Bästa åldern för en första kull?
Jag hade ju tänkt para denna lilla tjej (gråa rufsiga grisen) när hon är gammal nog för en kull så nu undrar jag när är hon gammal nog för en första kull? Vad är den bästa åldern för en hona att paras första gången?
Sen så vet jag inte riktigt exakt hur gammal hon är, hon är liten men inte miniliten så jag kan tänka mig kanske 7-8 veckor gammal, eller vad tror ni?
Om man har bestämt sig för att ta en kull på sin hona bör man tänka utifrån både hennes ålder och hennes vikt. Hon ska vara i god kondition och vuxit till en bra storlek. Mellan 8-10 månader är ganska lagom, beroende på honans form. Hon bör inte väga under 800 gram eller öka mycket i vikt (p.g.a att hon fortfarande växer mycket).
Innan du bestämmer dig för att ta en kull på henne tycker jag du ska läsa igenom informationen på den här sidan.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack för infon, bra skrivet :)
Kan tänka mig att många skaffar kullar bara sådär på impuls men jag har tänkt länge o väl på en kull (tänkte så länge att de första 2 blev för gamla för bebisar :P) Hon är alldeles för smal nu tycker jag men hon har gått upp 20 g sen i fredags så att jag ska nog se till att hon blir rund o fin om maggen som sina kompisar :)
Jag har råd me veterinär o jag vet litegrann vad det innebär då jag fått en kull innan me ett annat marsvin (dräktig när jag fick henne), det blev dock bara en lillkille o jag va bara 11 år så vi lät naturen göra sitt o det gick bara så smidigt så vi hade extrem tur då vi inte kunde nått om marsvin jag o mina föräldrar. Nu är jag dock äldre o visare o mer erfaren så att det ska nog gå. Hade tänkt spara iaf ett par av ungarna, de andra ska jag försöka sälja men det får givetvis bo hos mig så lång tid som det behövs att hitta ett bra hem o går det absolut inte få sålt dom så får dom stanna även om dom blir 8 st :P Har ingen stor bur nu men har börjat spåna på hur min bokhyllebur ska se ut. Ska försöka låna en pappa hellre än att köpa en hane, hoppas jag får tag på nån som vill låna ut! Kommer säkert tjata om det här sen när det blir dags :P
Men som sagt, tack för infon o jag lovar att jag tänkt o tänkt o tänkt ;)

Hon kanske inte behöver bli lika rund som sina kompisar 
Påstår du att dom är feta? :P haha. Virveln väger faktiskt inte ens 1000 g men hon har tjooooooock päls! O teddyn är väldigt bastant så jag tror hon är rätt muskulös ;) precis som sin matte haha.

#4 Ja, jag tycker nog teddyn ser lite tjock ut :)
#5 Hmm ja kanske lite åt det tjocka hållet men vikten är helt okej 1000 g förra veckan. Hon rör sig rätt mycket i buren, hoppar upp o ner på huset men det är inte populärt att springa på golvet, kanske för att matte övervakar o inte vill att hon ska springa in under sängen el soffan o inte kissa på dyra mattan :P

#6 Kan inte matte skaffa en stor inhängnad opå golvet då? ;) Eller du kanske har en stor bur som de kan springa i? fast lite miljöombyte tycker de ju om…
1000g kan ju vara mycket om hon är ett litet marsvin. Jag tycker ju absolut inte att hon ser jättetjock ut, men knubbig ser hon ut. Får hon pellets och sådant? :)
#7 Nja jag bor i en etta på 29 kvadrat så det blir lite svårt men jag ska bygga en större bur nu, den dom har nu funkade bra för 2 men nu när dom är 3 är den för liten. Men nu satte jag dom på golvet me en tallrik kligröt o då va det lite roligare att röra på sig :)
Ja dom får pellets fast äter inte jättemycket av det men jag ska minska ner på det iaf. Bara det att jag vill att lillan ska öka i vikt för hon är så smal, känner alla ben i henne men det kanske går att smygmata henne lite vid sidan av :P

#8 Ja, prova det. Det gör jag med mina smala marsvin. Marsvinsungar är ju inte heller så kraftiga som vuxna (de ska alltså vara smalare). Men jag skulle sticka åt henne när "gamlingarna" är ute och promenerar på golvet eller nåt ;)
#9 ja dom är ju smalare men jag tyckte hon va så himla smal, man känner ryggraden hur tydligt som helst hela vägen, käkbenen känns jättetydligt o revbenen är tydliga. Men hon ökar fint nu o god aptit har hon minsann :)
Dom har ju sånt luktsinne bara :P om hon äter nått o jag sätter tillbaka henne me dom andra så blir det ett himla liv haha.

#10 Hehe, jo jag vet. Men det får dom stå ut med ;) Jag har en hona i precis samma situation som din, väl smal och jag vet ingen säker ålder på henne. Men nu äter hon och ökar fint i vikt och hull också :)
#9 - Jag måste bara fråga hur du menar med att marsvinsungar ska vara smalare än vuxna? Det låter som en väldigt konstig idé i mina öron ;)
Hanna
#11 härligt, känns bra när dom lägger på sig :)

#12 Den såkallade "slyngelåldern". Det är då vad jag hört, marsvinsungar (typ 2-5 månader) är smalare för att de är aktiva och smalt bygda. Sedan lägger de på sig och blir kraftigare bygda (bredare), sedan bygger de ju också muskler.
#14 Ja, det tycker jag stämmer in bra på alla de grisar jag har/haft i den åldern. Men inte att de ska vara smalare, det är ju inte önskvärt direkt ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#15 Inte önskvärt med helt normalt, bara så jag menade :)