Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 5373 ggr
[WeepingWillow]
0

Klippa långhårigt marsvin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju skaffat mig en ny liten gris som jag skrivit om i annat inlägg, nu är det ju så att hon är långhårig vilket är nytt för mig, har aldrig haft nån långhårig innan. När jag hade uppe henne innan luktade hon inte vidare gott för hon va alldeles kissig i pälsen där bak. Jag tog fram saxen o klippte bort det som va närmast baken men ville inte klippa för mycket av pälsen som släpar ner från ryggen för då kommer hon ju se himla lustig ut. Hur gör ni för att era långhåriga marsvin ska hålla sig rena?

Abico
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lunkarya klipper jag runt könet, på magen och lite vid rumpan. Vill man inte att det ska synas att hon är klippt i rumpan så klipp bara den understa pälsen och kamma över det övre lagret. Har man långhår och inte ska ställa ut i rasklass så bör pälsen aldrig bli såpass lång att det stör marsvinet. Speciellt honor lär vara duktiga på att kiss ner sig själva.

För tillfället är Irma dock ganska välklippt och jättesöt {#emotions_dlg.kiss}

Hanna 

[WeepingWillow]
0

#1 Nämen vilken fin tjej :D Jättesöt!

Jag ställer inte ut några marsvin så för den sakens skull spelar det ingen roll men det är ju lite kul om hon är både fin o fräsch :) Din är mer fluffig än min, från mitten av ryggen så växer det uppåt mot huvudet så hon ser ut som ett piggsvin o det andra växer platt ner mot rumpan. På magen har hon inte så lång päls så den behöver man inte klippa. Men jag tog runt könet o lite mer uppåt ryggen. Får väl öva mig fram till vad som blir fint. Kan inte va lätt me så mycket päls!

Abico
0

#2 - Det som är så bra är ju att pälsen växer i massor, så gör man fel tar det inte många veckor innan man kan klippa till det igen och då i en ny stil ^^Jag tycker att din tjej är riktigt häftig, helt "galen" frissa - det gllas! ;)

Hanna 

FeliciaS
0

När jag hade långhår klippte jag dem regelbundet på rumpan för att pälsen skulle hålla sig ren och fräsch. Jag hade en kastrerad hane och en hona, varav hanen i princip aldrig kissade på pälsen om den inte blev väldigt lång men honan däremot behövde jag vara extra noga med och klippa riktigt kort runt bakdelen och bakbenen för att hon inte skulle bli äcklig där. Pälsen växer ju rätt fort, så råkar du bli missnöjd med klippningen är det inte hela världen ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[WeepingWillow]
0

#3 Ja det är verkligen tur att den växer! Min Michelle är virvel men har lite långa strån på baken så i somras skulle jag trimma lite men vilken frisyr hon fick haha, stackarn såg jätterolig ut!

Verkligen galen frissa ^^ vettesjutton va hon är för rasblandning - kort päls på magen o i ansiktet me crest i pannan o så "piggsvinsfrillan" o det långa mjuka över baken. I helgen ska jag ta mig tid o försöka trimma till henne ordentligt så hon luktar riktigt gott :)

Men din tjej ser ut som ett litet gosedjur, en sån som man nästan vill krama sönder :P

Abico
0

#5 - Ett virveltroll skulle jag säga, ursöt ^^

Haha, säg det inte för högt - och försök för allt i världen inte krama henne ;) Hon bitts nämligen när hon inte får som hon vill, och att gosa ligger mycket sällan högst upp på listan.

Hanna 

[WeepingWillow]
0

#4 Nä precis, blir det fel får hon gå runt o skämmas över sin fula frisyr i några veckor bara sen blir det "gör om, gör rätt" :P Det va lite svårt att klippa bara för hon är ju liten o väldigt aktiv o sprallig. Vill inte sitta still när matte ska klippa!

[WeepingWillow]
0

#6 Ojdå, en dam me bestämd vilja. Se men inte röra är det kanske som gäller då ;)

Abico
0

#8 - Ja, något sådant ;) Men på bild är hon söt! Oskyldig

Hanna