Introducera nytt marsvin
Nu efter jobbet ska jag iväg o köpa nya lillflickan. Jag har funderat hela dagen på hur man gör detta på rätt sätt nu när jag skaffar en kompis till mina 2 andra flickor. Har läst en massa om virkon o att man ska sätta den nya i karantän för att sedan efter nån vecka introducera dem alla på golvet o sedan sätta ner dom alla i en nytvättad bur o observera vad som sker. Har lite frågor till er.
Hur gör man med virkon om man skulle vilja tvätta dem i det? Kan man tvätta dem i förebyggande syfte för att försäkra sig om att de inte får nån Ohyra av den nya om den skulle ha det?
Är det svårt att introducera en ca 7-8 veckor gammal unge till 2 nästan 2-åriga grisar? Dom har tidigare "lekt" i en hage i trädgården me grannens 2 vuxna marsvin o visade inga tecken på att vara aggressiva utan hälsade o mumsade gräs tillsammans.
Ge mig gärna tips på hur jag ska göra detta på bästa sätt :)
När jag satt in unga honor till mina andra har jag inte ens haft dom i någon hage på golvet innan. De flesta gånger har jag städat ur buren och satt i flickan till de andra, problemfritt.
Virkon är ju mot svamp, misstänker du att honan kan ha ringormssporer i pälsen eller liknande så ska virkonet döda dessa om man doppar marsvinet i det. Har det redan brutit ut så tjänar du ingenting på att bada i virkon. Det hjälper inte heller mot static och andra ohyror.
Ser hon frisk ut så skulle jag satt in henne med de andra direkt. För att en karantän ska fungera krävs det att hon är helt isolerad och att kläder byts, händer tvättas med bakteriedödande osv. när man går mellan burarna. Hon bör även stå i eget rum. Jag har kännt det att om ett nytt marsvin kommer med Ohyra får jag ändå behandla alla så då tjänar jag ingenting på att krångla med karantän ändå.
Hanna
Tack så hemskt mycket för svaret! Det underlättar ju det hela extremt mycket :D Slipper en massa krångel.
Jag bor i en liten lägenhet så det är inte många rum att välja på haha enda rummen me dörr är toan o duschrummet så karantän hade väl inte tjänat nått till kan jag tro! Sen så har jag ju bara 3 o inte en flock på 10 st eller så så om dom skulle få Ohyra så får vi väl bege oss till veterinären.
Återigen tack :)
Precis, då tror jag att det är enklast att sätta in henne direkt till de andra :)
Hanna
Satte ihop dom för nån timma sen o det verkar funka, Michelle skulle va lite boss o cirklade runt den nya o buffade lite på henne men sen va det inget mer me det. Dom vill dock inte gärna va där den nya tjejen är, ligger hon i huset är dom andra 2 utanför. Just nu ligger hon i tunneln o dom andra är jämte :)
Undra om man kan lämna henne i buren me dom andra 2 imorrn när jag ska till jobbet, jag är borta ca 15 timmar? Det verkar inte gå vilt till men Michelle bossar lite emellanåt.
#5 - Det tror jag inte är någon fara. Har dom inte ätit upp henne imorgonbitti så är det lugnt ;)
Hanna
Jag sover precis bredvid deras bur så om det går villt till inatt så lär jag vakna ;) Men då gör jag så att hon får va där i medan jag jobbar. Får lita på mina stora tjejer helt enkelt :) Lillan ligger mest o vilar i mjukistunneln o de andra låter henne va däri ostört.
Jag tror verkligen inte att det ska vara något problem :)
Hanna