Äntligen! - Ninnis bebisar
Ikväll på dag 67 födde Ninni sina bebisar, tre vackra små liv men en ville gud genast ha tillbaka. Hon blev en liten ängel som jag bara fick se i mån minut, hennes namn är Precious!
Hur gick det då till? Jo några ovanliga ljud hördes från tjejernas bur och jag gick genats dit för att titta. Där det jag Ninni framför tunneln och Signe ligger tätt bakom Ninnis rumpa och kisar. Ninni krystar och snar ser jag en mörk liten sak bakom hennes rumpa, innan jag hinner reagera kommer unge nr två och sist ut var älskade Precious. Just när Ninni höll på att slicka och ta hinnan så rev vår hund ner en metallgrins som stod lutad mot en vägg, med ett jävla skrammel så Ninni flydde i vild panik.
Kvar lämnade hon tre fina småttingar och det tog en stund innan jag vågade ta upp dn som rörde sig minst, hon hade hinnan kvar och jag fick bort den, jag blåste försiktigt luft genom hennes nos/mun, jag skakade och jag masserade men hon gick inte att rädda. Vi begraver henne imorgon efter att dottern har kommit hem från 6års.
Precious är/var golden/white. Hon var ljusgolden på huvud och framkroppen, rumpan/hela bakdelen var vit och i mitt i nacken hade hon en vit "tuss" (som Gloria) Klara vackra mörka ögon, vänster framben hade lite vitt på sig. Små söta mjuka tassar med rätt antal klor. Hon var så vacker! Hon vägde 80gram.
Mitt hjärta är tungt och skuldbelagt just nu och jag är i svag chock…
Ninni gick inte tillbaka till sina två bebisar så jag lade in dem i samma hus men Ninni bytte genast till det som står brevid. Jag lade in ungarna dit och då började hon slicka på dem. Lycka!! Nu ligger hon därinne med sina små och hon har varit ut och ätit gurka med askorbinsyra på.
TACK! Lomsen för att du fanns med mig via sms, jag/vi försökte… de saltaste tårar rinner på mina kinder nu…
Bilder och vikt kommer senare… Jag säger bara en sak till: Björn Afzeliuz ^ tusen bitar
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Grattis till dom små och synd att en liten skulle gå bort. Det har även hänt mig och det är inte kul. Lycka till nu med dom små liven.
Väntar med spänning på bilder på dom små

Grattis, grattis till dom små marsvinsungarna:)
Jätte hemskt att en unge inte klarade sig :'(
Önskar dig lycka till och hoppas verkligen få se bilder snart :)
Grattis till bebisarna! Hur ser de levande ungarna ut då?
Hanna
Stort grattis! Vad kul :)
Det händer inte sällan att mamman inte hinner dra bort hela fosterhinnan, framförallt om det kommer många ungar och tätt.
Du måste visa bilder på bebisarna ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
R.I.P Precious
091022 ~ 091022
Bilden är borttagen ur inlägget på grund av att den kan uppfattas som obehaglig av känsliga personer.
//Sandra, Sajtvärd på marsvin.iFokus
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Grattis!:)
Oj, det var inga stora bebisar! Hoppas de klarar sig. Den döda ungen ser för övrigt ut att vara Buff/White.
Grattis för tredje gången, klart jag är med dig-alltid!
R.I.P Precious

Grattis! Tråkigt med den som dog.
Grattis :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tack alla! Småttingarna är fortfarande i huset men de rör sig.
Mamma Ninni äter allt jag sätter fram=bra gurka med cvitamin på, röd paprika, och pellets med cvitamin på, hö och en kvart innan hon födde bebisarna så åt hon upp nästan en hel kruka persilja.
Nu ska jag sova. :-)

Grattis! Synd att det blev en som inte klarade sig:( men de verkar ha kommit väldigt snabbt efter varandra och då hinner ju inte mamma med att få bort hinnan. Inte ovanligt med syre brist i samband med födelsen. Nu har du två små pluttisar! Jätte fina!
Grattis till två unerbart söta bebbar =)
Tråkigt att den tredje inte klarade sig 
vilka sötnosar
#13 Jag vet, de kom jättetätt och just när hon skulle fixa Precious så blev hon skrämd och sprang iväg… jag var inte nog snabb…*snyfta*
du ska inte förebrå dig själv för vad som hände. Du gjorde vad du kunde.

