Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2787 ggr
Ninnas
0

Klo som har gått av...

Enligt en veterinär så skulle det vara vanligt hos marsvin att de fastnar i saker och klorna kan gå av, men att de växer ut igen.

Men om det blivit en skada på "tån" de mjuka innan klon, kan det växa ut en ny klo iaf?

Sen undrar jag va de kan vara om spenarna är svullna och de finns förhårdnader på dem? Om det bara är för att de kanske har haft de för skitit i buren?

Va å hämta en liten mager tjej idag som har dessa problem. Klorna va inte klippta på ett tag så de hade börja böja sig. Tyckte så synd om henne.

//Ninna

Abico
0

Vanligt vet jag väl inte, jag har då aldrig varit med om det under mina 10 marsvinsår. Hålls klorna välklippta så ska de inte kunna fastna och gå av hur som helst, framför allt ska det inte finnas saker i buren som de kan fastna i och skada klorna.

Om spenarna är svullna skulle hon kunna vara dräktig, men förhårdnader på dom låter konstigt :/

Hanna 

FeliciaS
0

Har aldrig hört om marsvinsklor som fastnar i saker, men blir de tillräckligt vanskötta så är det väl möjligt. Böjer sig klorna lätt, vilket de gör på äldre marsvin eller marsvin som inte fått ordentlig tassvårt, bör man klippa lite och ofta.

Hur menar du med förhårdnader på spenarna? Jag har aldrig hört det förut, men kanske det kan vara att hon är torr? Mycket möjligt att det har blivit så av en skitig bur, ammoniak torkar ju ut och irriterar huden till slut. Lägg gärna in en bild :) Att de skulle vara svullna låter som tecken på dräktighet tycker även jag, hon är inte spänd om magen?

Tur att du tog dig an henne, hoppas nu hon återhämtar sig och lägger på hullet :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

godisgrisen
0

Jodå klor kan gå av faktiskt även om de är välklipta. Det har hänt mina marsvin i uteburen om somrarna då det är ett hönsnät i botten som de fastnat i. Poppy slet loss en klo i somras och den växer inte ut igen som det verkar men hon har inte ont av det. Det har hänt fler av mina marsvin faktiskt men då har klorna växt ut igen.

Förhårdnader på tuttarna kan tyvärr vara ett tecken på äggstockscystor andra symptom på detta är tunn päls på sidorna, putig hård mage tunn över skuldrorna och brunstbetende. Hur gammal är hon?

Myosotis
0

Har bara varit med en gång om att en klo slitits av, liksom för #3 hände det i uteburen. Klon växte ut igen, men det tog jättelång tid. Den blev också ungefär dubbelt så tjock som en vanlig klo.

Ninnas
0

#1,#2 Dräktig är hon nog inte, hon ska ha bott med sin syster men hon hade dött för 1 vecka sen.

#3 Hon skulle ha fastnat i en rot när hon var ute sa de. Och de sa även att klon höll på att växa ut, men eftersom jag inte sett hur det såg ut innan så tänkte jag höra här om det va vanligt å så.

Hon är faktiskt lite tunnhårig på ena sidan och på andra en fläck som det inte finns nå här nästan. Sen går hon och vaggar mycke. Hon är 1 ½ år.

ska fixa in en bild så snart min dator vill göra som jag vill:)

Svea-
0

Jag har en hane som slet av sin klo när han var ute och sprang på golvet.Han skulle stå på bakbena & spana in till tjejernas sida,på vägen ner fastnade han i just hönsnät som jag hade och spärrade av med.Det blödde mängder,och han var chockad.Vetten sa att det skulle växa ut ny klo & att det inte är ovanligt.Ingen ny klo har vuxit ut & detta var nästan 1 år sen nu.Och han hade inte långa klor när han fastnade.

Det är så tråkigt när sånt händer.

Vilken tur att du tar hand om denna lilla marsvinstös!

