Kanske drömmen blir sann! (frågor)
Förmodligen kommer folk tycka olika i den här frågan än vad jag gör men negativa kommentarer undanbedes.
I augusti avled min kanin och nu känner jag mig mogen för att ha egna djur igen efter sorgen. I stan där jag bor finns en seriös djuraffär med jättetrevlig personal. Alla djur som säljs kommer från deras vänner som bedriver småskalig uppfödning i hemmamiljö. Jag var där igår och berättade att det kanske ska flytta hem marsvin till mig lagom till höstlovet. Idag bad de mig följa med ner till källaren och visade mig där en bur som innehöll en mamma med 5 marsvinsungar på 1 ½ vecka som antagligen ägaren inte ville ha (misstänker jag). Eftersom höstlovet är om 3 ½ vecka är de leveransklara då. Jag är helt såld på dem, underbara till både temperament och utseende. Fördelen om jag skulle köpa två av dessa är:
- att jag får följa deras utveckling
- jag kan träffa dem varje dag om jag vill och har då möjlighet att välja tå individer som passar mig
- jag hinner få en relation till dem innan de flyttar till mig
- jag hindrar att djuren hamnar hos okunniga personer som inte kan något om dem. (oftast är de ju de som läst på ordentligt som köper från uppfödare och många impuls-köp sker ju i djuraffärer)
Jag vet att många är emot djurhållningen i djuraffärer men personalen är kunnig, djuren har det bra och är handtama. Eftersom de inte ska användas till avel är stamtavla inget jag behöver. Egentligen är jag emot djuraffärer som bara säljer djur för att få in pengar men eftersom jag vet hur alla djur har det, vad de kommer ifrån m.m. ser jag det inte som ett problem.
Dock har jag en fråga:
Idag var det särskilt ett marsvin som var väldigt aktivt. Brukar de egenskaperna sitta kvar hela livet? Kan jag alltså anta att de som är lugna vid 3 veckors ålder kommer vara lugna individer sen?
Hoppas ni har orkat läsa!

Jag tycker det är helt okej att köpa från seriösa djuraffärer! :) Ibland kan djuren där ha det bättre än hos vissa uppfödare anser jag. Det låter ju jättekul att du också får vara med från början och träffa dem varje dag, jag skulle absolut välja att köpa därifrån! :)
Jag tror nog att man kan säga att ett beteende visar sig hos marsvin ganska tidigt. Det finns marsvin som har mer eller mindre benägenhet att bli "fega" och "blyga". Prova locka med grönsaker och sådant, de som kommer fram först är troligen de som kommer vara mest framåt och nyfikna sedan :)
Lycka till!
#1 Tack för snabbt svar! Tycker själv det ska bli superkul! De frågade om jag ville tinga nu men eftersom det ine vet kön förens om ytterligare två veckor väntar jag tills dess ;)