#16 Det var inte ditt fel! Det får du inte tro. Den hade kanske inte klarat sig ändå inte när de kommer direkt efter varandra. Dödfödda ungar är inget ovanligt men sorgligt varje gång:( Tröst kramar från oss..och njut nu av de små gullungarna.
#18 Den var inte döfödd, den levde den rörde sig men jag kunde inte rädda den ändå.
--------------------------------
Jag undrar nu. Ninni verkar inte bry sig om lille bebben lika mkt som tjejen. Hon är redan ute ur huset och har smakat hö och springer in i tunneln. Men han han bara sitter still och Ninni går ifrån hnm. Har flyttat han efter Ninni men hon går ifrån han… nu är hon i huset med han och tjejen är i tunneln.
Jag är jätterädd att han ska dö! Att jag inte kan rädda hnm, han har fått smaka fortimel och åt två tre droppar…
MER TIPS och RÅD önskas nu av en livrädd halvs panikslagen marsvinmatte. Gärna via PM eller här eller msn.
Han har gått ner 1gram och hon 2gram

Håll koll på om han diar. Det är viktigt att han får i sig första mjölken men ibland är de lite slöa men piggnar till snart igen. Se till att de har det lugnt omkring sig. Det kan oxå ta ett dygn eller lite mer innan mjölken kommer igång.
#20 Jag tog upp Ninni och bebben för att kolla att hon har mjölk och de har hon, och se om han kan /får dia. Han försökte såg de ut som men varje gång så sparkade hon med bakbenet så han tappa greppet eller nått… vet inte om han diar eller ej. Fast om han fortsätter gå ner mkt i flera dar så kanske de är så att han inte kan/får.
Nu ska jag låta dem vara, bebben i huset, bebban i tunneln och Ninni mittemellan.

Lite lugn o ro kan göra susen. Vet själv hur det var med min första kull..Tre som dog och en liten kille som överlevde. Mamman var nog lite i chock. Hennes ungar föddes oxå väldigt snabbt och lille sune var den ända som hon han få undan hinnan på och jag hann inte heller för man vill ju inte lägga sig i för mycket. Det tog faktiskt över ett dygn innan hon tog sig an lille Sune och jag såg att han diade. Han gick ner i vikt och det tog en vecka innan han var tillbaks till födelsevikten. Men han bodde här hela sitt liv och blev nästan 5 år.

Det är inget konstigt att dom går ner i vikt första dagarna, det tar några dagar innan dom börjar öka i vikt. Men väg dom regelbundet så att dom inte går ner jättemycket.
Hoppas lilla killen piggnar på sig i alla fall, men för en del ungar tar det nån dag innan det blir fart på dom. Men det är ju bra om du kan få mamman att vara med ungarna, dom brukar ju sitta hos mamman hela tiden dom första dagarna.
Det är ju ibland så att mamman inte hinner med om ungarna föds väldigt snabbt, så då kan man få hjälpa till att ta bort fosterhinnor och försöka skaka liv i ungen, precis som du gjorde, men du ska inte förebrå dig själv, det är inte lätt att veta vad man ska göra och när mamman blev skrämd, så blev det väl lite kaos kanske.
#22 Tack för din historia. Lite mer mod fick jag nu.
Jag har låtit dem vara och nu har de fått påfyllning av fräsch broccoli och Ninni mumsar i sig för glatta livet det är jag mer än överlycklig för!
Att de går ner i vikt de första dygnen är helt normalt. Om Ninni inte bryr sig om just honom kan det vara ett tecken på att det är något fel med honom. I alla fall tycker jag att du ska låta dem vara så de får vara med varandra i lugn och ro. Håller tummarna för lillkillen, han kommer säkert igång snart.
Skönt att Ninni mår bra i alla fall, det är det viktigaste :) Du behöver inte strö på extra c-vitamin på grönsakerna, får hon persilja, broccoli, paprika osv. som du har skrivit att hon får så räcker det mer än väl. För mycket c-vitamin kan göra större skada än nytta…
Mvh Felicia

