Plywood farligt?
Smbon är på gång att bygga ett nytt marsvinshus och har tillgång till plywoodskivor. Dock undrar vi om limmet i skivorna kan vara giftigt för marsvinen om de gnagar på huset? Om då, vad rekommenderar ni för material till huset?
Jag tror inte de, men de är enbart baserat på att många hus som finns att köpa är av just plywood. Men de behöver ju inte vara nåt bevis….
De har ju plywood i husen man köper i affärerna. Har haft både hus och burar i plywood som de har gnagat på utan problem, tror det är bara vanligt trälim. Har även använt formplywood, det kan jag tänka mig skulle kunna vara giftigt i större mängder men det är stenhårt så även om de försökt gnaga har de inte fått bort en millimeter ens.
Tack! Då börjar vi bygga.
Plywood går bra det är bara spånskiva som är giftigt:)
#5 Men spånskivor har jag använt jättemycket ju
, i både hus och burar det med. Var kan man läsa att det är giftigt? Har bara fått höra att det är ofarligt så nu blev jag orolig
Ja jag har något hus av spånskivor i någon av mina chinchilla burar och en gammal kaninbur jag hade var av spånskiva så det är väl knappast dödligt.
Allvarligt talat så vet jag inte vad det är som är farligt, vet bara att det står på svenska chinchilla avelsföreningens hemsida att man ska inte använda det, och sen har jag blivit utskälld av x antal "duktiga djurägare" för att jag hade en bur av spånskivor innan…
Men å andra sidan har alla mina djur haft långa och hälsosamma liv så ja… Var det farliga finns vet jag nt:P
Ok, det kan inte vara för att de suger åt sig fukt? De är ju betydligt mindre hållbara och även ofräschare än plywood. För mina, precis som du också säger, både lever och frodas trots spånskivor 
Haha a:) Mina chinchillaburar är byggda av spånskivor och masonit, men för säkerhets skull satte jag "vanligt" trä som hyllor där inne där dom gnager, just in case haha:) Dessutom ser det snyggare ut så:)
Chillor gnager väl mer än marsvin också? Visst mina kan ta en smakbit men om jag jämför med degusarna,som gnager som motorsågar, så är det ju ingenting. Men dock verkar plywood smaka mycket godare än spånskivor 
Du har redan fått svar ang. plywood. Däremot gnager de nog inte såpass mycket att det går igenom till limmet? (beror visserligen på hur lösningen ser ut :P)
Om spånskivor är giftigt beror på om de är behandlade eller inte. Vanligtvis är dem inte det, och är ofarliga. Själv har jag använt spånskivor till mycket ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#10 mina degusar tycker mer om plast… Har hur mycket trä, gnagstenar, grenar mm åt dom - ändå smakar den ENDA grejen som är av plast bäst… Ska ta ut den men har inte hunnit fixa ett nytt hus (jajajaja jag vet att plast är giftigt så ingen duktig uppfödare behöver upplysa mig om det)
Jag har hör att plast smakar lite sött. Om jag minns rätt är de mjukgöraren som har denna lilla bieffekt. Som alla med golvgående smågragare har noterat är ju sladdar mer poppis än bordsben….
Mina djur har aldrig varit intresserade av sladdar faktiskt. Har haft över 40 gnagare genom tiderna och har fått EN kontakt sönderbiten… Så det är tur:)
Tror du har haft väldigt kloka djur. De har aldrig förekommit olyckor (mer än på matte som fått stötar av skalade sladdar), men de är nog mer tur än skicklighet. Sladd + rymningsbenäägen smågnagare = olycklig kombo
#13 Mina gnager hellre på sängbenen (trä) än sladdarna (aldrig isittande i uttaget) som ligger i rummet :P
Mvh Felicia
Hm… alltmer tydligt inser jag att de är mina råttor 6 marsvin som har varit knasiga. Samtliga har föredragit sladd, cd-spelare, bokomslag av plast mm jämfört med kvistar, pinnar, trämöbler & annat gnagvänligt XD
#17, äh, min chinchilla (finns inte mer) åt gärna upp knapparna på tv-kontrollen istället för grenarna vi erbjöd henne.
#18 Se där! En plastälskarkompis! petroleumprodukter ÄR gott & nyttigt…. uh…
Haha köpte två degusar med medföljande bur… De hade en hel del trägrejen (hus, hängplattor mm) som inte ens var rörda men så fanns det kanske ungefär 5 platsplattor - eller ja, före detta plastplattor numera bara lite skäp som sitter fast i gallret… HELT uppätna…
Limmet i både spånsivor och plywoodskivor är giftigt. DOCK innehåller plywood mindre mängd lim. Och det som skrivs på många sidor om att det förr i tiden användes formaldehydmen men inte längre detta är FEL det är tvärt om.. Förr användes animaliska eller vegetabiliska lim så gammla skivor är helt giftfria.. Och nya är giftiga..
Ni kan läsa endel om det på denna sidan:
Om plywood och spånskivor hittar ni ungefär i mitten på den sidan eller sök på sidan efter plywood :-)
#21 Örk då! Men om det är så farligt hur kan de sälja sådana hus i djuraffärerna?
Men masonit/board var ofarligt? Tyckte jag fattade det så.
Stämmer bra det :-) Masonit innehåller inget lim.
Mer om Masonit :
Ok, har börjat bygga endel marsvinshus både i plywood och spånskivor men då går jag över till masonit!
Men är spånskivor farliga även när de är målade? (giftfri färg) Alltså så länge de inte tuggar i sig dem
Tror inte det är något att oroa sig för direkt när det gäller spånskivorna använder själv spånskiva.. Färg skulle jag däremot oroa mig för så jag har inte målat något hos min sons marsvin.. Skulle man se att dom gnager på spånskivorna så är det ju bara att ta bort dom..
#21 Jaså, ojdå. Byggaren som jag pratade med sa att de spånskivor jag köpte var giftfria… Hrm :P
Å andra sidan gnager inte grisarna på det särskilt mycket alls, åtmistone inte buren.
Mvh Felicia
Med giftfria menar dom nog att dom håller sig under gränsvärdet för hur mycket gift dom släpper ifrån sig… 0,13 mg formaldehyd/m3 anses tydligen som ofarligt detta hjälper dock inte mycket om marsvinen tuggar i sig spånskivorna… Men våra marsvin har inte visat några tecken på att vara intresserade av att tugga på spånskivorna..
Om han sa att dom var giftfria fråga vad det är för lim i dom ;-) Hade varit intressant att se vad han svarar :-)