Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 5968 ggr
elin85
0

Ta tempen på marsvin

Jag tänkte att jag skulle ta tempen på mina marsvin nu när de är friska för att veta sedan när de är sjuka om de har feber. Men jag har svårt att hitta anus på mina honor Skäms någon som kan förklara…

Min hane tog jag tempen på, men han hade bara 37.4, det är ju väldigt lågt! Har läst att marsvin ska ha kring 38-39 grader. Kan jag ha gjort något fel (vet inte vad det skulle vara, men?

FeliciaS
0

Det är inte så lågt, deras kroppstemperatur ligger på 36,5-39,5 grader :) Du behöver ju inte ta tempen på dem och skriva upp deras temperatur, det räcker med att veta vad som är normalt om det skulle behövas.

Förresten, i vilka situationer har man nytta av att veta deras kroppstemperatur…? Har aldrig varit med om att man tar tempen på marsvin ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

Lite onödigt kan jag tycka. Dom är ju friska. Och du vet ju typ vad det ska ligga på om dom blir sjuka. 37,4 låter inte lågt tycker jag.

Lyan
0

När jag tar tempen på mina honor brukar jag föra in termometern snett bakåt. Jag tycker man känner som en liten "kam" där det känns som det tar stopp, för den försiktigt ännu lite längre bak annars hamnar du i slidan på henne 

#1 När min Mia hade juverinflammation ville vet. gärna veta om hon hade feber tex.

elin85
0

#1 Okej, läste på en sida att de skulle ligga mellan 38-39,5 grader annars kunde de typ vara nedkylda? Jag vet ju att mina inte är nedkylda, men blev ändå förvånad.

Jag läste nyligen i en tråd om ett marsvin som hade möjlig urinvägsinfektion och då fick hon råd att ta tempen för att se om det var en infektion, men då var hon ju tvungen att veta sitt marsvins normaltemp vilket hon inte visste och grämde sig över :/ Det var efter jag läst det som jag ville ha en normaltemp på mina marsvin. Tilläggas ska väl också att veterinären hade tipsat henne om att ta tempen också för att se om marsvinet hade feber (det var helg så hon kunde inte åka in med marsvinet).

Men om ett marsvin kan pendla mellan 36,5 och 39,5 kan man ju ändå aldrig veta om marsvinet har feber, så då är det ju inte lönt att ta någon temp? Skulle väl i så fall vara om marsvinet är hängigt och har över 40 grader, då kanske man kan ana infektion…

FeliciaS
0

#3 Okej, bra att veta :) Av vilken anledning behöver veterinären veta det?

#4 Vilken sida stod det på?

Ett till exempel, vad bra :)

Fast man varierar väl i kroppstemperatur under dygnet, och beroende på väder/årstid? Visserligen är 3 grader ett ganska stort omfång, men för så små djur tycker inte jag att det låter konstigt.

Mvh Felicia

elin85
0

#3 Okej tack :) Men med tanke på vad jag skrivit i inlägg 4 så hur vet man sedan om marsvinet har feber? Är det om tempen visar över 39,5 eller vad gick du efter?

elin85
0

#5 Hittar såklart inte den sidan, men en annan länk där de skriver 38-39 grader: http://www.kalmardjursjukhus.se/index.php?option=com_content&view=article&id=96:marsvin&catid=46:sallskapsdjur&Itemid=107

Nej det är såklart inte konstigt att de pendlar mycket i temperatur över dagen, men jag menar bara att det gör det svårt att veta om tempen är för hög eller normal när man ska ta tempen. I övrigt ger ju alla infektioner oftst feber så då är det ju en idé att kolla om ens farhågor för att de ska ha en infektion verkar stämma, vilket ju är mer troligt om marsvinet har temp.

Lyan
0

#5 Han ville veta om hon hade feber för att det var i så fall allvarligare än om hon inte hade det.

#6 Jag vet faktiskt inte :-S Mia hade 40grader och var tydligt allmänpåverkad så med henne var det tydligt feber. Men om man inte har djurets normaltemp är det svårt… På hundarna har jag fått lära mig att man ska ta tempen varje dag i vila i en vecka och sedan dela det med sju (för antalet dagar) så får man hundens vilotemp och kan sedan utgå från den.

FeliciaS
0

#8 Det var smart! Men jag tror ändå jag undviker så länge det inte är nödvändigt, känns lite för obehagligt - inte minst för grisarna O.o

Kom att tänka på om deras temp är beroende av åldern också kanske…?

Mvh Felicia

Lyan
0

#9 Det kan inte var roligt att få en pinne upptryckt i rumpan Förvånad.

Fast om man gör så en vecka varje år så borde man få rätt så bra koll iallafall, utan att det blir allt för obehagligt för djuren… Har faktiskt inte kollat minas temp själv, kanske skulle ta och göra det… Har bara kollat när de redan varit sjuka på något sätt och eftersom det kan skilja så mycket är det knappast lönt om det inte är så tydligt som på Mia