Jag tänkte inte skriva något i denna tråden egentligen men efter kommentaren i #3 #eftersom de ine vet kön förens om ytterligare två veckor" så kan jag inte vara tyst.
Du skrev att ungarna är 1½ vecka, kan man inte se vilket kön det är förrän de är tre-fyra veckor tycker jag det är VÄLDIGT skrämmande och oroväckande, käns inte seriöst alls enligt mig.
Att se vilket kön marsvinsungar har är inget svårt, syns lätt redan när de är nyfödda och efter några dagar är det ingen som helst tvekan, efter en vecka borde även orutinerade kunna se skillnad.
De verkar väldigt duktiga och kunniga i den djuraffären… (eller inte…)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Jag är emot djuraffärer som säljer djur (som nog många vet;) men jag respekterar att du inte vill höra negativa kommentarer.
Dock så tycker jag att du ska fråga djuraffären mer om djuren. Vem som ägde dem innan, hur gammal mamman är och lite bakgrundsfakta. Det är alltid bra att veta sådant ifall du skulle vilja kontakta/spåra uppfödaren ifall något skulle hända. Hanarna blir könsmogna vid ca 4 veckors ålder och då är det viktigt att de INTE får vara tillsammans med mamman och systrarna för annars kan det bli fler marsvinsbebisar…
Roligt att du ska skaffa marsvin :)
Själv är jag väldigt skeptisk till djuraffärer som säljer levande djur, har köpt marsvin från en djuraffär en gång (för 9 år sedan) och det var sista gången. Det är jättebra med de få seriösa djuraffärerna som finns, men man ska verkligen se upp, för de är få och kan ofta verka mer seriösa/kunniga till en början än vad de egentligen är…
Deras temperament är något som utvecklas och formas beroende på hur man tar hand om dem tycker jag. Alla (friska) marsvinsungar är piggare än de äldre marsvinen, de är fulla av livsglädje och skuttar runt väldigt mycket. Hur pigga och busiga de är som vuxna, eller hur det håller i sig i fortsättningen, går inte att avgöra av deras temperament som bebisar, men alla marsvin är olika i temperamentet. Jag har en fullvuxen hona här hemma som är otroligt sprallig och älskar att springa och skutta omkring (framförallt utanför buren), medan de två ungar/ungdjur som bor här också är väldigt livliga. Mina andra två fullvuxna grisar som jag köpte som ungar är betydligt lugnare nu än vad de var för ett par månader sedan. Framförallt så är de väldigt olika, som sagt, och de blir "vad man gör de till". Får de sitta inne i buren dag ut och dag in blir det inga glada marsvin mot om de får utforska nya miljöer och använda sin upptäckarglädje.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#2 det stämmer oftast men inte alltid enligt min erfarenhet. Jag anser att marsvin kan födas till att vara benägna till blygsel eller spralliga och nyfikna. Det märks tydligt tycker jag när de blivit några veckor (leverandklara). Jag hade en hona som inte gick få tam, hon var fortfarande rädd och orolig när jag kom till buren efter 2 år och jag behandlade henne likadant som min otroligt tama Sweenie som hon var sambo med :) När jag köpte henne var hon mycket lugn och sprang inte iväg när hon plockades upp och under hela tiden hon bodde hos oss vågade hon aldrig röra en muskel när hon var i famnen och än mindre äta grönsaker i famnen som alla andra av mina marsvin gjort, iaf efter någon månad hos oss. Så det är både individ och engagemang som styr hur marsvinet utvecklas enligt min erfarenhet. 
#4 Om jag förstod rätt så menade hon att om 2-3 veckor skulle de kunna säga säkert vad som var hanar och vad som var honor för att intresserade skulle tinga rätt kön och för att dela på hanar och honor. Ska dit idag igen och kolla lite mer på dem. Blev bara en kort stund igår men idag tänkte jag sätta mig och titta lite mer på hur de är till sättet och mot varandra. Många djuraffärer säga jag ett stort nej till men den här litar jag på till 99%. Har gått dit senaste året rätt mycket, lärt mig mycket om djuren och fått hanterat dem mycket. :)
Ställer en fråga till:
Jag är 13 år om marsvinen lever länge är det ju inte omöjligt att de finns kvar när jag är 20. Jag vet att mitt intresse kommer kvarstå de närmaste 3 år men hur långt fram ska man tänka? När jag är 16 kanske jag börjar på ett gymnasie som tar mycket av min fritid också och marsvinen kommer i andra hand. Man vet ju aldrig sånt i förväg. Hur långt framåt tänker ni när ni köper marsvin?
Marsvin behöver inte så mycket tid. Inte som en hund lixom. Ingen större fara. Bara du är intresserad. Som du verkar vara, och det är ju jätte bra. Du kommer säkert tröttna på dom lite sen. Öven om det inte känns så nu. Det viktigaste är att man kan tänka sig ta hand om dom har marsvinen i över 7 år(förhoppningsvis)
#9 Ja precis så tänker jag. När man t.ex släpper ut dem på golvet kan man ju sitta hos dem och plugga och så. Eller när man gosar läsa en bok undertiden. Tror inte de bryr sig så mycket om man har blicken på något annat när man gosar. ;)

#8 Lät väldigt konstigt tycker jag, det är ju precis som #4 också skriver, marsvinsungar kan man könsbestämma direkt när dom är nyfödda, driver man en djuraffär borde man ju kunna detta. Jag kollar alltid könet på mina ungar direkt dom är födda.
#4 & #11
Fast jag tycker det är bra att djuraffären vill vara säker, det är väl inget konstigt med det? Om jag kommer ihåg det dubbelkollar jag mina ungar också innan jag säljer dom.
Personalen vill väl bara vara på den säkra sidan och det måste ju ses som något positivt tycker jag.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Klart att det är lättare att se när dom är äldre, men det är därför inte alls svårt att se när dom är nyfödda heller.
Kanske bara okunskap hos djuraffären då, att dom tror att det är svårt att se när dom är små. Så är det ju med kaninungar, där det inte går att se när dom är riktigt små, men är man van så går det att könsbestämma kaninungar vid ca 10 dagars ålder.
Djuraffärer har ju inte heller vanligtvis så små ungar, så dom har väl bara könsbestämt dom ungar dom fått in vid 5 veckors ålder kanske.

Som sagt så är det absolut inte svårt att könsbestämma marsvinsungar redan när de är nyfödda (jag brukar göra det i stort sett så fort de kommer ut, när de fortfarande är blöta, och än så länge har jag aldrig haft fel).
Att de inte kan könsbestämma dem säkert förrän de är 3-4 veckor tycker jag låter väldigt oroväckande och tyder på att deras kunnande inte är direkt stort.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#15 Så den där djuraffären som verkar väldigt bra, blir otroligt oseriös för att de (antagligen) vill vara på den säkra sidan? Det tycker jag verkligen är att överdriva. Det är ju inget som säger att dom redan har kollat kön men för att verkligen inte råka sälja fel kön vill vänta några veckor innan man får tinga.
Det är ju inte ovanligt att marsvinsungar "byter kön", det läser man ju om lite var stans även bland dom väldigt erfarna uppfödarna.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#16 Läser man #3 fattar inte jag det som att det är djuraffären som inte vill att man ska tinga ungarna än….
"De frågade om jag ville tinga nu men eftersom det inte vet kön förens om ytterligare två veckor väntar jag tills dess."
Nu har jag inte läst tråden speciellt noga, men tror inte det är någon som sagt att de är otroligt oseriösa bara för att de bristande kunskaper? Där emot kanske man inte ska lyft djuraffären till skyarna och säga att de är seriösa bara för att de inte har grossistdjur. Finns ju så mycket mer enligt mig som är viktigt. :)
#17 Jag har skrivit utifrån vad som står i #4 och #8.

