Ett bra marsvinshem?
Ja vad är egentligen ett bra hem för marsvinen? Jag gissar att alla har olika åsikter om vad som är acceptabelt respektive drömläget för ett marsvin. Om ni får spåna fritt.
1. Vad är absolut bästa läget för ett marsvin. Drömhemmet om ni fick välja?
2. Vad är okej. Dvs. vad är minimumkraven som åste vara uppfyllda för att ni skall sälja ett marsvin?
3. Vad är absolut oacceptabelt?

Jag får begränsa mina svar till honor eftersom jag inte har hanar än!
1. Att få leva i flock på en varierad yta med mycket skydd som är minst 60 kvm per marsvin. Få en varierad kost bestående av ängshö, grönsaker, fröblandning/pellets om det passar. Givetvis bli väl omskött av mattar/hussar som är intresserade av hur jag beter mig och mår. Utevistelse på sommaren vid rätt väder. Växter vid buren på vintern ;-)
2. En kompis av samma kön, bur som är minst 1m *40 cm, ägare som är intresserade och nyfiken och beredda att be om hjälp om det behövs
3. Ingen kompis, ägare som är ointresserad eller ska köpa marsvin åt någon annan, bur som är mindre än 1m * 40 cm, felaktig mat/inget hö etc
1. Vad är absolut bästa läget för marsvin. Drömhemmet om ni fick välja?
Ett drömhem tycker jag är där marsvin är som familjemedlemmar, alltså inte ses som ett gosedjur. Tycker buren ska vara större än enligt lagen och jätteviktigt att kosten är bra och nyttig.
2. Vad är ok, dvs, vad är minimumkraven som måste vara uppfyllda för att ni ska sälja ett marsvin?
Har aldrig sålt marsvin men att man har läst på ordentligt är en självklarhet. Annars tycker jag som fråga ett och att man är beredd att ta hand om djuret hela dess liv.
Oacceptabelt överlag är att bara köpa djuret utan att kunna något om det och att som ägare inte ta djuret till veterinär vid behov. Att t.ex bara låta djuret äta pellets och aldrig vara utanför buren är också oacceptabelt.
Jag tolkar det som vad jag tycker om tilltänkta hem till mina telningar…
1. Det spelar ingen roll för mig om det är barn eller vuxna som ska ha marsvinen bara det finns ett äkta och stort engagemang. Om barn ska ha marsvin ska föräldrarna vara väl medvetna om och ivriga på sin roll som ansvarig för djuren. Gärna marsvinsvana människor eller väldigt pålästa. Det är alltid skönt om jag ser att köparna "vet vad de gör" och har tänkt igenom sitt beslut. Naturligtvis blir jag lugn av att veta att de får bra kost, stor bur, aktiviteter och kompis/kompisar naturligtvis. Jag vill även vara säker på att jag får rapporter om något händer.
2. Att de får leva med marsvinskompis. Burmåttet ska vara minst komplimentback jag kan inte kräva större eftersom jag själv har några sådana. Om de är mycket okunniga vill jag få vara mentor så jag ser att allt blir så bra som möjligt för mina "bäbisar". Engagemanget och viljan att göra det bästa för marsvinen måste finnas där. Jag måste känna att det kommer att bli bra annars säljer jag inte.
3. Ja om något jag räknat upp ovan saknas får de inte ha ett marsvin från oss.
**Vad är absolut bästa läget för ett marsvin. Drömhemmet om ni fick välja?
**En golvflock, eller stor bur med tillgänglighet att springa ut när de vill, på runt ett dussin grisar. Matte med tid för dem varje dag, minst kolla igenom varje gris och ge denne lite uppmärksamhet. Bra mat - varierad grönkost, ett bra hö och bra kraftfoder om det behövs.
**Vad är okej, dvs. vad är minimumkraven som måste vara uppfyllda för att ni skall sälja ett marsvin?
**En ägare som bryr sig - är intresserad av sin kompis, vårdar dem på ett bra sätt (ex. tar dem till veterinären vid behov, klipper klorna), marsvinskompis och tillräckligt stor yta att röra sig på.
**Vad är absolut oacceptabelt?
**För liten bur (mindre än 100*50 cm), ingen marsvinskompis, dålig kost (inget hö, inga grönsaker etc.) och oengagerad ägare. Det behöver inte vara alla nämnda faktorer, utan en av dem räcker för att jag ska anse att det är ett dåligt marsvinshem…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
1. Vad är absolut bästa läget för ett marsvin. Drömhemmet om ni fick välja?
Ägaren ska vara seriös, kunnig och engagerad. Det ska vara ett hem där marsvinen får obegränsat med kärlek och noggrann omvårdnad. Alltid tas till veterinär om det skulle behövas!
Ett idealiskt boende är ett måste: rent, stort och med välanpassad inredning. Givetvis ska var marsvin ha en burkompis(så länge marsvinet ej är ovanligt aggressivt förstås)! Ska man vara realistisk ytmässigt, kan man väl säga att ca 0,5 kvm/marsvin hade varit önskvärt som drömmått. Men större hade ju varit ännu bättre det. :-)
Och utöver det måste marsvinen erbjudas bra foder, rent vatten och mycket sysselsättning förstås.
2. Vad är okej. dvs. vad är minimumkraven som måste vara uppfyllda för att ni skall sälja ett marsvin?
Allt som står ovan, förutom möjligen att burmåtten måste vara ca 0,5 kvm. ;-) Minimimått i nya hemmet skulle vara ca 0,25-0,35 kvm per marsvin istället.
Ifall hemmet understiger minimikraven som står i punkt 2 och som den punkten hänvisar till.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.