#24 Hade också två ungar i en kull som vi nästan räknade bort direkt, dom kom tidigare än beräknat och det var bara tur att mamma var hemma och såg då dom föddes, för båda behövde hjälp med att ta bort fosterhinnor, den ena behövde gnuggas och masseras innan hon kom igång och sen kunde hon inte alls gå, ramlade omkull och var alldeles sned i kroppen, den andra hade också problem att röra sig och låg mest, dom kunde inte hålla värmen utan vi fick försöka värma dom. Mamman brydde sig inte heller så mycket om dom. Pappa ville ta bort dom, för att dom skulle slippa "plågas", men det vill man ju inte, man hoppas ju att det ska gå vägen. Trodde aldrig dom skulle överleva natten.
Men dagen efter så skuttade dom omkring för fullt och mamman tog till sig dom och dom diade, den som var sne hade antagligen legat i nån konstig ställning, för det gick till sig efter nån dag och båda två klarade sig.

#25 Fast för mycket C-vitamin är ju inte farligt, men samtidigt är det ingen ide att ge i överflöd, för det kan inte lagras, utan överskottet försvinner bara ut.
#27 Som du kan läsa i artikeln Marsvin och c-vitamin är det när dosen kommer upp i ca 10 ggr för stor som det kan bli farligt.
Mvh Felicia
#25 "Om Ninni inte bryr sig om just honom kan det vara ett tecken på att det är något fel med honom."
Hur menar du med "något fel"? Sjukdom?

#28 OK, det visste jag inte. Då räcker det nog om man ger C-vitaminrika grönsaker.

#26 Jag hade oxå en unge i en kull som såg helt tillknycklad ut! Vi trodde att den skulle vara död på morgonen men han var piggast. Väldigt lustig såg han ut och kunde inte gå..hemskt o se men det gick ju bra.
#24 Skönt att det känns bättre. Man får ha lite is i magen och ofta så reder det ut sig av sig självt.
#28 inte jag heller visste det!
Har låtit dem vara nu ett tag och for iväg för att köpa en liten vattenflaska så bebisarna når vatten. Och mer persilja (är de nån som vet om de är nån skillnad på krukpersilja och bladpersilja?)
Jag ger bara grönsaker som vanligt då.
Jag är fortfarande orolig för lille bebben som inte går omkring i buren som syrran sin, hon är riktigt tuff och sprattlar och springer efter Ninni.
Men lille bebben ligger/sitter i huset och stirrar in i väggen. När jag tar upp han och smeker han sakta och lätt så piper han lite och börjar röra på sig. Han darrar tycker jag men de kanske är för att han är så liten.
Tidigare tog jag upp Ninni och bebben i famnen, satt på golvet i lugn och ro och höll Ninni så bebben kom åt spenen. Han verkar inte riktigt få grepp så jag drog lite så de kom en mjölkdroppe och till slut så lyckades han suga tag. Sen höll han hårt och när jag vände Ninni till vanlig liggstäällning (magen neråt) så höll han kvar spenen i munnen hela tiden och drog lite i den.
Ska jag spärra av tunneln så Ninni "måste" hålla sig på samma sida som bebisarna? Kanske med en av de andra lugna honorna? Eller ska jag låta de va som de är?
Har försökt ge lite fortimel via en liten spruta och han slickar lite men vill nog ha mammas mjölk istället.
Ska jag sluta blanda mig i och låta dem sköta allt själv och vänta å se om bebben är sjuk och dör eller inte? Kanske jag bara förvärrar genom att hålla på å grejsa hela tiden?
#33 Jag tror att det beror på hans mycket låga födelsevikt. Större ungar klarar helt enkelt att tappa mer i vikt efter födseln än mindre ungar. Små ungar kan bli svaga mycket snabbt.
Nu var det väldigt länge sedan jag hade en så liten unge, men jag hade definitivt satt in stödmatning så fort den visade tecken på att börja bli svag. Att bara låta en unge som inte diar vara och låta "naturen ha sin gång" tycker jag är direkt oansvarigt som uppfödare.

