Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 794 ggr
Caspia
0

Sprucken nedertand

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Återigen tandproblem! Rynkar på näsan

Det här är dock inte mitt marsvin, jag vet ingenting om hans bakgrund mer än att han sägs vara 3-4 år gammal. Han är pigg, kontaktsökande och hungrig. Verkligen inte underviktig. Jag uppfattar honom som lite kräsen (vitkål och blomkål är inte uppskattat) men han tuggar gärna på olika saker som knäckebröd och inte minst kartong.

Problemet är framtänderna i nederkäken, som är väldigt märkliga. Den ena är väldigt tunn (kanske så splittrad att den försvunnit?) och den andra splittrad (delad). Jag fyllde i sprickan med färg i Paint. Det har sett likadant ut i en vecka. Jag är inte orolig för marsvinet men undrar om någon annan har sett samma problem och hur det i så fall utvecklades, hur det uppkom och om det var kroniskt.

Envishet och drömmar

Caspia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det syns kanske inte så bra när bilden blev förminskad. Här är det mer ifyllt.

Envishet och drömmar

elin85
0

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Att den väntra är delad det syns ju, men är det något fel på den högra också? Du skriver att den kanske är så splittrad att den försvunnit. Men den syns väl hur tydligt som helst? Du kanske kan förtydliga lite hur du menar :) Jag kanske tolkar det du skriver på fel sätt..

Caspia
0

# 2. Den högra (på bilden) är väldigt tunn, lika tunn som 1/2 av den andra (alltså som varsinn spricka). Det var därför jag tänkte att den nog var sprucken den tanden också, men andra halvan borta.

Envishet och drömmar