Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 4278 ggr
Rafflan
0

Bo på balkong?

Någon som vet om man kan ha marsvinen boende på inglasad balkong, ev i en bokhylle bur eller i en bur enligt bilden --> http://grand-prix.se/product_thumb.php?img=images/62402_natura2etager.jpg&w=120&h=120

(blir det enligt bilden ska jag bygga eget så det blir större sen får hanarna på ovanpå och honorna nedanför)

Vad tror ni?

Tina
0

Det beror nog till största del på hur varmt/kallt det kommer vara på balkongen under vintern.
Vad jag vet får marsvin inte ha tillgång till boplatser som understiger 0 grader. Sen tror jag inte heller att en temperatur under 15-10 grader är gynnsamt för marsvinen.

Om temperaturen understiger en gynnsam temperatur på vintern tror jag att det finns goda chanser för dig att "värma upp" balkongen på något sätt.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Rafflan
0

#1 tack för ditt svar, ja det borde ju inte bli kallt om det är helt tätt och sen så går det kanske att ha någon typ av värme där ute om det blir för kallt, får se hur det blir, men hoppas att det går iaf :)

Moa-16
0

Jaha, nu får dom inte bo inne längre ;) Men det är klart det går. Bara det är varmt där. Då måste du ju fixa med ström. Kanske är svårt?

Rafflan
0

#3 asså just nu får dom bo inne, men planen är ju att flytta ihop med killen till sommarn å börja plugga och han e päls djurs allergiker så vi måste försöka få det att funka med hans allergi trots mina djur ;)

Därför kollar vi nu på ev lösningar ;)

Ström e väl inte så svårt, förlägningsladd genom dörren eller kanske ett förnster eller så ;)

Moa-16
0

Jaha, tänkte nu på vintern.

Morumotto
0

Det finns ju element som man kan ställa in på minst 15 grader. Akta dem för drag bara. Jag tycker det låter trevligt. Om du isolerar sidorna och golver så kanske de kan gå lösa?

Caspia
0

Grejen är väl att balkonger inte är särskilt välisolerade, det kan nog både dra och "läcka" värme rätt rejält, dvs det blir sjukt dyrt att värma upp.

Envishet och drömmar

Katti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Marsvin är inte så känsliga för kyla som många svenska böcker gör gällande. Jag vet en hel del marsvin som bor i t ex ouppvärmda stall även vintertid och där kan temperaturen gå en bra bit under nollan. Jag har därmed inte sagt att det är bra, men dessa marsvin har sett ut att må utmärkt och inte haft rinnande ögon eller liknande.

I både England och Danmark har man marsvin ute året om. Visst är det varmare där, men nog finns det kallare dagar också. I djurskyddslagen står följande: 19 § Gnagare får inte hållas vid temperaturer som understiger 0°C. De ska alltid ha tillgång till en plats där de kan uppnå termisk komfort.

Jag tycker personligen att man kan ha marsvin i utrymmen där det inte är så många plusgrader, men självklart måste de ha tillgång till mysiga ställen med halm där de kan gosa in sig. Mitt främsta argument för detta är att de då i många fall kan få mycket mer yta att röra sig på än vad som brukar vara möjligt i bostaden.

Katti
0

Glömde skriva att man kanske kan ha en värmelampa över marsvinen? Och måste de verkligen vara i burar om de är på en så skyddad plats? Någon form av hagar t ex skulle väl vara trevligt!

Moa-16
0

0 grader? Aja dom har ju hårlösa små tassar ;) Dom är känsliga mot kyla. Under 15 grader ska man nog inte ha dom.

Asa-S
0

Värmelampa bör funka men det är viktigt att de får vänja sig redan nu..De som har djur ute året runt som i tex England vänjer sig vid att det blir kallare och får oxå tätare päls. Det är nog ingen bra ide att gå från rumsvärme till balkong med låg temp…

Morumotto
0

Det beror ju också lite på hur gamla marsvinen är och deras kondition. Jag åkte bort den första helgen det blev riktigt kallt och hade glömt att sätt apå understödsvärme. När jag kom tillbaka var det bara 10 grader inomhus… Det är inget jag gör om! Alla de yngre mådde dock prima, men Mimmi, fyra år, satt och huttrade i ett hörn. Jag fick sitta länge och värma upp henne innan jag vågade släppa ner henne igen…

Rafflan
0

#6 ska ha kaninerna lösgående på balkongen så tyvärr blir det bur för marsvinen och sen får jag stänga in kaninerna och ta ut marsvinen någon/några timmar/dag ;)

Elementet lätt som en bra idee, beroende på hur kallt det blir ;)

#7 nja det vete tusan, sett några inglasade balkonger och dom har typ haft det som ett extra rum. Det har hållit tätt för både vatten och vind ;)

#8 jo, alla säger ju olika där, vissa säger att man kan ha dom ute och vissa säger nej, men dock kommer det ju vara på inglasad balkond så inte lika kallt som i en utebur eller stall iaf ;)

Och nej kan inte ha dem löst då jag ska ha kaninerna som lösgående på balkongen ;)

#10 Vad har tassarna med att det är kallt i luften? dom har ju fortfarande spån och fleece att gå på :P

#11 Jo ska dom ut lär jag sätta ut dem nästa sommar.