#33 Dom brukar inte börja dricka från vattenflaska förrän efter några veckor.
Tror inte det är nån skillnad på persilja och bladpersilja, bara utseendemässigt i så fall.
Hade en unge som vägde bara 57 gram i en kull nyligen, men han var lika pigg som syskonen som vägde ca 80-90 gram, så jag tror inte det har med vikten att göra.
Men att han inte har börja gå omkring ännu efter ett dygn låter inte bra.
Jag tycker det låter som en bra ide att spärra av tunneln och låta Ninni och ungarna vara på en sida, kanske tillsammans med en till hona. Då måste hon ju vara där ungarna är, jag tror det är bättre. Givetvis ska du försöka göra allt du kan för den lilla killen.
#34 TACK! för att jag inte är ensam om att tycka att det ä grymt att låta naturen ha sin gång. Min instinkt säger att jag ska kämpa för lille bebben som förresten heter Atsuma (från ett xboxspel om en snubbe som kämpar mot monster och sånt och är en hjälte)
Jag satte lille Atsuma brevid Ninni och nu ligger både han och syrran under magen och jag hoppas att båda två äter ordentligt.
FAst just nu slickar Ninni Atsuma i baken helt frenetiskt och han kvittrar som…

#36 Men det är bra att hon slickar honom i baken alltså, det gör hon ju för att han ska kissa och bajsa.
#37 Jaha. de låter ju bra. Satt just och undrade om han har bajsat nått alls… hon hade en bajsplutt som satt "fast" i pälsen men jag tyckte den såg stor ut…
Kan nån svara: Ska jag stänga av tunneln eller inte? Ett har dar tänker jag i första hand.

går hon med en annan hona nu eller är hon ensam?

#39 Du såg inte att jag skrivit det i #35 =)

#39 Eftersom han diar så borde du kanske ge det en ärlig chans? Den första mjölken är väldigt viktig för hans överlevnad. Mamman verkar ju inte stöta bort honom helt. Han ligger ju hos henne och verkar få dia. Kanske är det som behövs. Sen är det klart att jag skulle inte heller stå o titta på utan att försöka göra något när man ser att det inte funkar som det ska. Buren skulle jag låta vara som den är. Det har varit turbulent ändå.
#40 hon går med Sige på ena sidan just nu för jag stängde av tunnel.
De andra tre tjejerna är på andra sidan

#43 Såg att videon du filmat. Kompisen var ju hur lugn som helst. Är det Sige? Behåll allt som det är. Mindre stress. Stängde du av tuneln efter födelsen? Om du gjorde det blev väl det konstigt oxå kanske. Bästa är att inte ändra något.

#42 #44 Tror det är bäst att stänga tunneln som nu är gjort, mindre utrymme, men ändå tillräckligt stort och lugnare för mamman och ungarna. Annars kanske mamman är i ena buren och mamman i den andra och då blir det svårt för ungarna att veta avr mamman är.

#45 Instämmer,lugn o ro behövs nu.
#44 Nej jag stängde inte av förrän idag (men när ninni gick med klas så var den stängd såklart) Ja det var signe som var bakom under hela förlossningen.
Har precis "tvångsdiat" Ninni med Atsuma (för han försökte dia syrran). Jag höll henne som tidigare idag och tröck fram en droppe mjölk och Atsuma tog tag och hört men jag vet inte om han äter så mkt… det smackare lite. Kanske måste väga före och efter för att veta om han får i sig nått alls.
Han vill inte ha Fortimel. Men syrran äter hö och springer som en dåre hit å dit.
#45 Ja tjejen springer ju efter Ninni in i tunneln men det gör inte Astuma. Ninni verkar lite förvånad när hon springer iväg och Atsuma bara är där under henne (det är ju jag som hjälper han "gå efter") Hon slickar på han och "ligger på han" ser de ut som men han kanske lyckas äta. Annars är det Bebban som ligger å snuttar för de mesta om ni ser nått brunt

