Hö i ögat
Min lilla älskling kitty fick ett höstrå i ögat. Och jag tog ut det. De var så jag märkte det. Och jag vart mycket orolig när jag såg hur de blödde. Borde jag åka in och spola?
Jag har tvättat med lite ljumet vatten så länge. Tråkigt att oskyldiga djur skadas :(
#1 - alltså jag tror inte de är så illa som jag säger. De blödde lite. Och jag såg att hennes hornhinna var vit. Höstråt satt fast och jag trodde bara de satt i en tova hon hade. Hemskt :/ får testa spola lite. Blir de värre går jag iväg

Om hon inte kniper med ögat kommer det bli bra direkt. Det kommer att bildas en grå yta på hornhinnan under läkningsprocessen.

Hade en unge som skadat hornhinnan, men det är helt bra nu. Det finns receptfri ögonsalva som man kan köpa.
Jag har varit med om liknande, ett litet frö från höet som fastnade under ögonlocket. Det var lite svullet och rött men blev bra fort. Avvakta ett dygn om du inte ser någon mer tydlig skada på ögat, blir det bättre så behöver du inte åka in till veterinären :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
detta var i ögonvrån. De har läkt nu tvättade det noga och så. Köpte en sak på apoteket som var perfekt till att tvätta med.
Skönt att höra :)
Hanna