#12 Aj då, stackar lilla Mimmi, tur att allt gick bra :)

Jo skulle jag märka att någon tar skada av det får som flytta in till mitt chinchilla rum den kallaste tiden och bo ute när det är varmt ;)

Cavia
0

Vill bara delge mina erfarenheter av det här. Förra året på våren så byggde jag en stor utebur med syfte att alla mina 25 avelshonor och ungar skulle bo där under sommaren. Buren var 4 x 2 meter i storlek, helt täckt med nät och plasttak. I buren hade vi gjort en mindre bur av en fd garderob, det var endast ett litet ingångshål och resten av den här "sovlådan" var täckt inuti med fligolit, och det var spån och halm på golvet. Djuren bodde där ute hela sommaren och även en bit in på hösten. När det var runt 5 grader + i luften så höll sej temperaturen runt +10 grader i bolådan. Sista veckan dom bodde ute var vi inne i oktober, och vissa mornar när jag åkte till jobbet var det några minusgrader. Vet ni vart djuren valde att vara? Ja, inte inne i den varma bolådan inte! Dom satt nästan hela högen ute i minusgraderna och mumsade glatt på hö. Kan även nämna att jag har aldrig haft så friska och fertila honor!.

Enda anledningen att dom fick flytta in igen var pga rådande djurskyddslagar, annars hade dom nog fått bo ute ett tag till, tills det blev riktigt kallt och snö.

Min erfarenhet av det här är att marsvin tål värme MYCKET sämre än kyla.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Binajis
0

#15 Word!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Cavia
1

#15 ???

Moa-16
0

#14 & #16 Word!

Cavia
0

Jag fattar ingenting…vaddå Word?

Moa-16
0

Haha, skoja lite med dig baraFlört

Linnet
0

Har hört att marsvin klarar ända ner till 0 grader, bara det är torrt och dragfritt. Skulle aldrig själv komma på att ha dom där det är så kallt, men dom tål nog mer kyla än vad man tror.

Binajis
0

#18 Haha. Word betyder ju direktöversatt "ord", men i det här sammanhanget betyder det snarare "håller med fullt ut" Flört

Kanske man inte anses helt bakom flötet längre.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Buffen
0

#8 oj då under nollan det var kalla stall det?? Idealtempen vintertid ska vad jag vet ligga på minst +5/6 grader.

Marsvin klarar nog kallare än vad man vill göra gällande om det är riktigt torrt och finns ordentliga kryp in men varför hålla dem i så låg temp?

TS jag tror som någon annan att det kan bli dyrt att värma upp balkongen, dessutom är ju drag värre än allmänt lite kyligt. Men kanske är inte er inglasade ballis särskillt dragig? Om så fallet satsa i så fall på att täta den bättre (om nu det är möjligt).

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Katti
0

De flesta mindre stall är inte uppvärmda alls och då är temperaturen där inne inte så många grader över utomhustemperaturen.

FeliciaS
0

Det beror på hur varmt/kallt det blir och i vilket läge balkongen ligger. Om solen ligger på på samma sida som balkongen funkar det inte, marsvin ska inte bo i direkt solljus. På sommaren gör även det att det blir alldeles för varmt. På vintern får det inte bli under +12 grader tycker jag, under den temperaturen skulle jag inte vilja ha marsvin i. Det största problemet ser ändå jag är draget. Det drar från glaset eftersom det inte är tillräckligt tjockt att hålla emot all kyla under de kalla månaderna, och drag är en sak som marsvin är känsliga för.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Katti
0

Är det inte springor mellan glasen kan det ju inte dra Glad. Glas är både vatten-och vindtätt oavsett hur tunt det är!

FeliciaS
0

#25 Hemma hos oss med våra tunna tvåglasfönster känner man då kyla ju närmare fönstret man håller handen. Håller man den ca 2 cm från fönstret känner man drag tydligt om det skiljer en del mellan ute- och innetemperatur.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ladymon
0

Om man har en värme lampa i typ ett innehus.. blir det inte en kall chock då om de går ut i övriga delen av buren ?? det är väl inge bra att svittsa mellan varmt och kallt menar..jag…

jorgengustavsson
0

Tror inte dom går ut om det är för kallt ;-) Då lär dom nog ligga inne och gotta sig istället..

Katti
0

#25 Kyla ja, men inte drag!

Binajis
0

#29 Du menar nog #26, annars svarar du på dig själv :-)