörs runt den 30:onde samma månad som marsvinet vinner, dvs. Månadens marsvin april koras i slutet av april osv.
- I december röstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2009.
Så välkomna med era bidrag och stort lycka till!_
(Man kan skicka in bidrag t.o.m. 25 oktober)_
//Medarbetarna & värden på Marsvin.ifokus
Hanna
Bidrag 1
Jag skulle inte spara Merope från början var det tänkt… Men ingen unge har charmat mig som hon! När hon var några dagar gammal ramlade hon ur burskåpet och slog sig mörbultad. Hon blev inte allvarligt skadad men tillräckligt för att tappa aptiten. Hon började tyna bort och jag blev tvungen att börja mata henne med fortimell. Hon tyckte det var jättegott! Snart ville hon inte ha mamma Alectos tråkiga mjölk utan bara mattes goda råsamjölk! Inte så jättebra kanske men oj så tam hon blev!
Det är jättegulligt med en liten unge som kommer och springer mot en när man lockar! Jag är helsåld på Merope! Det är klart att hon blir kvar här!

Bidrag 2
I somras köpte min syster ett marsvin, men det första problemet var vad den lilla flickan skulle heta, skulle det bli Donna, Flingan,Snöflingan eller Skuggan? Detta är bara några utav de namnen som var på förslag, men till slut bestämde sig min syster att det söta marsvinet skulle få namnet Skuggan. Skuggan är färgerna White/Black/Golden och hon är en Sheltie. Skuggan ska för första gången ställas ut i Rävlanda den 24 oktober och det blir i petklass.
Skuggan är född den 25/6-09 och hon är verkligen en riktigt liten sötnos. Dom första dagarna hemma hos oss så var hon lite tveksam, hon ville inte komma fram och hon satt mest stilla. Men sen bara efter några dagar så visade lilla Skuggan sin riktiga personlighet, en riktigt härlig personlighet som man inte kan låta bli att älska! Skuggan piper högt när hon hör att man kommer genom ytterdörren(det har hon antagligen lärt sig från sina två andra vänner: Humlan och Kanel.) och ibland när man går nerför trappan så piper hon högt och då måste man bara gå och hämta någonting gott, såklart
Skuggan är väldigt nyfiken och ska nosa på allting, hon är en matglad liten gris också. Skuggan älskar även att vara ute och springa på golvet med sina kompisar! När man känner sig ledsen så piggar alltid Skuggan upp en, hon vet verkligen hur hon ska göra. Detta var lite om min syrras underbart söta marsvin Skuggan 
Bidrag 3
Cirkusen nästa?
Mitt underbara marsvin Tom var verkligen en speciell liten sötsak.
Han vände alltid upp och ner på matskålen i buren och ställde sig ovanpå den och vips, så liknade han en liten cirkussäl!
Ni vet en sån som brukar balansera en boll på nosen :)
Tom var tyvärr inte särskilt tam, han var snarare livrädd och han var definitivt inte den typen av marsvin som föredrog kel, men charmig var han ändå. Hans smeknamn var Tomis och Skatis, eftersom jag tycker att han var så himla lik en skata ^^
Jag födde upp Tom alldeles själv och hans föräldrar Erik och Molly är fortfarande i livet, för de slapp undan det hemska ödet att bli ihjälbiten av en Jack Russel - hund …
Tom dog den 31:mars i år och saknaden efter honom är stor, men jag försöker att minnas alla glada minnen.
Tom var så speciell och jag tycker verkligen att han skulle förtjäna att få bli månadens marsvin :')
// Polly
Bidrag 4
Får jag presentera Moses.
Hans historia börjar tragiskt. Satt på teorilektion för körkortet och fick ett samtal om ett marsvin som hittats i skogen nära där jag bor. Blev tillfrågad om jag kunde ha han tills en lösning hittades.
Han kom innanför dörren ocn min sambo sa han måste få stanna, och döpte han till Moses i vassen.
Han va i dåligt skick och jag tog han till veterinären där han behandlades och är idag fullt frisk.
Jag vet ju ingenting om han historia eller ålder, men ett marsvin som e så socialt kan jag ha svårt att förstå att någon kan ha dumpat i skogen.
Han har gått från att ha varit tyst till att lärt sig prata med hjälp av mina tjejer som bor i buren bredvid.
Han ser ut att va en hane , men tom veterinärerna tycker det va svårt att säga. Jag dock e säker på att det e en hane annars skulle jag aldrig skaffat han en kompis om jag trodde annat. Dom tror han kan va en hemafrodit.
Älskad en massa tack Moses för du kom in i mitt liv

