Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 937 ggr
elin85
0

Hjälp mig bestämma ålder :)

Vad är en genomsnittsvikt på en unge vid 2, 3, 4 och 5 månader? Vad har era marsvin vägt vid dessa åldrar? Jag har en hona som jag funderar på om åldern hon sägs ha verkligen stämmer. Trodde först hon kunde vara dräktig och det var därför hon vägde rätt mycket, men hon är inte dräktig och hon är riktigt smal nu (har gått ner då hon åt rätt lite i början). Så lite vikter på smala ungar i olika åldrar skulle verkligen uppskattas :)

[jejjas]
0

Hittar bara papret från senaste vägningen av ungarna men mina som är 5.5 månader väger

Luella 759 Gucci 872 Hilfinger 800 Laciste 783 och minstingen Versace 698 han har alltid varit liten

Men jag tycker mina ungar är lite små feta framförallt honorna

Marsvinlove
0

Min lillkille som nu är ca 4 mån väger 570g ungefär….

Linnet
0

DEt där är så olika, har just nu två ungar som är 3 veckor och 2 dagar, dom väger redan ca 310 gram, men dom var stora vid födseln, ca 120 gram. TOg hand om några 10 veckors marsvinsungar för en tid sen och dom vägde vid 10½ veckas ålder 320, 350 och 400. väldigt lite alltså, men normalt brukar dom väl väga ca 300-350 gram vid 5 veckor i alla fall. Allt beror ju på hur stora dom var vid födseln, hur många ungar det var i kullen osv. Skulle tippa att en 5-månaders bör väga ca 600-700 gram ungefär, fast det kan ju variera. Vad väger din hona och hur gammal är hon?

elin85
0

Min hona väger 724g, hon är som sagt rätt så smal. Hon skulle enligt förra ägaren vara ca 2-2½ månad då…max 3 månader. Hon har varit hos oss ca 1 månad.

Asa-S
0

Om hon nu är 4 månader så är det inte omöjligt. Min stora hona vägde mer än 800 g när hon var 4 1/2 månad. Det varierar ju väldigt mycket. Jag har haft ungar som vägt 130-135 g när de föddes. De vägde 400 g vid 3 1/2 veckas ålder (två killar).

elin85
0

#5 Jo, men hon är ju hona (oftare mindre än hanar) och hon är ju som sagt inte alls stor, smal är hon.

Men jag skulle uppskatta fler viktexempel på smala honor i olika åldrar att jämföra med. Då kan jag kanske få ett hum. Jag har henne nu som att hon ska fylla 4 månader den 1 november, men nu känns det som att hon kanske är äldre än så.

När hon kom för en månad sedan vägde hon 750g och då var hon knubbig, nu väger hon som sagt 724g och är smal.

Asa-S
0

#6 Muskler väger oxå mer än fett?Flört Hon kanske är äldre. Mina hanar väger lika mycket eller oftast mindre än honorna.

FeliciaS
0

Deras vikt beror helt på hur snabbt de växer, hur stora de var när de föddes, vilken kroppsform de har osv. Nedan är vikten på min 5 mån gamla Crestedhona (födelsevikt 81 g).

1 mån - 255 g
2 mån - 452 g
3 mån - 622 g
4 mån - 714 g
5 mån - 816 g

Hon är i bra, dvs. enligt mig önskvärd, form för tillfället :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Arcticas
0

#6 Jag tycker det låter lite konstigt att hon vägde 750g för en månad sedan och har nu gått ner 26 g.
Oavsett om hon är 3, 4 el 5 månader så är hon i en ålder då hon hela tiden ska gå upp i vikt.

Är hon frisk?

elin85
0

#9 Hon kom ju till mig efter att ha levt ensam och inte blivit hanterad (har skivit en tråd om henne "nytt marsvin"). Hon hade troligen mest legat i en höhög och ätit pellets. Hon var pluffsig med mjuk mage. När hon kom till mig var hon livrädd och mina marsvin ville visa vem som bestämde och hon blev mycket orolig och var rädd för hela situationen. Hon ville inte äta om inte jag matade henne och därför gick hon ner i vikt, hon åt inte ens hö, låg bara i ett hörn och stirrade in i väggen, helt apatisk. Men nu mår hon utmärkt, äter med god aptit, är lugn och har tagit ledarrollen i buren. Hon hann gå ner från 750g till 680g på bara några dagar, sedan dess går hon upp varje dag, 724g vägde hon för en vecka sedan så hon har säkert gått upp mer nu. Du har ju också träffat henne, lilla Molly (crested lemonagouti), hon fick 87p av dig :)

Arcticas
0

Ja, henne kommer jag ihåg.

Nu var jag bara tvungen att gå och väga min himmiskille som är född den 23/6, dvs 4 månader nu.

Han väger 572 g och är smal. Nu har han haft det lite jobbigt på sista tiden. Från uppfödaren till djuraffär, hämtad från djuraffär tillbaka till uppfödaren. Iväg till han som skulle leverera han upp till Älvsbyn. Där bodde han nästan 1 vecka. Flyg upp till Älvsbyn och där fick han bo i min stuga några dagar. Biltransport i 35 mil hem till mig där han fått sitta isolerad fram till idag. Ja,han äter och är vid god vigör men det är klart att sådana här omställningar frestar på.

Jag tror det är helt omöjligt att uppskatta hennes ålder om du vill ha det preciserat så nära på som en månad när man inte vet kullstorlek och födelsevikt. Visst kan det stämma att hon är  4 månader men hon kan även vara äldre. Jag tror inte att hon är yngre än det iaf.