Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1846 ggr
fia-mia
1

Hur mycket uppmärksamhet första dagarna?

Imorgon blir jag marsvinsägare för första gången. Det är två honor på drygt fem veckor och de är rätt så tama. Min fråga är hur mycket de ska hanteras första dagarna? Har bara haft kanin förut och henne höll jag på med mycket redan från början och hon blev som en hund. När började ni släppa ut dem på golvet? 

Dessa marsvin är inte så vana vid grönsaker än. Ska man börja med det direkt eller låta dem vänja sig med sin nya bur och miljö först? ´

Tacksam för svar!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Abico
0

Hur mycket de ska hanteras från första början tycker jag beror på hurpass stressade och oroliga de verkar av flytten samt hur tama de är. Om dessa är relativt tama och inte verkar superuppjagade så tycker jag att du kan hantera dom redan första dagen, men med måtta eftersom dom behöver vänja sig vid den nya miljön också.

Golvrastning skulle jag vänta med åtminstone en vecka och grönsaker gäller det att du vänjer in långsamt så att deras magar inte tar stryk. Små mängder till en början och sedan ökar du på eftersom.

Hanna 

fia-mia
0

#1 Tack för svaret!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

FeliciaS
0

När jag fick hem mina senaste bebishonor för ett drygt år sedan, var de rätt oroliga och påverkade av den nya miljön (och transporten för den ena). När du har släppt ner dem i buren tycker jag du ska låta dem vänja sig vid sin nya bostad några timmar innan du tar upp dem, och då gärna tillsammans så de får trygghet av varandra. Se till att ha mycket gömställen i buren till en början så att de kan gömma sig om de blir otrygga. Efter den första dagen kan du hantera dem ett par korta stunder dagligen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

fia-mia
0

Totalt har de varit uppe ur buren typ en halvtimme idag, myst lite då och gått runt i sängen. I knät är båda underbara och lägger sig tillrätta. I buren funkar det super med Sessan. Båda äter som de ska men Sessan är den som springer mest. Förstår att Lilla My behöver mer tid för att vänja sig. Därför undrar jag om jag ska hålla på lika mycket med båda eller låta Lilla My vänja sig lite mer. Ska alltså My vänja sig mer vid buren och få mindre kel tills hon blir modigare eller är det bra att hantera henne mycket? I famnen är båda som sagt var lugna, det är i buren det är så. Det är inte så att My bara sitter och trycker utan verkar bara vara lite försiktigare. Tacksam för lite råd!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

FeliciaS
0

#4 Du kan hålla på lika mycket med båda :) Det är bra att hantera dem från första stund så fort de vant sig. Sitt med dem vid buren, försök mata dem ur handen, få dem att lukta på dig och klappa de lite på nosen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

fia-mia
0

#5 Vad bra! Jag fortsätter som jag gjort tidigare då. Har t.ex datorn här inne och då vänjer de sig med mig och sen får de mysa lite då och då. I buren kan man klappa dem lite men sen springer de iväg. Tror de har fattat lite att jag är matte för när vi hade besök igår lade de sig bredvid mig och ingen annan kunde hålla dem för då smet de. ;)

MVH Mia (miisasphoto.tk)