Grattis till bebbarna!
Har skummat igenom inläggen och jag tycker inte att 61 g är en väldigt låg födelsevikt. Ninni är väl inte heller så stor?
Det verkar som om jag tillhör den "hårda" eller "okänsliga" uppfödarskaran. Ja, döm själva. Jag stödmatar aldrig ungar. Har gjort det tidigare utan framgång. En unge dränkte jag tom när jag matade den (usch, inge' roligt). Jag pysslar överhuvudtaget inte mycket med dräktiga honor. Håller koll, ja, men inte så mycket mer. Mammorna får ta hand om sina ungar, de som de inte bryr sig om, ja där får "naturen ha sin gång". Det händer inte ofta som tur är.
Jag utgår helt enkelt från att mamman vet bäst.
#42 Den första mjölken är inte lika livsviktig hos marsvin som tex hos kalvar.
#49 Tack! Jag har inget emot att Du gör på ditt sätt, jag dömer inte dig eller någon annan. Alla har olika tänk och olika erfarenhet.
Jag är extra hyper för att de är min första kull och för att jag tog den för att få tillbaka lite av Gloria, så när de inte går jättebra så blir jag jätterädd. Men Ninni äter som vanligt så jag är inte rädd att hon blir svagare iaf. Och lilla Tuva verkar må skitbra! Så om lille Atsuma inte klarar sig så får jag gråta sen… nu är nu.
#47 Om du tar Ninni i knäet och även Atsume och sätter in spenen i mungipan på honom och försiktigt trycker ut en droppe som han får slicka i sig så är det jättebra :) Äter han på det sättet kanske han börjar förstår att han ska fortsätta så i buren med.
Jättesöt bild! :) Håller tummarna för dem.
Mvh Felicia
#51 Ja har två gånger idag tagit upp Ninni hållt henne så jag ser spsenarna och försiktigt mjölkat fram en droppe mjölk och direkt satt Atsumas mun rakt på den så har hag slickat lite och sen greppade han hela spenen och höll fast riktigt hårt för när jag vände på Ninni så hon stod på alla fyra så hängde han kvar.

Han har ju inte gått ner med än 1g sen igår så jag antar att han får i sig nått.
-------------------
STUDSAR UPP UR STOLEN OCH LEEEER Atsuma sitter inne i huset och äter hö! Hö fattar ni han äter självmant. Jag la in lite hö i huset när jag städade.
Är det så här total Lycka känns?

Är faran över nu? *blundar och vill inte veta annat*

Har han inte gått ner mer än 1 gram på ett dygn så måste han ha fått i sig mat, jag tror nog att det går bra med honom.
#53 tack för dina ord, det ger förhoppning.
#52 Det låter ju jättebra :) Att de suger sig fast är ju ett gott tecken på att han diar. Jag hade en Coronethane med en födelsevikt på 58 gram, han var frisk som en nötkärna hela livet (även om han faktiskt var en väldigt liten hane).
Mvh Felicia

Som # 53 skriver är 1 g ingenting. I de kullar jag haft så är det inte alls ovanligt att de går ner 5 g första dygnet. De gäller de kullar där det varit 4 el fler.

Toppen!
Ett gram är ju inget. Han äter nog när du inte ser
och har nog gjort det hela tiden. Skulle gått ner mer utan mat i magen. Med tiden så fixar det sig oftast. Jag hade min uppfödning i sju år och bara en gång fick jag nappa en unge. Hennes mamma toxade så jag skötte om både mor o barn. Tyvärr så dog båda:( Jag har sett 43 g bebisar överleva och vara tuffast av syskonen trots att de varit pytte små. Lite is i magen så brukar djuren lösa det själva. Jätte kul att det går bra!
Skönt för dig..nu kanske du kan koppla av
Jipiiieeee!!!!
Grattis till bebisarna !! Hoppas allt går bra med dem, tråkigt att du misste tjejen..

Bilden i inlägg #5 är borttagen då den uppfattas som obehaglig av en del medlemmar.
//Sandra, Sajtvärd på Marsvin.iFokus
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

#60 Menar du allvar! Finns det vekligen de som hävdar att bilden ska bort?
Om man inte klarar av att se en bild på en död marsvinsunge, hur orkar man då med resten av livet??

Ja, jag menar allvar.
Det finns personer som finner bilden obehaglig.
Jag tänker inte namnge personerna men kan säga att det är mer än en person som reagerat på den.
Hur de klarar resten av livet kan jag inte uttala mig om men det står dem fritt att göra de som de vill:-)
Glömde bort att säga grattis till bebisarna, jättesöta!:-)
Håller tummen för att pojken kommer att klara sig.
**SMF 237 Sweet Dream's

Först: Jättejättejättesöta småttingar! Stort grattis.
Sedan: Sandra…fruktansvärt dåligt av dig att ta bort bilden på den lilla piggen som det inte gick så bra för. Och en oerhörd brist på respekt. De som inte gillar det kan ju klicka eller scrolla vidare.
Synd och trist.
Ljuvliga små bebbar! Herregud så fina… Bra jobbat, matte & små luddtottar.
#61 Instämmer! Hur ska vi nu kunna visa bilder på sjuka marsvin, sår, infektioner, hudförändringar…? om man inte klarar av att se ett dött marsvin påbild, hur hanterar man då sina hurdjur i verkliga livet…? Nej, sätt tillbaka bilden säjer jag.

