Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1171 ggr
Rafflan
0

Vad kan det bero på?

Min hona Snuttan har en blöt fläck precis där halsen böjer sig och en mitt på magen + att hon bajsar lite löst, vad kan det bero på? Vad ska jag göra?

Rafflan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Magen, det e asså mellan bakbenen och lite uppåt som hon ser ut så här :/

Rafflan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rumpan…

Abico
0

Det ser ut som om hon är lös i magen, har du gett henne någon mat som hon inte fått tidigare?
När jag hade en hona som var lös i magen i somras gav jag henne risavkok med spruta i munnen och upplevde att det hjälpte. Värt att prova kanske. När magen börjar strula kan det gå väldigt fort utför.

Risavkok:
Koka 1dl ris med 1liter vatten och 1msk salt i 20-30 minuter på svag värme. Sila sedan bort riset och spara vätskan, låt svalna och ge djuret.

Hanna 

Rafflan
0

#3 havre har hon fått för att gå upp i vikt.

Abico
0

#4 - Marsvinsmagar är ganska känsliga. Om du gav henne mycket havre på en gång och utan att vänja in det med en övergångsperiod från det gamla fodret så kan det vara orsaken till att hon är lös i magen.

Tills hon blir bättre, se till att tvätta av henne om hon blir kladdig och inte kan hålla sig ren själv.

Hanna 

Rafflan
0

Tråden kan låsas tyvärr dog hon natten mellan lördag-söndag :'(

Linnet
0

Tråkigt, samma sak hände mig med en hane som bara var 5-6 månader. Upptäckte att han var dålig i magen, försökte stödmata, men han dog efter bara nån timme.

EvaLuna
0

Åh så tråkigt! Beklagar…. När vår Laura va ny, 5 v gammal, fick hon diarré sent 1 kväll. Ren tur att att vi upptäckte det. Nästan hela natten satt vi & pillade i henne vatten, risavkok, Critical Care & mer vatten.

Efter MÅNGA timmar & många många många handduksbyten senare åt hon sitt första höstrå den natten. De kunde lika gärna ha gått åt andra hållet, tror jag. Tråkigt när marsvin dör, men sånt händer. dom är så små & såååå känsliga. Beklagar, igen.  <3

Creation
0

#6 Så tragiskt! Vila i frid, Snuttan.

Men jag låter ändå tråden vara öppen, då det kan hända att något marsvin i framtiden får samma symtom. Vidare frågor skulle då kunna ställas i denna tråd, istället för att man startar en helt ny tråd om samma ämne.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

ponytails
0

Det är säkert väldigt bra med risavkok och proviva mm. Men när marsvin får diarré måste man bryta det "pang bom".

Jag tror många marsvin har blivit räddade av Diarsanyl och Fibreplex. Jag har alltid det hemma. ¨

Jag ger 1ml Diarsanyl två grr dagl och 1ml Fibreplex 3 grr dagl. Så är diarrén över på ett dygn. Jag bytar inte foder, utan har kvar allt som de är vana vid att ha. Det finns att köpa på Apotek eller hos veterinärer. Ha alltid det hemma.

Glöm inte ge B-vitamin om marsvinet har haft diarré ett par dagar.

FeliciaS
0

#10 Bra tips! Ska införskaffa det till marsvinens "apotek" - vem vet om något inträffar en fredag kväll med en hel helg tills apoteket öppnar hemma…

Man ska ge både Diarsanyl och Fibreplex samtidigt alltså?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

#10 och #11 Fibreplex verkar inte finnas på apoteket. Däremot finns Diarsanyl och något som heter pro-kolin+ som båda fungerar på djur med diarré.