Nyheter på mif
Jag har nu börjar göra lite förändringar här på mif och tänkte att jag i denna tråden informerar er vad jag har gjort/ tänker göra.
Ni får, som sagt, även gärna komma med tips och idéer på vad ni tycker, antingen genom att skriva det i en tråd eller genom att skicka ett PM till mig.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Jag har tagit bort forumkategorin "Köp, sälj/omplaceringar" och ersatt den med en för "Marsvin & tillbehör köpes/lånas" och en för "Marsvin & tillbehör säljes/omplaceras".
I och med detta så har jag tagit bort alla gamla köpes- och säljestrådar utom de som hade aktivitet i september eller oktober i år (om de inte var inaktuella). Om din borttagna tråd fortfarande var aktuell får du starta en ny.
Nytt gällande annonstrådarna är att de inte låses när de är inaktuella längre utan de tas bort helt, det för att det förhoppningsvis ska bli lättare att hitta bland trådarna och inte är lika rörigt. Därför är det viktigt att du säger till när din tråd inte längre gäller.
Trådar som det inte blivit skrivit något i på drygt en månad kommer att räknas som inaktuell och tas bort.
Att använda sig av avlivningshot etc i trådarna är inte tillåtet, de trådar som har det kommer att tas bort omedelbart eftersom det bidrar till en negativ stämmning på sajten.
Det är heller inte tillåtet att starta en ny tråd och länka till exempelvis en blocketannonser (om det inte är ens egen annons). Däremot är det tillåtet att tipsa om exempelvis blocketannonser om det är någon som letar efter marsvin.
Har också infört några "tydlighetsregler" för annonstrådar.
Rubriken ska skrivas som följande [Köpes/säljes/omplaceras etc] raskön. Exempel [Lånas] Teddyhane, [Köpes] Self PE goldenhona, [Omplaceras] Pethonor & -hanar, [Säljes] Rex- & alpacahonor & peruanhane.
Det gör att det syns tydligt vad tråden handlar om.
Vad gäller forumkategorierna i övrigt så kommer de också att ändras lite. Är det någon kategori ni saknar eller någon av de nuvarande som ni tycker är onödiga/inte förstår så säg till!
OT-kategorin är ju som de flesta vet en dold grupp, det vill säga att man måste bli manuellt tillagd av sajtvärden eller en Medarbetare för att få tillgång till den. Även kategorin "Tävlingar och lekar" har blivit en dold grupp (samma som OT) så vill ni ha tillgång till dessa kategorier så kontakta en Medarbetare.
**SMF 237 Sweet Dream's
Låter väl bra tycker jag. Lite lagom uppstyrning känns vettigt, utan att det blir så strikt att ingen vet hur de ska bete sig eller vad man får skriva eller inte skriva. Bra jobbat. :)

Tack!:-)
Jag hoppas att det ska bli bra.
**SMF 237 Sweet Dream's
Men vad betyder det gröna citationstecknet? Vilka trådar får sånt?

Det är en ny iFokusfunktion för värdar och Medarbetare som vi kan kryssa i när vi skriver inlägg i form av sajtadministratörer så att det blir tydligare och lättare att skilja på oss när vi skriver som en vanlig medlem eller när vi är "i tjänst".
**SMF 237 Sweet Dream's
Det låter verkligen jättebra, Sandra 
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#0 "Nytt gällande annonstrådarna är att de inte låses när de är inaktuella längre utan de tas bort helt," Men sökfunktionen då? Om det skapats en tråd med bra fakta i om en vanlig fråga så är det ju synd att den inte finns kvar sen tycker jag så andra kan läsa den senare…
#7 Men en tråd om en vanlig fråga är ju ingen annons? :-)

Var har någon sagt något om en annons?

#0 #8 Oj nu såg jag, ett missförstånd :)

Okej:-)
Kan ju ändå förtydliga att det endast är inaktuella annonstrådar som kommer att bli bottagna, inte vanliga diskusionstrådar.
**SMF 237 Sweet Dream's

Nu har jag även gjort om lite bland forumkategorierna.
Inte lätt att få till en bra ordning men jag hoppas att det blir bra så, synpunkkter tas tacksamt emot (ja jag vet att jag upprepar mig väldigt;-P).
**SMF 237 Sweet Dream's

En uppmaning till er som annonserar på sajten!
Var snälla och "putta" inte upp era trådar bland "senaste" inlägg i tid och otid:
Det ser fruktansvärt tråkigt ut att mötas av dessa annonstrådar när man kommer in på sidan och det får viktigare trådar att hamna i skymundan.
De som är intresserade av att köpa (/sälja etc) kommer garanterat att titta in under respektive kategori och se om det de letar efter finns där.
Att uppdatera sina annonser med ny information, nya bilder etc är okej men jag vill väldigt gärna att "puttandet" ska upphöra.
**SMF 237 Sweet Dream's
Hejsan. Tänkte bara fråga varför ni inte har en kategori elr vad man nu ska säga som kanske heter "Minneslunden" För om man inte vill kolla elr läsa om såna som inte lever. Så behöver man ju inte ens kolla i den? :)
Kramar Amanda
#14 In memoriam - marsvin vi minns kan du hitta i menyn ju :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#14 Precis som Binajis säger så finns den kategorin fortfarande kvar men den är om döpt.
#16 #15 okej. tackar. :) Nu fick jag lära mej något nytt. :)
#15 Binajis
Jo, jag undrar om det SKA heta MEMORIAM?
För jag kände igen ordet och slog upp det i skoldatanätets Lexikon.
Och fick då upp följande:
Ordet memoriam finns inte i lexikonet!
Det närmaste ordet är: memorial.

Svenskt uppslagsord
minnes|märke -märket -märken -märkena subst.
historiskt föremål; föremål till minne av någon el. något
Engelsk översättning
memorial, monument
Fattar jag Er fel, eller har det blivit något stavningsfel bara?
Det är inte som jag vill bråka, utan jag bara undrar.
BRA regler som kommit till! *Tummen upp*
#18 Orden är latin. In memoriam = till minne, har jag för mig.
Det kan man använda liksom man använder R.I.P(Requiescat in pace = Vila i frid). :-)
Dessutom innehar skoldatanätet lexin verkligen inte alla svenska ord. Sök på SAOL nästa gång du vill slå upp ord istället.

Det är inget stavfel:-)
Precis som Louise (#19) säger så är In Memoram latin och översätts ungefär Till minne av.
RIP är (precis som Louise säger även här) också det latin och står för Requiescat In Pace (ungefär Vila i frid) men översätts ofta felaktigt med engelskans Rest In Peace (som dock har ungefär samma betydelse och kan förkortas på samma sätt).
Bra att de nya reglerna uppskattas:-)
Skulle dock uppskatta om de som startar köpes- eller säljestrådar tänker på de nya regler som rör det.
**SMF 237 Sweet Dream's
Har alltid trott att R.I.P var engelskt.. (Rest In Peace) man lär sig något nytt varje dag :-)
# 19 & 20
Förlåt mig då.
Ville bara vara hjälpsam.
# 19
Du behöver minsann inte skriva så argt till mig!
#19 Jag menade det absolut inte på något argt vis och ursäktar verkligen om du tog det så! 
Ursäkten godtages.