Domarutbildningen 7-8 november 2009
Är det någon härifrån MIF som funderar på att åka till domarutbildningen i Kallhäll den 7-8 november?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Jag har anmält mej! Börjar med korthåren som jag känner mej "säkrast" på =)
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Oj, det skulle jag vilja prova! Var kan man läsa mer/anmäla sig?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Vad kul!
Då ses vi förhoppningsvis:-P
Sidan 29 i senaste nummret av MM.
**SMF 237 Sweet Dream's
#3 Så det är det enda stället man kan läsa på? Synd att man inte får MM då.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Jag tror det (har iofs inte kollar SMFs hemsida) men det handlar ju om att utbilda rasdomare inom SMF och jag antar att man måste vara medlem i föreningen för det.
**SMF 237 Sweet Dream's
Kikade på SMF's hemsida och där verkar det inte stå något. Lite klantigt måste jag säga. Jag har varit medlem i SMF i många år fram tills i år när jag helt enkelt glömde bort att betala in medlemsavgift. Nu är jag för snål för att betala den utan väntar till årsskiftet istället. Men du har ju rätt, man lär nog måste vara medlem redan.

Okej.
Ja, jag tror nog att det är så, säkert därför det bara står i MM.
**SMF 237 Sweet Dream's

För att bli godkänd rasdomare krävs ju att du har ställt ut marsvin under många års tid, och känner dej rätt så säker på hur rasstandarden för tex korthår är. Inom korthåren är det ju inte bara raserna du ska kunna, utan alla möjliga färgvarianter oxå! Ta tex strävhåren, där har du bara 4 raser att plugga på, men inga färger!
Dessutom har du lite plus om du suttit med som domarsekreterare några gånger.
Sen är det ju det här med domarrollen oxå. Man måste ju kunna möta människor på rätt sätt. Och det är inte alltid det lättaste!
Men jag hoppas många anmäler sej, det finns säkert flera kompetenta medlemmar där ute, som skulle passa som domare =)
Jodå, här är en till som är anmäld.
Tycker att det är ganska självklart att man ska vara medlem för att få anmäla sig, så att det bara annonseras i MM känns vettigt. Det här är en "snabbkurs" som förutsätter rejäla förkunskaper. Man förväntas ha mycket erfarenhet av utställningar och bra koll på standarden redan innan.
Heja ni som ska utbilda er! Ni blir säkert aldeles utmärkta domare! Vad tänker ni ge er på Allround? Långhår? Strävhår? Korthår?
För mig är det mycket kvar att lära innan något sådant skulle kunna bli aktuellt. Känner mig inte ens mogen att bli Petdomare. Rasdomare har jag inte ens funderat på.
Att det bara annonserats i MM är väl säkert bra på sitt sätt, men det hade ju varit trevligt att kunnat läsa alla dessa "självklara saker" (jag hade för övrigt alldeles glömt bort att jag inte är medlem i SMF det här året) själv.
Är man inte såpass intresserad att man inte ens bryr sig om att vara medlem och ställa ut på utställningar ska man inte bli rasdomare tycker jag.
#13 Det där var nog riktat till mig, eller?
Jag har som sagt varit medlem tills i år och började nyligen med en ny ras. Har inte haft några djur att ställa ut helt enkelt, men det kommer 2010. Jag såg utbildningen som en kul grej och ville som sagt läsa mer, för att se om det var något för mig eller inte. Tyvärr blir man inte mer peppad att ställa ut av påståenden som att man inte är intresserad och ens bryr sig, det kan inte vara så svårt att förstå.

Nu har jag anmält mig.
Känns både spännande och nervöst:-P
**SMF 237 Sweet Dream's

Va kul, då ses vi!

Jepp
**SMF 237 Sweet Dream's
suck hade velat men de är för långt

Dessutom är du för ung;-P
Man måste ju vara 18 år för att bli rasdomare.
Men det återkommer kanske med sådana här utbildnngshelger i framtiden, kan ju hoppas.
**SMF 237 Sweet Dream's
aha! (I) såg inte att de var till ras.
Nu har jag fixat tågbiljetter, så jag ska också vara med på domarutbildningen. Kommer i första hand förstås att prova med korthår, men beroende på antal personer som ska döma upp provar jag kanske även med något annat hårlag.
Ska bli jättekul!

Jag hade bestämt mig för strävhåren men blev övertalad att ta släthåren också så jag anmälde mig för det också men får se hur det går.
Enfärgade släthår är väl (förhoppningsvis) inga större problem, men alla förbaskade teckningar de kan ha…
Sen är väl kanske inte teckningarna i sig det stora problemet heller, det är ju relatvt lätt att "banka in" hur de ska se ut, problemet kommer väl snarare till hur de egentligen ser ut och vad som anses vara bra (med rutor, linjer och så).
Aja, det ska bli kul iaf och det är väl någonstans huvudsaken antar jag:-P
Var ska ni andra bo någonstans då?
Jag har fortfarande ingen aning.
En i vårt resesällskap har fått några olika alternativ så förhoppningsvis är något bestämt iaf, får väl veta idag eller imorgon antar jag.
Har inte bestämt någon tid för när vi ska åka heller, känns väldigt organiserat för vår del ;-P
Men jag trr att någon har koll, hoppas på det iaf!
**SMF 237 Sweet Dream's
#22 Problemet med non-self är att det är så många teckningsdetaljer som ska stämma på det "perfekta" djuret. Så ska man dra för alla småfel som även ett bra djur har, blir inte många poäng kvar, och det blir då jättesvårt att nå upp till certgränsen. En mer van domare kan se till helheten och premiera ett "välbalanserat" djur eller ett "gott försök".
För egen del klarar jag nog detta på de flesta non-self varianter. Men t.ex. aby har i princip samma problem. Jag vet precis hur en "perfekt" aby ska se ut. Men hur mycket småfel (och vilka småfel?) kan man tillåta på ett djur som totalt sett ändå är certmässigt?
Där tror jag den största svårigheten ligger innan man blir mer van som domare - kanske även för andra varianter/raser. Att kunna avgöra vad som är "acceptabel" avvikelse från idealbilden.

Ja, det är precis det jag menar.
Man kan ju tyck att djuret ser fint ut helhetsmässigt, men när man ska bedöma var punkt och sätta poäng, vilka avvikelser från standarden är acceptabla att premiera och vilka är inte, det är där problemet ligger tycker jag.
Det tror jag också, får man bara in vad som är okej så blir det lättare.
En helt perfekt tecknad nonself måste vara omöjligt att få till.
Raka linjer, lika stora rutor etc. Du har en fördel där iom att du föder upp sådana och vet hur de djuren som får cert ser ut- lite orättvist ;-P
Har försökt titta på lite bilder på nonselfar som blivit SCH men det är inte så lätta tt se iaf tycker jag.
Aja, ska bli spännande att se till helgen iaf, lär väl alltid lära sig något iaf :-)
**SMF 237 Sweet Dream's