Rex och teddy och alpaca.
Jag tycker det är jättejobbigt att det finns två raser som ser likadanan ut men är genetiskt olika, finns ingen stamtavla så vet man ju inte vilken av raserna det är.
Jag har haft en släthårig hona som parad med rexhane har gett rexungar och bär alltså på rexanlag. Hon är även parad med en teddyhane, men där blev bara släta. Visste inte då om hanen var teddy eller rex, men han är även parad med renrasiga rexhonor och gav då släta, så då vet jag ju att han är teddy.
Parade samma släthåriga nu i höst med en virvelhane och fick då tre lockiga ungar, så denna hane bar tydligen på rexanlag också.
Samma virvelhane parades med en slät hona med teddyanlag, mamman till ovan nämnda rexhane och även där kom det en lockig unge.
Så antingen bär honan eller hanen eller båda två på både rexanlag och teddyanlag. Krångligt blir det och det verkar som om dessa lockiga anlag finns hos nästan alla marsvin.
Sen har jag ju tagit hand om omplaceringsmarsvin som har lång lockig päls och virvlar bak. Tycker dom borde vara alpaca då, för det är inte lunkaryapäls. Dom har mjuk vågig päls. Hon som jag tog dom av sa att det var peruaner men det var det ju inte eftersom dom har vågig päls och lockiga morrhår. Däremot har honan och hanen väldigt olika päls, hanen jättetjock päls, medan honan har ganska tunn päls, men kanske det beror på att hon haft ungar, dom brukar väl tappa päls ibland när dom har ungar. Sätter in en bild på hanen, lite klippt är han, då han var ganska tovig. Vad ser han ut som?