Nej, jag tror inte alls att djuraffären är oseriös på nåt sätt, tyckte bara det var konstigt att dom skulle vänta så länge med att könsbestämma. men som jag skrev tidigare är det säkert så att dom är inte vana att könsbestämma så små ungar, eftersom dom normalt får in ungar som är 5 veckor gamla.
Jag tog ju hand om en marsvinsfamilj, som skulle vara två honor, men det var hona hane som sen fick ungar. Dessa kom från nån uppfödare i södra Sverige, som nog inte var så kunnig eftersom hon/han inte kunde könsbestämma dom rätt.
Men det skulle dom ju göra när dom var 2-3 veckor? Dom har väl inte erfarenhet av att könsbestämma när dom är 1 vecka. Förstår inte vad problemet är. Känns nästan som om ""ni" Letar fel, bara för att ungarna kommer från en djuraffär. Det finns seriösa också. Alla som äger en djuraffär är inte "djurplågare". Även om det är lätt att tänka så, kanske. Tycker att TS ska ta två små marsvin, från den djuraffären.
Jag tror det är så att de inte prioriterar könsbestämning nu eftersom de inte är leveransklara en.
Hälsade på dem idag och kollade då kön på egen hand och är rätt övertygad om att två är hanar. Har aldrig könsbestämt förut men är säker till 90 %. Hanar brukar ju på de flesta djur vara relativt enkla att se. Mitt intresse kvarstår för dessa då jag tycker de är värda ett bra hem istället för en familj utan kunskap om dem. Eftersom jag inte ska avla behöver de ju inte vara från uppfödare. Kommer ev. bild någon dag. ;)

#22 Jag tycker också att TS ska ta marsvin därifrån.
#23 Honor och hanar är lika lättta att könsbestämma, hona y, hane i. Finns både hanar och honor är det lätt att se skillnad.

#22 - Jag bryr mig inte nämnvärt mycket om denna person köper marsvin från den djuraffären eller ej. Har aldrig varit i den affären eller träffat människorna som jobbar där. Men jag tycker att det känns lite olustigt att inte kunna könsbestämma marsvinsungar, och det är min åsikt.

#22 Men det kanske inte handlar om att dom inte kan, utan att dom aldrig har könsbestämt så små ungar tidigare och inte ens har försökt.
Tycker personligen det är upp till dem när de könsbestämmer så länge honor och hanar inte går för länge ihop. Tänkte kolla imorgon om de vet hur man gör. Har två redan nu jag gillar väldigt mycket och då vore det ju kul att veta könet.
Mina två tjejer Agnes och Signe kommer från djuraffär och de är friska fina och jättehärliga i temp.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#28 Härligt att höra att någon har positiva erfarenheter! Tycker personligen det är ok med djur från djuraffär om de inte kommer från grossister
#29 Fast jag har inte köpt dem från djuraffären själv. Jag har köpt dem från annons på blocket men tjejen som jag köpte dem av hade köpt dem från djuraffär. Två olika affärer var det dessutom.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#30 Okej
Såg att mamman var 1,5 år och pappan ca 1 år. Det är väl en bra ålder på föräldrarna?
Här kommer en suddig bild tagen med mobilkamera på sötnosarna! <3
#34 Mamman är en blandning med lite virvel och teddy (syns mycket på huvudet). Pappan är mest virvel men inte helt. :) De på djuraffären sa att mina favoriter troligen är honor. om de är lika mycket favoriter för mig nästa vecka kommer jag tinga dem. :) Längtar så!
Tror ni man behöver bada den ofta med den pälsen? (se inlägg 35)
#37 Tack. Såg någonstans - minns ej vart - att alla marsvin ska badas var 4:e månad men jag tycker det låter lite väl ofta. Mina får väl helt enkelt badas vid behov. ;)

#38 Jag badar aldrig mina om dom nu inte skulle bli väldigt smutsiga av nån anledning.
#38 Vid behov är det som gäller, finns inga "regler" för när de behöver badas ;) Ställs de inte ut, smutsar inte ner sig, eller får inte Ohyra behövs inget bad.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#40 Nej, vad bra! Har inte tänkt ställa ut dem heller. Möjligen prova petclass någon gång bara.
Imorgon ska jag tinga dem eftersom att mamma och pappa bestämt sig att de ska få flytta hem hos mig. Jag är så LYCKLIG!
#42 Är de helt säkra på vad det är för kön på dem nu då?
#43 Ja! Idag köpte jag lite saker åt dem. Roligt!
På måndag flyttar de hit! Flickorna har fått namnen Sessan och Lilla My =)