Hoppas allt blir superbäst!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Lyan
0

Har två grisar med klor som blivit skadade, Rufsi vet jag inte vad som hänt, hon har två klor på ena baktassen som är bredare än de övriga och även sneda, Marwin har en bakklo som en dag hade lossnat, troligen hade han fastnat i gallret eller något, den klon växer väääldigt sakta och är mer än dubbelt så tjock som de andra. Har även haft en kille som blivit biten i tån, klon blev inte skadad men troligen blev "roten" till klon det för den blev och dubbelt så tjock och växte mycket långsamt

godisgrisen
0

Nu blev jag nyfiken och studerade Poppys klo som hon slet av i somras och faktiskt den börjar ju växa ut nu! Det tog en väldans tid och den blir nog grov när den blir klar, intressant!

Ninnas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer lite bilder…

Ninnas
0

man ser inte riktigt hur spenarna ser ut men de är ju väldigt svullna.

Ninnas
0

hela kroppen

Ninnas
0

Men hon e så söt:)

elin85
0

#3 och #4 Bara en liten bi-fråga, varför har ni hönsnät i botten på uteburen? Det behöver man väl inte? Det verkar ju bara vara en risk…

#9 Har aldrig sett något liknande..

godisgrisen
0

#13 Därför att vid vår stuga där uteburen finns har vi inte en slät platt prydlig gräsmatta utan en äldre vildvuxen trädgård med "bucklig mark" då går det inte att få buren rymningssäker utan nät i botten. Hellre tre avslita klor på 20år än ett försvunnet marsvin…

EvaLuna
0

Definitivt äggstockscystor, skulle jag säja. De säjs att de flesta honor får de nån gång i livet, mer eller mindre uttalat.

Två av våra tjejer har / har haft de. Tova har ett milt utbrott just nu. Spenarna har lite skorv på sej & hon uppvaktar sina burkompisar ihärdigt. De börjar dock släppa nu.

Lena hade cystor stora som ärtor, uttalad päronform på kroppen & va tunnhårig på sidorna & runt rumpan. Spenarna var jättesvullna.

De här brukar gå i cykler. Förhoppningsvis går de över efter en tid. Man kan fundera på att operera bort livmoder + äggstockar, men de är en stor, besvärlig operation.

Ninnas
0

#15 Ok, men de är inge de har ont av? Vill ju inte att hon ska lida.        Hur lång tid tar de i såna fall innan de kan släppa? Tänkte så man har lite koll på de iaf, sen vet jag ju inte hur länge hon gått med detta heller…förra ägarn hade då inte märkt nått..hur kan man ha missat nått sånt?

Ska iaf ringa veterinären på månda å höra lite.

Har iaf fått klippt nåra klor ikväll på na, hon ville inte riktigt men med lite lugnt prat och godis vart de iaf nåra tagna. Ska försöka med nåra imorn också:)

Har även döpt henne till Winnie.

Ninna

EvaLuna
0

Nej, jag tror faktiskt inte dom lider om inte cystorna blir VÄLDIGT stora. Om du känner lite försiktigt framför bakbenet, i ljumsken (tänk dej att du tar tag i tumgreppet på dej själv, så ungefär ska de kännas) kan du känna om de e stora el små.

Jag kan inte säja hur lång tid de sitter kvar. Jag tor att de varierar väldigt. Ett par veckor upp till ett par månader…? Jag tror inte man behöver va orolig. Jag tror inte de har ont så värst.

Läs mer på http://www.guinealynx.info/ovarian_cysts.html

Hoppas de går bra med Winnie! Kul att hon har fått komma till ett hem där hon är älskad & ompysslad!

Ninnas
0

#17 Ah va bra ska försöka känna hur de känns, så hoppas vi på de bästa:)

Jag får helt enkelt vänta å så om de går över…och så länge hon inte ha ont så får hon vara.

Tack för hjälpen.