Separera hanar från honor.
Häromdagen började jag fundera på vad det egentligen är för skillnad på:
- att separera marsvinskillar från sin mamma när de är ca 4 veckor pga att de blir könsmogna och inte ska kunna para sin mamma…
- att sälja ungar tidigast vid 5-6 veckors ålder eller en vikt på minst 300gram?
Som jag ser det så går det emot sig själv och jag kan inte låta bli att tänka på det lite då och då eftersom jag själv snart kommer i den "sitsen".
När man tar bort en hane från sin mamma och sätter den med någon av sina egna hanar och väntar in ålder och vikt så vad är då skillnaden på:
- att sätta en bebiskille med någon av sina egna hanar…(förutom att man har koll själv på vikt osv)
- att låta bebiskillen flytta och bo med någon annans hane/hanar?
Hur gör ni?
När vet man egentligen helt säkert att pojkar måste separeras från mamma och systrar?
När man hör dem kurra och vicka p rumpan eller när man ser dem försöka bestiga tjejerna?
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Ungarna ska gå med sin mamma (eller ersättare för henne) till de är minst fyra veckor. Hanar brukar man få flytta när de är fyra-fem veckor (då de har slutat dia och mamman börjat stöta bort dem) annars riskerar man att de lyckas para sina systrar och sin mamma. Hanar brukar börja uppvakta honorna när de är runt två till tre veckor men det är väldigt liten risk att de lyckas para innan fyra veckors ålder. Det är bra om man har en vuxen hane som bebis-pojkarna kan bo hos tills de är mogna att flytta till ett nytt hem. Inget marsvin, speciellt inte små bebisar, ska behöva gå ensamma så har man ingen hane är det ett problem man måste lösa innan ungarna blivit fyra veckor.
skriver de i en artikel här på mif iaf
Jag håller med!

Jag tror inte det är så stor risk att dom parar systrarna så tidigt i alla fall. Jag hade ju marsvinsungar som jag tog hand om som gick tillsammans och dom var 10½ vecka då dom kom till mig och jag särade honorna från hanen. Jag trodde att systrarna hade blivit parade, men så var det inte.
Att hanarna blir könsmogna så tidigt som 4 veckor lär vara ovanligt, det är bara en säkerhetsåtgärd att sära dom från mor och systrar.
Jag personligen tycker att det är ganska stor skillnad att flytta ungen inom det egna hemmet till en kamrat i någon bur bredvid, än att helt och hållet byta hem och inte bara, efter bilturen, fejsa en ny marsvinskompis och bur utan även nya människor, lukter och saker som händer runt omkring.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Jag höll alltid på femveckorsregeln. Fyra veckor är för tidigt. Jag har haft ungar som diar fortfarande vid fyra veckors ålder och det är ovanligt att hanar parar systrarna…Har jag inte ens hört talas om honor som blivit dräktiga innan sex-sju veckor.De blir oftast könsmogna något senare än hanarna.Däremot om de är väldigt stora och kurrar och försöker bestiga mamma så kan man flytta tidigare. Det har jag bara behövt göra ett fåtal(3-4 hanar) gånger på över 30 kullar. Men vid de tillfällena så har de börjat kurra redan vid två veckors ålder och blivit för jobbiga för mamma och vuxna honor. Då fick de flytta till sin pappa eller annan vuxen hane innan de flyttade till ny familj. Att de går och små kurrar är mer övning
inför framtiden.Helt normalt att de vickar lite men oftast säger mammorna ifrån om de blir jobbiga. Har haft hanar som inte kurrat alls de första fem veckorna eller mer.
Din lille kille behöver verkligen gå med mamma i fem veckor eftersom han hade en tuff start i livet. Så kul att se att han växer till sig!
Spanar in bloggen varje dag

Med tanke på att han hade så låg födelsevikt så ska han nog stanna hos mamman i 5 veckor.
Att honorna skulle bli könsmogna senare än hanarna håller jag absolut inte med om. Tvärt om verkar det vanligt att de blir könsmogna runt fyra veckors ålder. Jag känner till ett antal fall där man låtit en hane gå med mamman för att para om henne och sen låtit hanen gå kvar lite för länge och unghonorna har då blivit parade. Jag vet flera fall då samtliga honor i kullen blivit dräktiga vid 3,5-4 veckors ålder!
Hanar som parar tidigt är det väl inte riktigt lika gott om, men det beror mycket på hur stora och välutvecklade de är. Jag vet åtminstone ett tiotal fall där hanar parat så tidigt som vid 4-5 veckors ålder och några fall då han måste ha parat redan vid 3-4 veckor…
Man får gå på hur stora och välutveckade de är och hur de beter sig. Stora hanar som visar stort intresse för honorna flyttar jag vid fyra veckor, men om de är små får de gå kvar lite längre.
Jag har ingen brådska att flytta på lille Atsuma! Men om risken finns att han kan para Tuva eller Ninni då får han bo med sina halvbröder Leo och Tim tills han är mogen nog att flytta till sin nya ägare (hon som äger pappan)
#5 Jaha va roligt att höra. 
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

#8 Kul att se marsvinen live
!

Ja, jag behöver väl egentligen inte skriva något, mina åsikter/erfaranheter om saken är ju redan presenterade i tråden
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#10 vad menar du? Vilken tråd? =)

#11 Den här tråden antar jag hon menar, dvs att alla andra i den här tråden redan har sagt det hon anser om att separera marsvinspojkar :O)
#12 Jaha…

#11-12
Det jag syftade på var att det #1 citerade är skrivet av mig i artikeln som hon länkar i #2 :-)
**SMF 237 Sweet Dream's
#14 Nu fattar jag lite bättre =)

:-)
**SMF 237 Sweet Dream's