Bidrag 5
Eftersom min ena hanes pappa fick avlivas, så fick han en ny kompis: Calvin, renrasig Abessinier pojke:)
I augusti kom han till oss, vi hade hämtat honom från en uppfödare i Tierp, han var då 5 veckor gammal.
Nu har han växt och väger dubbelt så mycket:) Han är en nyfiken liten gris, som älskar att springa runt på golvet (eller hoppa) och äta paprika:) En riktig sötnos, som aldrig sitter still! Han trivs bra med min gamla hane Elvis, och de är rena motsatserna mot varandra! Elvis:lugn och gosig, Calvin:snabb och busig:)
Är så glad att han kom till mig och såklart Elvis också!!!
Bidrag 6
Theodore även kallad Theo är det charmigaste marsvinet jag har träffat!
Hans sockersöta blick och hans päls med virvlar får folk att smälta.
Han är en blandning, vi har inte varit på några pet utsällningar men det kommer ;)
Han sitter gärna still i knät o gosar men när han får springa på golvet så springer han som en dåre och följer efter Leo.
Han är född den 7 Mars 2009 men hela han o hans blick tror man att han är mindre.
Här hemma är han även kallad rödtotten för sin röda päls.
Leo är mkt glad att vi köpte hem Theo så kan fick en kompis :)
Vi skulle bli jätte glada här hemme om Theo blev månadens marsvin ;)

Bidrag 7
Snickers, som är döpt efter chokladsorten är väldigt blyg av sig. Han vågar bara göra saker som sin bror hittar på. När jag såg honom med Twix så blev jag helt förälskad & det var bara han jag ville han & Twix som jag vill ha. Snickers är en korsning på virvel & sheltie & är född den 3 April. Han är även min lilla skönhetsprins & en riktig gottegris, så han brukar sno sin brors morot när han kanske inte får någon själv. 
Bidrag 8
Här har ni Ålga, en riktigt cool och ursnygg "liten" dam =) Ålga hittade jag i en djuraffär och jag blev helt såld på henne när jag såg henne i buren. Va ingen tvekan om att hon skulle följa med hem. 2-3veckor senare tyckte jag att hon gick upp för mycket i vikt, det gick för snabbt, och kände igenom henne och visst var hon dräktig, min lilla tjej var bara 3 månader när hon fick sina ungar. Allt gick bra som tur väl var. Och idag är Ålga en stor och mycket härlig dam på 1år och 8månader. Hon är väldigt duktig på att poserar när kameran är framme vilket kanske syns på bilden=P
Ålga har verkligen hittat en stor plats i mitt hjärta och hon betyder så mycket för mej! <3

#8 Riktigt snygga färger, och coolt att få med en bild när ett marsvin liparX) har hon så röda ögon eller?
Har också en Olga här hemma (fast med O+att hon e en katt;)
Tack!
hon är väldigt vacker, ja hon har röda ögon och hon bjuder verkligen på sej själv denna tjejen 

Bidrag 9
Här är ursöta Alvin.Han är ca 8 månader.
Han är kaxig mot sin stackars kompis men när han kommer upp till mig så är han inte det.
Han är född hos en uppfödare så den enda gång när han åkte bil var när han åkte hem till mig.Jag brukar kalla honom för min hund för han är den som har mest energi i sig.Jag har lärt honom att snurra runt.När jag väl började träna så slutade han inte snurra , han ville ha mer godis ( eftersom det var så lätt att få lite)
Han är verkligen beroende av hans burkompis.Han följer efter honom som en liten svans och när han blir rädd så nästan lägger han sig på den andras rygg 
//Anna och Alvin 
Inte många dagar kvar nu, passa på att skicka in era bidrag :)
Hanna
Bidrag 10
Här kommer mitt bidrag. Fina fina Scarlet var en helt underbar liten marsvinstjej. Framåt och nyfiken, hoppade glatt in i papplådor och bokhylleburen om hon var ute och sprang på golvet men kom aldrig på tanken att hoppa UtT ur buren trots att hon uppenbarligen kunde!
Scarlet dog tyvärr bara nio månader gammal då hon blev biten av en hund i Oktober. Vi saknar henne enormt mycket!
Bidrag 11
Detta är Michelle, hon är snart 2 år gammal men bilden är tagen i april i år när hon satt på bordet o mumsade maskrosblad. Nu så här i efterhand har jag tänkt att hon skulle nog hetat batman istället för det ser ut som att hon har en sån mask i ansiktet. Michelle är jättemysig o skriker gärna högt när hon vill ha nått att tugga på eller om hon känner sig ensam. Kurrar för jämnan o slickas som en hund. En riktig mystjej!