Håravfall på ungar
Jag har fått en fråga om vad som kan orsaka håravfall på små ungar, har aldrig varit med om det själv, så jag kunde inte ge nåt bra svar, så jag vidarebefordrar frågan hit.
Ungarna skulle vara ca 6 veckor, men när hon som hade tagit hand om dom såg våra 3 dagar gamla bäbisar, så sa hon att dom var inte mycket större än dom. Alla ungar har börjat få kala fläckar, men mamman hade det inte.
Nån slags Ohyra, parasiter, tänkte jag, men då borde väl även mamman ha det.
Ungarna borde ju vara svagare än mamman och därför kanske det bryter ut på dom tidigare än mamman? Visserligen är honor som ger di och just fött ungar ganska känsliga, men det känns som om ungarna borde vara ännu känsligare.
Hanna

#1 Jo, det är sant, eftersom dom rydligen var väldigt små också. Ev. skulle hon komma hit med dom för könsbestämning, så får man väl kolla lite då. Om man vågar ta in dom, ifall det är nåt smittsamt.

#3 Det är inte mina ungar det gäller, så jag vet inte vad det är för ras. Men jag fick uppfattningen att det var på sidorna dom hade tappat.

Jag vet ungar som tappat mer än runt huvudet. De såg ut som skinnysar fast med mer hår då. Uppfödaren jag ringde när mina tappade hår hade haft sånna. Tur att jag ringde henne för jag var säker på att de var sjuka,fast de visade inga symtom på nått. Hör efter vad det är för ras.
Lakeland kan också tappa rejält med päls och se både sjuka och malätna ut, men det växer ut på ett par veckor
Jag fick en chock och trodde det var