**#63 & 64
**
Alla vill inte se bilder på döda djur och det tycker jag måste respekteras.
På sidan finns många yngre personer som kan tycka det är otäckt och det måste det tas hänsyn till anser jag.
Den här tråden handlar om en född kull, ingenstans fanns en varning eller liknande att känsliga personer inte bör titta dessutom var rutan "visa bild direkt i inlägget" ikryssad vilket gjorde att man inte själv kunde välja om man ville se bilden eller ej. Jag tycker inte att man ska behöva räkna med att se bilder på döda djur i trådarna här på sajten därav mitt beslut att ta bort den.
Det var dock inget beslut jag tog lättvindigt, jag har pratat med medarbetarna om huruvida de tycker att vi ska tillåta bilder tagna på avlidna djur (de tre som svarat i tråden + jag är överens om att det inte ska tillåtas pga att medlemmar tycker det är obehagligt, däremot var vi oense om huruvida en redan publicerad bild ska tillåtas ligga kvar eller ej).
Har även ställt frågan inne på Värdsajten (en sajt som endast är öppen för iFokus-värdar). Även där inne rådde något delade meningar men samtliga som svarade var ense om att de inte hade tillåtit det som det såg ut i den här tråden. Majoritetenhade inte accepterat det alls (just med tanke på känsliga personer) och hade tagit bort bilden pga det. De andra hade godkänt det så länge det rör sig om en "icke makaber bild" (var man ska dra gränsen där hade isf varit nästa sak att diskutera) samt den inte publiceras direkt i inlägget och det syns en tydlig varningstext.
För att slippa vidare diskussioner etc om var man skulle dra gränsen vid "icke makaber" (finns alltid gråzoner och den som publicerar bilden tycker förmodligen att den är helt okej medan andra tycker den är hemsk, syftar inte på det aktuella fallet) tog jag beslutat att bilder tagna på avlidna djur inte har på sajten att göra.
Om fler har synpunkter på detta beslut så ber jag er att antingen starta en ny tråd där diskussionen kan fortsätta eller ta det med mig via PM så att vi inte förstör den här tråden ännu mer.
**SMF 237 Sweet Dream's
Jag bryr mig inte att bilden togs bort! Jag har en egen personlig blogg där jag kan visa vilka bilder jag vill, så om ni känsliga typer inte klarar sånt så gå för all del INTE in på min blogg.

----------------------------------------------!
Vidare vill jag berätta att lille Atsuma igårkväll självmant gick ut ur huset oc min lycka var total! Idag är han kvar i huset och han har gått ner ytterligare i vikt så nu väger han ynka 56gram. Jag ska testa "tvångsdia" honom igen senare när de är riktigt lungt hemma, och då väga både före och efter.
Tuva mår bra! hon har ökat över sin födelsevikt och väger nu 85gram

Oj, då kanske du måste försöka stödmata, mer än så ska han nog inte gå ner, med tanke på att han väger så lite.
#67 Ja jag ska ladda både sprutan och nappflaskan med fortimel och se vilken han föredrar att matas ifrån.

Läste just att persilja inte alls är bra att ge i stora mängder eftersom det innehåller mycket oxalsyra som kan vara farligt för marsvinen, små mängder ett par gånger i veckan bara.

Jag tycker det är jättesvårt att ge små ungar fortimel från spruta.
Det som jag tycker har funkat bäst är när jag hällt lite fortimel i min egen hand och ungen fått slicka i sig det. Det förutsätter att ungen inte är i allför dåligt skick, men det verkar han ju inte vara.

Är också alltid rädd att ge från spruta för att dom kan få i fel strupe.

Blev dubbla inlägg, så jag tar bort vad jag skrivit på det ena. Får skriva nåt annat här då. Vi har precis kikat på en helvit lunkaryaunge, som ska bli kompis till en av våra tjejer. Söt som socker var hon.

