Ska skaffa marsvin!
Har velat haft marsvin en längre tid och nu tänker jag äntligen skaffa. Har haft ett innan men gav bort honom då han var ensam och jag fick inte skaffa någon mer. Gav honom till en kompis som också hade ett marsvin så då fick båda två en kompis =) Men vad är bäst, honor eller hanar? Har tänkt att köpa från uppfödare, någon/några ni kan rekommendera? =P
Vad roligt! :)
Om du bara ska ha två skulle jag rekomendera hanar, jag tycker att dom ofta tyr sig mer till människor och blir mer personliga än honor (som är jättehärliga dom också såklart). Annars skiljer det inte mycket på honor och hanar, honor är lättare att ha i större grupper.
Uppfödare beror ju helt på var du bor och vilken ras du är intresserad av :)
Hanna
Okeej :D Den rasen jag helst skulle vilja ha är teddy. Men jag gillar också abessinier :) Och sen en uppfödare nära stockholm. Har kollat lite grann på några länkar här på sidan men har inte hittat någon runt/i stockholm..
Vad är det för skillnad på teddy och rex egentligen? ;P
#2 - Rex och teddy är väldigt lika varandra i utseendet men skiljer sig genetiskt. Parar du en rex och en teddy blir ungarna släthåriga.
Sedan finns det oftast fler färger bland teddysarna, rex går mest i augoti.
Här är de länkar jag hittat;
Damtorps (abbys), High Hat's (rex), Nybackens (teddy), Peek-a-boo (rex), Rospiggens (teddy,rex), Vidalas (abby, rex), Wallhamra (abby) & Winniepig (abby)
Hittar du marsvin från någon annan uppfödare (längre bort) så brukar inte transport vara något problem, utan det brukar gå att lösa över hela Sverige i stort sett :)
Hanna