Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1588 ggr
elin85
0

Annonsen stämmer väl inte?

Hittade den här annonsen på blocket: http://www.blocket.se/vasterbotten/Marsvin_24144148.htm?ca=2&w=1

Inte stämmer väl raserna på de olika marsvinen? Kanske någon av uppfödarna i norr känner igen sina djur?

Nefalia
0

Jag är ju ingen expert men mina två lunkatjejer är helt olika varandra i pälsen. Den ena ser ut som en tovig långhår och den andra ser ut som en svintotuss.

Tvekar du på uppfödaren så är det väl bara att ringa/mejla och be att se kopia på stamtavlorna?

Binajis
0

#1 Tyvärr är det väl inte säkert att säljaren gladeligen skickar iväg en kopia på stamtavlorna. Då gäller det ju att denne har en scanner, annars blir det ju till att skriva av hela pappret? Då måste det ju vara enklare att helt enkelt fråga efter uppfödaren?

Dom första två kan säkert vara lunkor, men dom två sista tycker jag inte ser ut att båda vara teddys. Å andra sidan står det inget om stamtavlor på dom två vad jag kan se, vilket kan betyda att dom kommer från djuraffär som påstådda "teddysar". Eller okunnig privatperson, vad vet jag.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Binajis
0

…fast nu när jag kikar närmare skulle jag inte ha gissat att Sigbritt vore en lunka.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Linnet
0

Sigbritt kan mycket väl vara lunka men Volvo ser ju ut som en sheltie. Dom två andra kan väl vara teddy, men den till höger ser ju ut att vara lite långhårig.

idipidi
0

Volvo ser inte ut som sheltie någonstans… Kan mycket väl tänka mig att det är en lunka. Sigbritt ser väldigt lockig/luddig ut, mer alpaca än lunka i stuket, men det kan säkert också vara en lunkarya.

De andra två skulle jag tro är korsningar. Båda är säkert köpta som teddy, men den ena har blivit långhårig.

marsvin2008
0

Volvo ser ut som min Daga lite tycker jag och hon är ju lunka även om hon kanske har mjukare och rakare päls än mina andra lunkor.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

lomsen
0

#6 Daga har ju peruan i sig!Glad

marsvin2008
0

#7 Ja men kan det vara så att hon är peruan och inte lunka dådå?Foten i munnen Har funderat lite på det eftersom hon har mjukare päls, rakare och ganska olik i ansiktet än Ninni, Leo, Tim och även Isa.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

idipidi
0

Lunkarya är en så variabel ras. Det finns alt ifrån mjuka, raka pälsar till väldigt sträva och lockiga. Titta på morrhåren, en peruan (och sheltie, coronet..) har spikraka morrhår. Lunkarya (och alla lockiga långhårsraser) har krokiga morrhår.

marsvin2008
0

#9 Hon har både raka och vågiga. Ninnis är mer krokiga

idipidi
0

Jo, klart att de kan ha några raka också, men jämför med din Signe t.ex. Så raka (fast oftast längre) är de på en peruan.

marsvin2008
0

Har redan jämfört. de är mer lika Agnes och Signes morrhår än Ninni, Isa, Leo och Tim. Raka fas längre… lite böjning är det på dem läst ut som en gurkböj ungefär.

Men är hon inte en lunka då? Kanske jag har en liten peruantjej här hemma. Spelar faktiskt ingen roll. Daga är mitt tuffaste cola marsvin. :-)

idipidi
0

Böjen på morrhåren avslöjar henne som lunka, även om hon verkar ha ovanligt raka päls (och morrhår). Det syns tydligt på bilderna också. En peruan har aldrig sådär luddigt ansikte utan helt raka hår.

marsvin2008
0

Okej. :-)