Är man försiktig så funkar spruta bra. några droppar i taget på läppen och sen se till att det kommer in mot kinden-kindtänderna. de tuggar ju även när de dricker. Min lilla som jag nappade började tutta själv på sprutan efter ett tag och lillkillen verkar ju kunna det.
Jag är rädd och försiktig, en droppe i taget så de tar ju lite tid men de gör inget om han bara blir bättre.
Jag satte in sprutan i själva nappflaskans gumminapp, den smalaste och Atsuma sög tag och drack för fulla muggar tills han upptäckte att det inte var mjölk som kom, men sen tog han en drocke i taget och jag fick i honom nästan 2ml men det syns inte på vågen… de är konstigt tycker jag måste köpa en ny bättre våg på måndag.
Jag satte Atsuma på Ninnis spene nyss och han sög fast men jag vet inte om han drickr/äter alls, han släppte dock av sig själv idag och vände sig om å när jag satt tillbaka han så gick han också iväg. Mätt? De blev ingen förändring på vågen… som pendlar mellan 54-56-58.

#Vikten varierar,under dagen. Inget kontigt. Det behöver ju inte synas på vågen. Jag tror fortfarande att han diar men att du inte ser alla gånger.
Det går ju inte att ha koll 24/dygnet och inte är det bra att sitta som en hök över dom heller(tror jag inte att du gör). Han suger ju bra så han kan ju uppenbarligen det. Äter han hö fortfarande? Om han börjar röra på sig mer så tror jag att han får i sig det han behöver. Det kan ta några dagar innan det syns på vågen.
#75 Som en hök är jag inte men tittar till flera gånger om dagen det gör jag och har alltid gjort. =)
Jag vet inte om han äter hö, jag har lagt in mer i huset och han ska snart få mer fortimel, sista gången för idag. =)
Jo, vågar kan va missvisande. Kolla att den står vågrätt (åtminstone någorlunda) & att pig sitter mitt i vågskålen (hur nu den ser ut). Om du är osäker kan du väga ett par gånger. Flytta vågen lite mellan gångerna *tipsar* Ge inte upp! De kommer att lösa sej ska du se!
När jag stödmatade bebisar använde jag mig av sugrör. Hade aldrig vågat använda pipett/spruta - det är så otroligt enkelt att det blir för mycket för de små än man kan tänka sig. Vi klippte av sugrör till ca 10 cm, klippte sedan änden rund så det blev som en liten, liten sked. Det gick suveränt att mata dem med den.
Mvh Felicia
#78 smart!
Men jag trycker ut en droppe och sen sätter jag den mot munnen, en droppe till osv inte sitter jag å trycker in massa sånt rakt in i munnen heller…
Tack för era tips! Sugröret ska jag testa nästa gång.
Det kändes så bra igårkväll men idag har jag varit orolig igen. Jag har därför beslutat att jag måste släppa taget lite om de där och vänta å se… jag går sönder om jag fortsätter så här.
Ang stödmatning så tycker jag att mata med tesked är det bästa och säkraste. Jag födde upp en unge på det som hade mist sin mamma. Men det är bra om ungen diar också…

Jag använder också tesked när jag matar ungar och har alltid gjort.
Tycker både att det är lättast och säkrast iom att de själva kan slicka i sig så mycket de vill. Gäller bara att se till att de inte doppar nosen i maten (vilket de kan göra innan de fattar eller om de blir för ivriga).
Efter en vecka eller så brukar jag blanda ut fortimellen med lite, lite havrekli och när de vant sig vid det succesivt öka mängden så att det så småningom blir en lös gröt som man kan lägga på ett fat (brukar använda små plastlock) så att de kan äta själva (exempelvis sätta in i buren på natten så att man kan sova etc). Tycker att det är kanon.
Håller tummarna för den lille kämpen!
**SMF 237 Sweet Dream's

#80 Du gör helt rätt i att slappna av lite. Han suger ju uppenbarligen och verkar veta hur man diar. Hur är det med gullungen idag? Verkar han piggare?
Han är mkt piggare och vaknare idag! syns igen skillnad på vågen men det syns ju på han. =)
Lycka!
Idag väger lille Atsuma 61gram precis som sin födelsevikt. Jag har stora förhoppningar att han kommer klara sig fin fint nu.
Tuva ökar massor och på vågen idag 92gram (+9gram)

#85 Låter toppen!
Då diar han säkert som han ska. Så skönt att höra!